Werken bij Linkedin

Door Bas van de Haterd op 12-06-2013 07:25.

Nadat ik hier eerder Google heb doorgelicht in het kader van hun eigen wervingssite, waar ik twee artikelen voor nodig had (het solliciteren was heel goed, de geboden informatie erg mager), dacht ik vandaag: laat ik eens naar die andere gigant kijken waar we al zo lang over roepen dat het een key speler in het sollicitatievak is: Linkedin. Hoe is het nu om  bij hen zelf te solliciteren?

Het begint met een vervelend iets, namelijk het vinden van de ‘careers’ link. Vervelend want elke keer als ik naar beneden scroll komen er tegenwoordig nieuwe berichten bij. Gelukkig stopt dat na een paar keer zodat ik op de link kan klikken en dan kom ik op deze pagina terecht.

Schermafbeelding 2013-06-09 om 13.34.21

Homepage

Schermafbeelding 2013-06-09 om 13.37.32Het eerste dat me opvalt aan de homepage is dat ze, heel leuk, rechtsbovenin, ‘people at Linkedin’ hebben. Leuk, maar… niet correct. Want ik ken toch iemand bij Linkedin? Inderdaad, Wesley werkt nog gewoon bij Linkedin en toch krijg ik enkel tweedegraags contacten.

Blijkbaar heeft ook Linkedin moeite met hun eigen widgets goed aan te praat te krijgen. Waarschijnlijk selecteren ze enkel op Linkedin global en vergeten ze daar dat ze in Nederland ook mensen hebben werken? Het zou me niet verbazen, maar slordig vind ik het wel. En typisch…

centraal op de homepage staat een video, waarin een aantal medewerkers muziek maken met kantoor dingen als een prullenbak, kopieermachine en pennen. Leuk, maar niet echt nuttig. Daaronder twee employee quotes, een paar ‘recent updates’ en dat is de hele recruitmentsite.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-06-09 om 13.38.49

Op de site zelf, wat overigens dus gewoon een Linkedin corporate profile is, staan de jobs @ linkedin. Zoals het hoort beginnen deze keurig met de banen die open staan in mijn regio: in dit geval Amsterdam. Dat doet Linkedin dan weer heel goed, meteen targetten.

Schermafbeelding 2013-06-09 om 13.44.06

Als ik door klik op see more jobs krijg ik ook banen bij Linkedin in andere delen van de wereld, Brazilie, Japan en bij Linkedin dochters als Slideshare. Ze zetten meteen bedrijven als Microsoft en Dell erbij, niet bang voor de concurrentie dus, maar niet meteen geselecteerd. Dat is ook logisch, ik klikte op de link ‘more jobs at Linkedin’.

Je kan een baan opslaan, wat op zich wel prettig is als je bijvoorbeeld op je werk bent en vanuit huis wil solliciteren of eerst even je profiel wil updaten voor je het doorstuurt.

Vervolgens maar eens kijken hoe het sollicitatieproces gaat verlopen. Hoewel, eigenlijk weten we dat natuurlijk al, dat is het normale sollicitatieproces van Linkedin zelf waarschijnlijk.

Vacature en solliciteren

Ik kies de erg goed klinkende vacature van Employer Branding en Media Specialist in Amsterdam. Lijkt me meteen een functie die veel lezers van dit blog zouden kunnen ambiëren (ik ben benieuwd hoeveel meer sollicitanten er zijn na dit artikel).

Schermafbeelding 2013-06-09 om 13.48.46

 

Ik blijf het altijd een zwaktebod vinden om Nederlandse vacatures in het Engels te posten. Alleen al je SEO doet er aan af, maar zoals Vonq hier ook al heeft laten zien heeft het gemiddeld genomen een negatief effect op de kwaliteit van de sollicitaties.

Tekstueel verbaas ik me ook over de vacature. De Employee Value Proposition snap ik weinig van als ik eerlijk ben. Er staat van alles, maar hoe ik dit allemaal nu moet plaatsen? Is het nu om de kandidaat te overtuigen? Is dit het ‘wij bieden’ waarvan ik het gevoel heb dat het ontbreekt? Als dat zo is zouden ze moeten weten dat je daarmee moet eindigen, want je moet positief eindigen in een vacature om het ‘yes’ moment vast te houden. Maar het staat ergens in het midden, daarna gaat men weer door met ervaring.

Ook bijzonder is dat ze hun eigen systeem niet goed gebruiken. In de tekst staat: minimaal 5 jaar ervaring. Onder aan de pagina: ervaring: niet van toepassing.

Bij type: contract vraag ik me af: bedoelen ze het Amerikaanse contract (dus freelance) of het Nederlandse contract (vast in dienst)?

Leuk zijn natuurlijk de extra’s, mensen die me met de poster kunnen doorverwijzen, mensen die ik bij Linkedin ken (wederom niet mijn eerste graads contacten), vergelijkbare banen en banen die anderen ook bekeken hebben. Dat men daar een groot onderscheid in maakt verbaasd me enigszins, maar het geeft meteen aan dat er nogal een verschil zit in tussen wat recruiters (en de technologie die ze gebruiken) en werkzoekenden vaak als vergelijkbare banen zien.

Ook leuk is dat je kan zien dat er op dit moment 10 mensen op de baan hebben gesolliciteerd. Ik ben benieuwd hoeveel dat er na deze blog zijn 🙂

Solliciteren

Solliciteren kan via twee manieren, met je Linkedin profiel uiteraard en met een CV. Bij de CV kom je in Jobvite terecht die je grappig genoeg weer een apply with Linkedin knop ook geeft. Dat hier oorspronkelijk nog een foutje in zat (wettelijk niet geheel correct) hebben we gisteren al geschreven, maar dat is inmiddels netjes opgelost.

 

Conclusie

Linkedin doet zijn hele eigen werving via Linkedin. Logisch en terecht, maar het geeft ook meteen heel duidelijk de zwakheden van het werven puur met een eigen Linkedin company page aan. De geboden informatie is zeer beperkt. De mogelijkheden tot diversifiëren naar landen bijvoorbeeld is blijkbaar niet aanwezig of Linkedin doet het zelf ook niet goed.

Ik kom niets tegen over de procedures (toch vreemd dat je in het Engels solliciteert op een Nederlandse functie lijkt me, gaat de VS dan ook mijn gesprek doen)? Ik weet het niet.

Het is leuk, het is aardig, de extra’s zijn grappig, maar het is verre van een geweldige ervaring. Gelukkig hebben ze hun emloyer brand mee in deze markt.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.906 views | Reageer (2 reacties)
  • Wesley Hendriks

    Dank je wel Bas! Ik zal je tips doorgeven aan Recruitment binnen LinkedIn. P.S. mijn linkje werkt niet ;o)

  • Sorry Wesley, http foutje, nu opgelost. En welkom terug van vakantie 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën