1037Ali Zaman, AkzoNobel’s wereldwijde hoofd recruitment, spreek op IRecruit 2013. Als media partner had RecTec de kans hem vooraf kort te spreken over zijn rol, hoe het recruitmentproces bij Akzo verdeelt is tussen global en local en zijn praatje op het event.

Als wereldwijd hoof recruitment bij Akzo valt het me op dat je geen HR achtergrond hebt. Hoe ben je aan deze baan gekomen? En is het iets dat je denkt dat andere bedrijven ook zouden moeten stimuleren?

AkzoNobel gelooft in interne mobiliteit tussen functiegebieden in. Dit vanwege het ontwikkelen van managers met een breeds spectrum aan management skills, die verder gaan dan hun persoonlijke discipline en combinatie met het ‘bestuiven’ van ideeën tussen verschillende organisaties. Het creëert een omgeving waarin een betere verstandhouding is tussen de verschillende vakgebieden. In mijn persoonlijke geval heb ik de baan aangeboden gekregen door Corporate HR met de missie om Talent Acquisition te moderniseren. Het was vanuit die optiek heel handig om iemand die uit de business kwam daarvoor te vragen. Ik geloof sterk in de kracht die uitgaat van het systeem van interne mobiliteit tussen vakgebieden. Het is zeer motiverend en persoonlijk geeft het me de kans om te groeien qua vakkennis.

Je hebt een Marketing MBA gehaald. In Nederland horen we al jaren dat recruitment veel van marketing kan leren. Ben je het daar mee eens? En waar zitten in jouw optiek de verschillen?

Er is zeker een sterke relatie tussen marketing en recruitment. In de zeer competitieve markt voor talent moet je, om de beste binnen te halen, zeker begrijpen hoe de arbeidsmarkt werkt en hoe je deze slim kan segmenteren. Ook moet je de juiste boodschap op de juiste mensen weten te targetten. Allemaal elementen die uit het marketing vakgebied komen. Echter, het is niet alleen marketing in recruiment. Recruitment is een onderdeel van Talent Management, en dat is een specialistische HR functie waarbij je zeker HR kennis en kunde nodig hebt. Een holistische aanvliegroute is essentieel voor succes. Dus elk recruitment team zou marketeers moeten hebben, maar zeker niet alleen maar marketeers!

Als wereldwijd hoofd recruitment, kan je me uitleggen wat je rol precies is? Hoe zit de recruitmentorganisatie van Akzo Nobel eruit? Waar liggen jullie grenzen tussen de global en local?

Recruitment is bij AkzoNobel een decentrale operatie met een centraal expertisecentrum in elk land waar we actief zijn.

Het global team heeft de volgende taken:

  • Ontwerpen en ontwikkelen van de organisatiestructur
  • Standariseren van processen
  • Onderhandelen en behandelen van wereldwijde deals
  • Onderzoeken en ontwikkelen van trainingen voor de organisatie
  • Ontwikkelen en monitoren van de wereldwijde KPI’s voor de recruitmentfunctie van AkzoNobel
  • In de gaten houden van de wereldwijde trends
  • Samen met corporate communications het wereldwijde EVP ontwikkelen.

Elk landenteam is verantwoordelijk voor

  • Het eigenlijke werven
  • Bijhouden van de landelijke trends
  • Vertalen van de EVP naar de lokale situatie en dit uitrollen
  • implementeren van wereldwijde contracten en beheren van de locale contracten
  • Monitoren en behalen van hun eigen KPI’s

Tot slot, kan je iets vertellen over waar je op het event over gaat spreken?

Ik ga het hebben over de bijzonder weg die AkzoNobel aan het afleggen is om naar operationele uitmuntendheid te komen, waar recruitment is geïdentificeerd als een kritisch en strategisch element. Ik ga het hebben over de denkwijze achter dit initiatief, de beren op de weg om de ambities te behalen en de belangrijke leermomenten die we tot nu toe hebben gehad.

Dank je wel voor je tijd en inzichten in de wereld van recruitment bij AkzoNobel

Als  media partner mag RecTec zijn lezers een 2 voor de prijs van 1 aanbod doen. Als je je registreert en de code VP2F1 gebruikt komt dat allemaal goed (niet geldig voor verkopers van technologie en consultants)

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


277 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën