Via een Facebook advertentie kwam ik terecht op de werken bij Belcompany site. De titel van de site is: een goed idee! Ik ben benieuwd of de site ook is ontstaan uit een goed idee. De homepage geeft in ieder geval een frisse blik. Vijf mensen, een beetje bewegend, met vijf ballonetje die als je er overheen gaat een klein beetje uitleg geven over dat onderwerp. Leuk gedaan. Schermafbeelding 2013-06-17 om 19.49.42

Onder elk van die stukjes tekst staat een link naar de vacatures en naar de open sollicitatie mogelijkheid. Nu ben ik een groot fan van call to actions, maar wat als ik meer wil lezen over die claim dat ze veel kunnen leren? of goed betalen? Of flexibel werk bieden?

Bovenin is een tabje: de belcompany school. Daar zegt men dat ze goede opleidingen kan bieden en daaronder kan je naar meer informatie hierover. Dat is niet echt heel veel meer, maar op zich denk ik dat je redelijk kan zien wat je er kan leren.

Dat is helaas ook echt de enige informatie die op de hele site te vinden is. Want alle claims die men bij die poppetjes maakt is verder niets over te vinden.

Qua call to action’s is het ook beetje summier, want hoewel ze overal heel slim een link hebben gezet, zijn de mensen zelf niet klikbaar (al denkt mijn muis overigens van wel, die verandert in zo’n mooi handje, maar niets).

Vacatures

Schermafbeelding 2013-06-17 om 19.55.23

De vacatures dan, want daar draait de site blijkbaar om. Conversie en wel zo snel mogelijk. Het lijkt wel een BelCompany winkel…

Nou, helaas, ook dat was geen goed idee van de makers. Alles onder elkaar. Geen enkele selectie mogelijkheid. Geen zoek of verfijn opties. Tenminste, niet als je via de ‘poppetjes’ erin komt. Als je vervolgens via het bovenste menu erin komt krijg je een ander beeld. Dan kan je per categorie zoeken. Verkoper (12-36 uur), hulpverkoper (0-12 uur), stages en hoofdkantoor. Heel goed dat men het onderscheid aangeeft tussen verkoper en hulpverkoper. Maar in hemelsnaam waarom kom je daar niet terecht via die andere vacatures link?

Nu vind ik persoonlijk de 15 vacatures die men in de verkoper en als hulpverkoper heeft nog steeds onoverzichtelijk, maar het is minder erg dan het eerste scherm.

En dan kunnen we ook nog vacatures zoeken. Want het is er in drie smaken op de site, de vacatures benaderen. Als je goed zoekt tenminste. Dan krijg je echter een niet werkende kaart. Tenminste, ik op mijn Mac.

Schermafbeelding 2013-06-17 om 19.59.42

Daar hebben we dan ineens ook weer regio’s en plaatsen. Wat men vervolgens met de functies wel deed (slim aangeven wat het verschil is d.m.v. het aantal uur, vergeet men bij de regio’s. Noord Oost? Noord West? Zuid Oost? Zuid West?

Ik kies zuid west en… ik heb ineens een kaartje… van Zwolle tot aan Breda! Met geen vlaggetje erop. Zou er dan geen functie zijn? Herkansing maar. Midden Nederland geeft hetzelfde kaartje, zonder enig vlaggetje.

Op deze manier ga ik geen vacature vinden denk ik.

Solliciteren

Ik kijk naar de functie van een verkoper. Daarvoor krijg ik een formulier met van alles en nog wat dat begint met een hele grote tekst.

Schermafbeelding 2013-06-17 om 20.03.43

Nu snap ik dat je daar eerlijk over wilt zijn, maar moet dat meteen in het begin. Je geeft later in dit formulier nog een keer toestemming. Dus om meteen zo heel groot, in your face, deze tekst erin te gooien.

De hulpverkoper… ook daarvoor moet ik een CV uploaden, terwijl in de tekst van die functie niets staat over enige ervaring die nodig is. Enkel dat je een passie voor mobiele telefoons en verkoop nodig hebt.

Oh ja, ze vragen ook een (pas)foto, hoewel niet verplicht. Tja, misschien niet eens zo onlogisch als winkel verkoper, maar toch zou ik daar eerder tekst en uitleg bij geven.

Tot slot staat onder de vacature dit.  Schermafbeelding 2013-06-17 om 20.07.23

Ik vraag me af wie het bedacht heeft, want een solliciteerknop verstoppen heb ik nooit begrepen. Die moet eruit springen. Grappig dat de hele site gaat op conversie, tot het moment dat het er echt om doet.

Conclusie

Werken bij Belcompany is geen goed idee, als website dan. Het is duidelijk zo goedkoop mogelijk in elkaar gezet met minimale informatie. Dat kan ik me ergens nog indenken, maar waarom maak je dan het proces niet ook makkelijker? Waarom vraag je om CV’s van mensen die je niet nodig hebt? Waarom als je op de homepage probeert mensen koste wat het kost naar de vacature pagina te brengen, denk je niet na over de solliciteer knop? Waarom heb je drie ingangen voor vacatures? Nee, de website is geen goed idee.

Op 9 oktober is het Digitaal-Werven event. Hier kan iedereen in de recruitment of arbeidsmarktcommunicatie inspiratie opdoen van de top van de online marketing wereld. 

Wil je meer nu meteen meer inspiratie opdoen voor je recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.201 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën