Via een Facebook advertentie voor een online marketeer kwam ik bij Euretco, een retail service organisatie die heel veel franchisers bijstaat met onder andere de inkoop. De homepage van Euretco zelf is kleurrijk, vol foto’s, dat retail een beleving moet worden stralen ze duidelijk uit. Helaas vervalt dit allemaal als je naar het werken bij deel kijkt.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 12.27.00

 

Vacatures

Schermafbeelding 2013-05-12 om 12.26.10Euretco heeft het kopje vacatures in de eigen site zitten. Logisch voor een organisatie als Euretco denk ik. Alleen als ik er op klik is de hele pagina niet meer dan de functies hiernaast.

Nu ben ik een voorstander van een clean ontwerp en van eenvoud, maar je kan daarin te ver gaan. Niet dat ik vind dat je voor drie vacatures hele uitgebreide, tonnen kostende, wervingssites moet optuigen, maar als dit alles is, is het wel heel erg beperkt.

Begin bijvoorbeeld eens met dingen toe te voegen als een kort profiel, een standplaats en misschien het opleidingsniveau zodat mensen weten waar ze op doorklikken.

Mis ik iets?

Schermafbeelding 2013-05-12 om 12.26.28Toch even verder gezocht en er is een sublink onder vacatures. Daarom werken bij Euretco, helaas wordt dat me niet geheel duidelijk waarom dan. De informatie is erg summier en is ongeveer vergelijkbaar met wat in tekst ook naast de vacatures stat. Namelijk dat Euretco hun werknemers heel hoog in het vaandel heeft staan en dat de kwaliteit van de medewerkers essentieel is voor de goede dienstverlening naar de klanten (ondernemers) toe.

Dat kan ik natuurlijk enkel toejuichen, maar waarom laten ze dat dan niet zien op de website? Waarom moet ik een klein stukje tekst geloven? Waarom leveren ze geen ‘bewijs’ van dit statement?

Contact met de afdeling HRM is wel mogelijk, helaas geen naam of foto, maar men heeft een adres, telefoonnummer en e-mail adres er staan. Dat is iets, maar jammer dat ze het geen gezicht geven.

Vacature zelf

De vacature zelf dan? Die van online marketeer, waar ik wel iets verstand van claim te hebben aangezien ik het zelf ben, zit op zich redelijk in elkaar. Men is in ieder geval duidelijk wat men zoekt, want dat is zeker niet standaard. Kennis van wordpress, het aanpassen van CSS files, je moet dus een grafische insteek hebben, zoveel is duidelijk.

Dus de eisen zijn helder, maar waarom ik het zou willen doen blijft volledig in het duister. Geen woord over wat men de sollicitant biedt. Geen enkele poging tot verleiding van de sollicitant in een toch best krappe markt voor online marketeers, want dat is het nog steeds.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 12.36.52Het solliciteren zelf, eerst even zoeken naar de knop, want het is een link net als de twee anderen (afdrukken en doorsturen). Niet heel duidelijk dus, beetje ver weg, niet de meest logische plek.

Ik zal ze niet benaderen om deze functie (of de stage, die mag gratis) op Marketingfacts Jobs te zetten, want dt acquisitie niet op prijs gesteld wordt is me wel duidelijk.

Schermafbeelding 2013-05-12 om 12.39.02En als je dan solliciteert? Dan kom je hier terecht. Erg interessant. Het begint met een privacy verklaring die je moet accepteren. Gelukkig zetten ze deze in vier zinnen erboven, dus er is wel nagedacht over het statement. Dat het verder volkomen onzin is, is ook duidelijk, want als dat juridisch nodig zou zijn zouden we nooit via de post kunnen solliciteren.

Vervolgens moet je een account aanmaken. Ik haak af en ik verwacht de meeste goede online marketeers ook.

Conclusie

De nieuwe online marketeer moet in staat zijn om ook grafisch mee te denken. Mijn advies is dat hij ook eens goed gaat kijken naar de nieuwe wervingssite. Zowel grafisch als qua gebruik is er nog veel te winnen. Mocht hij vast wat inspiratie willen, kan hij de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren downloaden.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


231 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën