#irecruitexpo: Mobile

Door Bas van de Haterd op 20-06-2013 12:35.

iRecruit Expo 2013Vandaag op het irecruitexpo event. De opening vond ik persoonlijk nogal saai. Een VP van Microsoft begon en het was zoals opstarten van een Microsoft laptop, hij was klaar met het opstarten van de lezing toen de tijd er op zat. In de eerste parallelsessie heb ik tegen mijn normale gewoonte in naar Mobile. Matt Adler begint met een algemeen beeld te geven en daarna Chris Hoyt van Pepsico. Ik heb gehoord dat hij daadwerkelijk iets doet met mobiel voor Pepsico dat de moeite waard is. De verwachtingen zijn dus hoog gespannen.

Matt Adler begint met cijfers.

Uiteraard begint het met een heel verhaal over hoe groot mobiel wel niet is. Weten we inmiddels denk ik wel. Interessant is de vraag of mensen mobiel ook iets met banen doen.

Ik kon niet snel genoeg mee tikken, maar het komt er op neer dat heel veel mensen de mobiele telefoon al gebruiken voor het zoeken naar banen en verwachten dat je een aparte mobiele site hebt. Tenminste, in de UK. Interessant is ook dat 40% van de kandidaten zijn wel eens gestopt met solliciteren omdat het niet met mobiel kon. Het antwoord op die vraag is dus: ja.

Een groot probleem rondom het mobiele kanaal is het daadwerkelijk kunnen solliciteren. Apply with Linkedin heeft daar een oplossing voor. Daarnaast ontstaat er een hele reeks nieuwe bedrijven die het faciliteren. Ook gebruiken sommige mensen de mogelijkheid om te solliciteren met Google Drive of Dropbox, waar men dan de CV al heeft gepost. Klinkt verstandig, maar zoals Matt Adler zelf al aangeeft is het niet ideaal, want er zijn genoeg mensen die deze tools niet gebruiken.

Van mobiel naar normale site?

Matt Adler doet, net als Digitaal-Werven, veel reviews van corporate careersites. Het valt hem op dat de partijen die mobiel serieus nemen vaak een betere mobiele site hebben dan een gewone site. Juist omdat er beter wordt nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid van de site. Zo denken ze b.v. na over het proces en de navigatie. Vanuit die mobiele ervaring zouden in zijn optiek de gewone sites beter worden. Persoonlijk denk dat hij hier ongelijk heeft, omdat ik verwacht dat responsive design het geheel gaat overnemen.

Mobile bij PepsiCo

Na het algemene verhaal komt Chris Hoyt van PepsiCo over wat ze altijd al gedaan hebben op het gebied van mobiele recruitment. Dit is het jaar van mobiel… dat horen we al vanaf 2010, zo stelt hij. In 2010 begonnen we met experimenteren, in 2011 zagen we enige traffic, in 2012 werd het steeds meer verwacht dat er een mobiele website was. Dus in 2013 is het het jaar van mobiel… omdat de concurrenten het doen. Het is dus nog niet het jaar van mobiel solliciteren, maar het wordt wel steeds groter.

Drie jaar geleden zijn ze begonnen met mobiel bij PepsiCo. Ze zijn begonnen met een hele eenvoudige applicatie waarin je puur vacatures kon zoeken. De feedback die ze kregen was dat er te weinig in zat. Het kon niet genoeg, dus zijn ze gaan ontwikkelen. Inderdaad, een applicatie, want de traffic was in 2010 toch erg laag en apps waren goedkoper dan een mobiele site op dat moment. De eerste applicaties was eigenlijk een mooie verzameling van RSS feeds van content die toch al werd gemaakt. Video, twitter feed, etc. Allemaal van de officiële kanalen van PepsiCo. Je kon ook vacatures zoeken, maar nog niet solliciteren, want dat was erg lastig.

De lessen van Chris:

  • Intern is vaak het moeilijkste om iets voor elkaar te krijgen. De externe partijen werken vaak prettiger mee;
  • Een decentrale app… werkt niet. Ze dachten dat elke app makkelijk kon worden aangepast aan taal en locatie. Dat werkt niet, beter 1 app bouwen die op basis van de taal van je telefoon en de locatie de juiste informatie geeft. Geen aparte apps per land.
  • Content is leuk, maar het gaat om het zoeken van vacatures. De content die extreem veel gebruikt wordt is overigens video. Dus goede video is belangrijk voor een goede mobiele ervaring, maar het gaat uiteindelijk om het vinden van vacatures en solliciteren.
  • Denk nooit te licht over de naam van de app. Iedereen zoekt op namen, heel belangrijk daar over na te denken.

In 2011 heeft PepsiCo veel gebruik gemaakt van QR codes. Op de achterkant van business cards. Ook hebben ze in het jaarverslag QR codes toegevoegd die naar video’s die over het onderwerp op die pagina. De ROI op die QR codes: dramatisch. Ze stoppen er mee, want niemand gebruikt ze. Ze kwamen op 4 dollar per scan, zo weinig dat ze gescand worden.

Traffic vanaf mobiel op de website steeg in 2011 enorm. Verdubbeling van totaal, verdrievoudiging van het verkeer naar de zoekmachine en de FAQ.

In 2012 deden ze weer een analyse van de data. 90% van alle reacties vanuit hun e-mail alerts (ze versturen er 3.000.000 per maand vanuit PepsiCo) kwamen vanaf een mobiel. Men heeft dus een mobiele site gemaakt. Dat leverde een verhoging op van 800% van het aantal mobiele sollicitaties. Je kan echter nog niet solliciteren, je moet jezelf mailen en het dan op een computer afmaken. Dat kost veel afhakers, maar het is ‘niet anders’.

Conclusie

Mobiel is groot in traffic, maar de oude systemen maken het verdomd moeilijk voor recruiters om een goede ervaring te bieden. Dat zal de komende jaren moeten veranderen voordat het echt het ‘jaar van mobiel’ zal worden. De bezoeker verwacht een serieuze mobiele site (we nemen dat dit jaar ook mee in Digitaal-Werven) en de wereld van recruitment zal mobiel serieus moeten nemen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


93 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën