iRecruit Expo 2013Deloitte maakt voor recruitment intensief gebruik van social media. Op hun recruitmentsite komen alle uitingen terug. Voor Digitaal Werven heb ik deze site mogen beoordelen. Ik ben daardoor vrij goed bekend met het eindproduct, maar vond het wel aardig om iets meer te horen over de weg er naartoe. Lennart Sloof vertelt hierover is zijn sessie en geeft een aantal “lessons learned” weg.

Zo’n vijf jaar geleden was de insteek nog “hoe meer content, hoe beter”. Informatie was daardoor slecht vindbaar. Het idee om de site te vernieuwen werd door het management goed ontvangen, maar over het nut van de inzet van social media was zij niet overtuigd, maar gaf groen licht: “Maak het meetbaar en ga je gang”.

Relevantie

Er werd besloten om een losse “werkenbij” site op te zetten. Relevantie voor de verschillende doekgroepen werd belangrijk gevonden. Dit leverde de driedeling “Student”, “Young Professional” en “Professional” op. Het onderdeel “Cocktails & Careers” zorgt er voor dat informatie verder toegesneden wordt op de bezoeker. Vacatures, afdelingen en blogposts worden afgestemd op zijn/haar specifieke opleiding.

Resultaten social media

De Facebook pagina die in eerste instantie werd opgezet, was verre van succesvol. Er was weinig te melde en er was geen interactie. Bij de inzet van social media moet je je reporterspet opzetten. Actief op zoek naar nieuws. Je moet scherp zijn op relevante nieuwtjes en mensen achter de broek zitten om een bijdrage te leveren en content te delen. Nu levert Facebook een goede bijdrage aan sollicitanten, terwijl Deloite vrijwel geen vacature hierop plaatst. Sinds de inzet van social media en zoekmachineoptimalisatie is de “cost per hire” gedaald van +/- € 10.000 naar € 4.000,-.

Applicant journey

Bij het meten van effectiviteit lopen zij nog wel tegen een probleem aan. Een sollicitant bewandelt een grillig pad voordat er daadwerkelijk gesolliciteerd wordt. Social Media, Google search opdrachten (research naar potentiele werkgever) en bezoek aan de corporate site gaan er aan vooraf. Vaak via verschillende apparaten. Aan welk medium moet de herkomst van de sollicitant nu eigenlijk worden toegerekend? De mobiele site telde vorig jaar 32000 vacature pageviews maar heeft geen sollicitaties opgeleverd. Tegelijkertijd laten de cijfers zien dat de belangrijkste bron voor sollicitanten de eigen corporate site is. Het is plausibel dat de laatste etappe van een groot aantal “applicant journey” verloopt via de corporate site, terwijl er eerder (mogelijk via de mobile site) al een vacature is uitgezocht.

Over de Auteur

Tom van der Valk Tom van der Valk is consultant/projectmanager e-HRM bij Blyxum, gespecialiseerd in het toepassen van e-HRM voor in-, door-, en uitstroom van medewerkers.


285 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Goede resultaten Facebook Recruitment voor Deloitte - MrWork()

  • Ha Tom, leuk stuk. Grappig om zo terug te lezen waar wij allemaal aan gewerkt hebben voor Deloitte. Wat betreft het doormeten van sollicitaties vanaf mobiel… …dit blijft een technisch of misschien wel communicatief lastige. Wat we (Maximum) wel merken bij Deloitte maar ook bij andere opdrachtgevers, is dat mobiele campagnes zorgen voor een verhoging van het aantal mobiele bezoekers, maar ook zorgen voor een verhoging van het aantal reguliere sollicitaties. Dit heeft dus wel degelijk invloed op elkaar, alhoewel deze niet altijd direct in de analytics zichtbaar is.

  • Dat was ook mijn conclusie: mobiel is een belangrijk kanaal, maar wordt vooral gebruikt voor het oriënteren op een een nieuwe baan. Een eventuele sollicitatie wordt naderhand thuis ingestuurd. Het verband tussen die twee kanalen is moeilijk te leggen, maar het cijfermateriaal maakt dit wel een plausibele conclusie.

  • Klopt!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën