digitalnativeHet is een interessant fenomeen. Hoe gaan we om met digitale communicatiemiddelen? Welk oordeel trekken we bij het gebruik van een bepaald medium? Recent ontspon er in een Linkedin groep een discussie of je je zou mogen ziekmelden via Whatsapp of SMS, dat is minder persoonlijk. Ik vroeg me daarop hardop af (zonder een oordeel te vellen of het wel of niet zou moeten mogen) waarom het minder persoonlijk was dan, laten we zeggen, bellen.

Het is beide per telefoon. Het kan synchrone communicatie zijn, maar als iemand zijn telefoon niet opneemt en je spreekt een voicemail in, is het dat ook niet. Net zoals je bij een Whatsappje ook meteen kan reageren (eventueel bellen of terug teksten). In beide gevallen ontbreekt veel non verbale communicatie. Bij tekst meer dan bij stem, maar het komt beide niet in de buurt bij face-to-face. Je zou dan stellen dat je ziekmelden dan zou moeten verplichten per Skype met webcam als dat het probleem is.

Onze mobiele telefoon is inmiddels een van de items waarmee we het meeste een band hebben. We beschouwen het vaak, blijkt uit psychologisch onderzoek, als een verlengstuk van onszelf. We voelen het als een inbreuk op de privacy als we SMS spam krijgen. En toch is het ineens onpersoonlijk als we er voor andere zaken mee communiceren.

Whatsapp

Recent had ik zelf zo’n ervaring wat me aan het denken zette. Iemand die ik niet kende, nog nooit gesproken had, stuurde ineens Whatsappjes. Hij introduceerde zichzelf en wilde wat zakelijks bespreken. Ik voelde me ergens in mijn privacy aangetast, het voelde niet goed. Whatsapps van een nog onbekende zakelijke partij. Terwijl ik met regelmaat gebeld wordt uiteraard met vragen om informatie of gesprekken voor business. In zo’n probeer ik mijn eigen gevoelens te analyseren hoe dat komt.

Mijn conclusie was tweeledig. Ten eerste voelde het niet goed omdat ik niet in controle was. Ik had niet de keuze of deze persoon op mijn mobiele telefoon binnen kwam, zoals ik met een beller de keuze heb hem weg te drukken. Hij kwam dus ongevraagd mijn privé cirkel binnen, die mijn telefoon voor me is.

Het andere deel van mijn conclusie is dat ik gewoon overgevoelig ben. Ja, het is wat vreemd, maar hoe is het vreemder dan bellen of mailen. Steker, het is respectvoller dan bellen, want hij geeft mij de kans te reageren als het MIJ uitkomt in plaats van dat hij (wat een beller doet) zijn agenda aan mij oplegt.

De conclusie is dus geweest dat ik inderdaad gewoon met hem in gesprek ben gegaan.

Digitale communicatievaardigheden

Met Digitaal-Werven in aantocht is het altijd weer interessant om hier over na te denken. Dan kijken we ook weer naar hoe men reageert m.b.t. de mystery sollicitaties. Die gaan allemaal per mail of via de site. Het gros komt per mail terug, een aantal per post en een enkele per telefoon. Zelf hanteer ik altijd dat het hoe dan ook respectvol is als je op dezelfde manier communiceert. Een e-mail beantwoorden kan nooit onrespectvol zijn. Een e-mail beantwoorden met een telefoontje is toch nog vaak een upgrade, dus dat zijn bonuspunten. Een e-mail beantwoorden met een brief is twijfelachtig. Ik heb gemerkt dat daar een generatiekloof zit. Veel jongeren vinden het heel vreemd en niet respectvol, omdat je mensen langer laat wachten dan noodzakelijk. Veel ouderen vinden een brief juist wel respectvol, want een brief heeft voor hen meer status dan een e-mail.

Ik ben benieuwd of er dit jaar ook afwijzingen per SMS of Whatsapp komen. Ik ben ook benieuwd of ik dat positief, negatief of neutraal zou moeten beoordelen.

Beeldvorming

Wat me verder opvalt is de beeldvorming die veel recruiters hebben bij het gebruik van media. Men denkt altijd heel veel af te kunnen lezen aan een e-mail over bijvoorbeeld talent of gedrevenheid. Nog steeds zijn er mensen die geloven dat een heleboel vragen stellen en drempels opwerpen een goede selectietool is van gedrevenheid van een kandidaat. Dat is het natuurlijk niet, immers selecteer je enkel de mensen eruit die geen tijd hebben voor die onzin omdat ze al een goede baan hebben (de talenten die je juist zou willen). Ook zien veel jongeren het als een gebrek aan kwaliteit bij de organisatie. Zo heb ik al ooit meerdere talentvolle jongeren horen zeggen: “luister, als je bij het binnenhalen al zo’n slecht systeem hebt, als je me nog wil verleiden, hoe dramatisch is de rest van de organisatie dan niet? Natuurlijk ga ik daar niet werken.”

Ook dat zijn digitale communicatie vaardigheden bij recruiters. Net als het fatsoen om elke kandidaat netjes af te wijzen, helaas gebeurt dat bij 25% van de bedrijven nog niet zo blijkt elk jaar uit Digitaal-Werven. Solliciteren wij om afgewezen te worden? Ja, we willen dat recruiters zo min mogelijk tijd in de mystery sollicitatie stoppen. Echter vergeten de recruiters die bewust niet reageren het netwerk effect. Want die persoon mag misschien ‘ongemotiveerd’ over komen (hoe je dat afleest blijf ik altijd een raadsel vinden), maar zijn zeer getalenteerde vrienden zullen ook niet meer solliciteren als jij je net zo respectloos opstelt als de kandidaat die misschien geen of een slechte motivatiebrief instuurt.

Conclusie

Eigenlijk geen conclusie, behalve de vraag: hoe is het met jou digitale communicatie vaardigheden? Welke assumpties heb je die je voor waar aanneemt, wat eigenlijk meer een persoonlijke mening is dan feit? Iedereen heeft zijn lievelingsmethoden van communicatie, ben je je bewust ervan welke dat voor jou zijn? En dat die misschien verschillen van die van de kandidaat?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


263 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën