CPMJobs

Door Bas van de Haterd op 05-06-2013 07:07.

Recent kreeg ik via Linkedin de vraag of ik een keer naar CPMJobs zou willen kijken, want het ambitieniveau is hoog, men zou Digitaal-Werven willen winnen. Nu zal een analyse hier nooit uitgebreid genoeg zijn om dat voor elkaar te krijgen, maar laten we eens een blik werpen en kijken of het een realistische ambitie is. Ik hd nog nooit van ze gehoord en ik denk met mij velen niet. Op www.cpm.nl krijg je ook niets te zien, het enige (letterlijk enige) dat daar staat tijdens mijn evaluatie is Hello-MD. www.werkenbijcpm.nl komt ook nergens uit. Nu zal dat met een lage naambekendheid niet heel veel bezoek kosten, maar het blijft natuurlijk onzinnig om zo’n domeinnaam niet gewoon vast te leggen en door te verwijzen. De site zelf dan.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 21.13.28

Homepage

De homepage dan. Het begint met een een grote visual, termen als flexibele jobs (Vlaams?), Carrière, customer contact en detachering. Dan een stukje dat geen dag hetzelfde is en vervolgens de klanten. Wat ze nu eigenlijk doen is me geheel onduidelijk, het lijkt wel een W&S bureau.

Aan de rechterkant kan je inloggen (waarom? Wat is dat? inloggen?) en een paar vacatures.

Ook staan er allerlei knoppen, maar er is geen duidelijke call to action. De designer van deze homepage zou eens de basis webdesign regels moeten gaan lezen, want hij slaat nergens op. De pagina is niet informatief en niet actie gericht.

Informatie zoeken

Op de homepage kan ik dus niets vinden over het bedrijf, eens bij ‘over CPM’ kijken. In een dramatisch klein, bijna onleesbaar, lettertype staat er een erg egotripperig verhaal dat geen markt ze onbekend is, maar niets over wat het bedrijf doet.

In de historie staat een klein stukje wat het nu is (CPM staat voor counter product marketing), maar weer erg weinig over de historie. Wel dat er wereldwijd 20.000 mensen in field marketing en het contact centre werken.

Bij medewerkers aan het woord staan een aantal niet al te veel zeggende verhalen, bij een zelfs zonder foto, geen met enige contact gegevens, het is een moetje. We moeten medewerkers aan het woord laten, maar eigenlijk willen we daar geen minuut in stoppen zo lijkt het.

Social Media

Schermafbeelding 2013-05-12 om 21.58.43Laat ik eens random op een van de vele, vele, vele ander opties kiezen in het bovenste menu. Social Media. Daar staan dan vervolgens links onderaan naar Twitter (niet naar hun eigen account), een Facebook groep met 16 vrienden, een Hyve die niet meer bestaat, een youtube filmpje uit 2011 en ook Linkedin komt gewoon bij Linkedin zelf uit en niet op de company page.

Tot overmaat van ramp staat er in de pagina nog: bekijk hier ons filmpje, met een prachtig wit vlak eronder.

Als je ambitie hebt zal je toch echt eerst de basis op orde moeten hebben en deze reeks aan slordigheden kan dan natuurlijk niet.

Informatie

Hoewel lelijk opgemaakt en dus in een veel te klein lettertype geeft men wel netjes informatie over de twee verschillende sollicitatieprocedures die men heeft. De flexibele jobs, oftewel de bijbanen (noem dat dan gewoon zo zou ik denken) hebben een andere vorm dan de vaste banen. Dat legt men keurig uit en dat is goed.

Over de arbeidsvoorwaarden kom ik niets tegen en daarmee ga je Digitaal-Werven dus niet winnen.

Vacatures

Genoeg rondgekeken, even de vacatures bekijken en het sollicitatieproces.

Het moment dt ik op de vacatures klik krijg ik een cookie control. Ik moet cookies accepteren, leuk en aardig, maar dat had ik al lang gedaan, dus blijkbaar is men vergeten dat ik al ja heb gezegd. Als ik nogmaals ja klik gaat het scherm niet weg. Bijzonder irritant.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 22.03.35De vacatures zijn inhoudelijk redelijk goed omgemaakt. Het meeste lijkt er wel in te zitten. Maar dan de afsluiting. Het is een ‘zoek de solliciteerknop’ wedstrijd denk ik. Wie verzint zoiets?

Opvallend is hoeveel vacatures erbij staan die niet bij CPM zijn. Ik zou denken dat het dus een W&S bureau is, maar er is mij verteld dat ze deze mensen detacheren. Het is allemaal erg onduidelijk en ik denk dat de kandidaat dat ook zal vinden.

Hoewel er best de nodige vacatures zijn, is er op geen enkele manier zelfstandig doorheen te zoeken. CPM bepaalt de volgorde, of je moet per CPM categorie gaan zoeken, die gebaseerd zijn op het type dienstverband en niet het werk. Het is duidelijk dat kandidaten niet al te veel eigen initiatief mogen hebben en zelf mogen bepalen wat voor hun belangrijk is.

Job agent

Nog even een ander stukje bekeken, want je kan ook een ‘job agent’ aanmaken. Daarvoor moet je… een account aanmaken. Ja, serieus. Je kan niet gewoon zeggen: ik wil dit soort functies, hier heb je mijn e-mail adres. Nee, je moet je registeren met je wachtwoord, naam en geslacht. Wie bedenkt zoiets? Hoeveel drempels wil je opwerpen?

Solliciteren

Schermafbeelding 2013-05-12 om 22.06.06Het solliciteren zelf is een lang formulier, vol met informatie die ook in een CV staat dat je vervolgens toch moet toevoegen. Je kan gelukkig ook kiezen voor het CV uitlezen, maar een Linkedin sollicitatie mag dan weer niet.

Ook biedt men mogelijkheden dat je al ooit gesolliciteerd hebt of je wachtwoord vergeten bent. Solliciteren is het nieuwe kopen? Brrrrr.

Conclusie

Ambitie hebben is leuk, maar deze site is gewoon ondermaats. Het ontwerp is niet aansprekend, de verschrikkelijke keuze voor het lettertype en de puntgrote geeft aan dat deze designers al niet veel begrijpen van design, net als de homepage waar je op verdwaalt zonder dat hij je informatie biedt.

Een stelregel van mij is dat er niet zoiets bestaat als teveel informatie, alleen verkeerd geordende informatie. Dat is hier ook duidelijk het geval. Men probeert op allerlei manieren de interne structuur extern te brengen zonder na te denken over wat de kandidaat zou willen.

CPM bepaalt de manier waarop je mag zoeken, niet de gebruiker. De techniek regeert, niet de gebruiksvriendelijkheid. De site heeft dus veel te winnen zowel op grafisch als gebruiksvriendelijkheidsgebied.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


262 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën