Eerder schreven we hier al over McDonalds en de McJob n.a.v. hun TV campagne en ook in het stuk van ongelijke monniken, ongelijke kappen heb ik aangegeven dat McDonalds op zich een aantal dingen erg goed doet, namelijk het differentiëren tussen verschillende doelgroepen op de site. Tijd om de hele site eens aan een evaluatie te onderwerpen.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 13.37.12

Homepage

De homepage van McDonalds’ werken bij deel is onderdeel van de normale pagina. Een niet onlogische keuze. Het is in ieder geval heel helder in de navigatie te vinden en ik ga er van uit dat de Mac een behoorlijke traffic heeft.

De verdere navigatie laat wat te wensen over. Dat ze de leuke dame in het midden nadrukkelijk in beeld willen hebben snap ik, maar zoals bekend leiden ogen af van waar je heen wilt en dus is het conversie technisch niet handig. Ook is het niet handig dat je vervolgens moet scrollen door de plaatjes die rechts staan.

Ook begint het werken bij deel met ‘herkomst’ over de herkomst van de kwaliteit van de voeding. Niet logisch, niet slim. Je bezoeker heeft net aangegeven te willen komen werken, help hem dan aan de vacature.

Het tweede plaatjes is werken bij McDonalds (dat uiteindelijk zo blijkt uitkomt bij de vacatures), maar dat niet heel duidelijk communiceert. Ik zou daar gewoon Vacatures van maken. Het derde is de geschiedenis, het vierde de crew room. Die laatste komt gewoon ineens uit bij een Facebook pagina. Op zich leuk dat ze de crewroom op Facebook hebben gebouwd, maar wederom laten ze me ‘schrikken’ en dat vind ik niet slim. Waarom zeg je niet: onze Facebook Crew Room?

De geschiedenis, filosofie, etc. Allemaal leuk gedaan.

Meer informatie

Schermafbeelding 2013-05-12 om 14.26.40

Ineens valt het me op dat er nog een paar dingen staan op deze pagina, maar nu zonder plaatje. Die horen blijkbaar niet bij het plaatje. Na enig puzzelen blijkt dat je op HET KLEINE stukje tekst moet klikken om eruit te komen. Dus niet de grote letters, maar de kleine. Wie dit design technisch bedacht heeft snapt echt niets van interactie ontwerp.

Als je op ‘betrokken werkgever’ klikt komt daaronder opnieuw in het klein betrokken werkgever uit en kan je daar op klikken.

Wat blijkt tot mijn grote verbazing? Er is nog een andere URL? Die staat daar ineens spontaan vermeld: http://www.werkenbijmcdonalds.nl

En dat is ineens weer een hele andere site waar je ook uitkomt als je op ‘werkenbijmcdonalds’ klikt. In andere woorden: totaal overbodige tussenpagina’s dus, want als je werkzoekende toch naar je aparte werken bij pagina wilt hebben, doe dat dan meteen. Nu staat op verschillende plekken verschillende content!

Informatie

Ik ga even heel snel op deze pagina op zoek naar de belangrijkste informatie die ik wil hebben: de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatie-procedure. Ik kom van alles tegen, over de opleidingen, de studiebeurzen, het teamwork, de minimum leeftijd, maar geen woord over de sollicitatie-procedure of de arbeidsvoorwaarden. Jammer.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-05-12 om 14.32.50Dan maar naar de vacatures. Ik zoek vacatures bij mij in de buurt. Helaas, ik krijg na deze zoekopdracht ALLE vacatures, want er zijn echt geen 222 crewleden nodig in mijn omgeving. Inderdaad, even doorzoeken en er zijn er 2 nodig. Helaas, de zoekmachine werkt dus niet.

Ook heel opvallend is dat ik via verschillende zoekingangen verschillende functies krijg.

Zo komt de crewlid vacature bij McDonalds Maarsen, die volgens het kaartje midden in Leidsche Rijn (Utrecht) ligt niet naar voren bij vacatures in Utrecht, maar wel als je met het kaartje gaat zoeken op vacatures. Daar waar de vacatures van McDonalds Leidsche Rijn (een vestiging die grappig genoeg dichter bij Maarsen ligt op het kaartje dan de vestiging Maarssen) wel verschijnt. Hier is duidelijk gekozen voor de interne organisatie en niet de kandidaat centraal te zetten.

Solliciteren

Schermafbeelding 2013-05-12 om 14.37.38Het solliciteren dan. Jammer genoeg moet je kiezen voor een plaats. Je kan bij McDonalds niet kiezen voor een ruimere omgeving. Ik zou denken dat je crewleden wilt hebben en dat die zelf kunnen aangeven waar ze willen werken. Dat je dus niet iemand 3 keer laat solliciteren als er 3 vestigingen vlak bij elkaar in de buurt zijn. Dat moet helaas dus wel. Beetje zuur.

Wat daarna wel heel, heel, heel goed gedaan is, is dat men het sollicitatie-proces van elkaar scheidt naar functie. Dus als crewlid krijg je een heel basaal formulier.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 14.39.52

Daarin moet je een aantal zaken aangeven, die relevant zijn voor dergelijke functies. Niet je werkervaring, maar je motivatie is leidend. En je uren die ja kan werken. Idem voor b.v. de floormanager.

Voor functies op het hoofdkantoor echter word je wel gevraagd om je CV en motivatiebrief erbij up te loaden. Precies zoals het hoort: verschillende functies, verschillende procedures.

Conclusie

Het is een combinatie van zoet en zuur. Er is duidelijk over nagedacht en McDonalds brengt op de site zelf veel naar voren qua opleiding en training, waar ze vooral om bekend willen staan. Ze zijn echter vergeten iets te melden over arbeidsvoorwaarden en sollicitatie-procedures.

Ook is de techniek niet goed. Een zoekopdracht die niet filtert klopt gewoon niet, op de homepage zelf zitten interactie ontwerp foutjes die ook niet moeten mogen.

Het feit dat ze vervolgens wel de verschillende procedures hebben voor de verschillende groepen is iets dat ik ook van harte toe kan juichen, hoewel ik ook hier wel een paar keer het idee had dat het technisch niet altijd even goed klopte (de ene keer moest ik bij een restaurant managers wel mijn CV meegeven, de andere keer kreeg ik hetzelfde scherm als bij een crewlid sollicitatie).

Ik zou als ik McDonalds was dus eens goed met een stofkam door de site heen gaan en de fouten eruit halen (of bijvoorbeeld Digitaal-Werven hiervoor inhuren). Ik zou bij een aantal zaken ook eens goed naar het waarom van het interactie ontwerp kijken. Verder zou ik ze vooral willen aanmoedigen de ingezette lijn te blijven volhouden om voor verschillende groepen ook online verschillende processen aan te houden.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.492 views | Reageer (1 reacties)
  • Ha Bas,

    Namens McDonald’s bedankt voor je analyse. Zoals je gemerkt hebt is er nog wat werk te doen. De bug van de postcode is inmiddels opgelost, want dat moet natuurlijk in één keer werken. Ik stel voor dat als we een stap verder zijn, we je wat extra informatie toesturen voor een deel twee van deze post.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën