Schermafbeelding 2013-04-28 om 18.51.08Vorige week schreef ik hier over de dramatisch ervaring die de werken bij Albert Hein site biedt. Kort samengevat voor wie het stuk niet helemaal wil lezen: het begint met een video die meteen gaat spelen (iets dat vanwege de irritatiegraad bij bezoekers al jaren niet meer gebeurt bij serieuze sites), de zoekinterface is slecht qua gebruikersgemak (allemaal in een heel klein stukje van de site gepropt) en het formulier vraag om allerlei overbodige informatie en vervolgens nog eens een CV voor functies als vakkenvullers.

Interessant is echter de gedachte die achter het geheel zit, volgens een stukje op Werf-enUit doelgroeponderzoek bleek onder andere dat jongeren zich willen ‘thuisvoelen’ bij een werkgever. In de wervingscampagne wordt dan ook sterk ingespeeld op dit gevoel en dat is ook op de site goed te merken.

Laten we er even vanuit gaan dat dit statement klopt, op zich geloof ik er wel in. De vraag is dan echter: dat thuisvoelen, hoe komt dat? Waarom voel je je ergens thuis of niet? Het antwoord ligt heel erg voor de hand lijkt me: je collega’s, je baas, de sfeer. Toch?

Hoe is de sfeer bij een bedrijf? Nou, als je kijkt naar een Albert Hein winkel zal dit per vestiging, per afdeling verschillen. Ik denk dat een winkel op Kanaleneiland een heel andere sfeer heeft als een in Bloemendaal. Ik kan als oud vakkenvuller bij de Albert Hein me nog goed herinneren hoe de sfeer volledig veranderde toen we een nieuwe vulploegleider kregen.

Dus als je serieus een uitgangspunt neemt voor het gevoel, het thuisvoelen, dan moet je volgens mij elke winkel en elke locatie individueel weergeven. Dat kan natuurlijk niet, dat is veel te veel werk. Dus is de vraag of dit voor een organisatie als Albert Hein met zoveel verschillende culturen in de verschillende winkels een realistisch uitgangspunt is. Het antwoord… nee.

Ik vraag me ook sterk af of jongeren tegenwoordig nog in dergelijke algemeenheden zullen trappen. Niet voor niets zeggen ze al jaren dat niemand advertenties vertrouwt, maar iedereen zijn peers. Denken we nu echt dat jongeren een algemeen verhaal gelooft en denkt: in elke Albert Hein is het hetzelfde? Kom op, hoe dom denk je dat je doelgroep is.

Conclusie

Naast de bijzonder slechte uitvoering is dus ook het uitgangspunt verkeerd. Niet dat dit per definitie verkeerd is, maar bij een organisatie als Albert Hein is het onmogelijk om dit oprecht te doen. Het is niet mogelijk elke vestiging apart weer te geven, dus moet je niet sfeer als uitgangspunt nemen.

Ik ben benieuwd naar het rendement van deze site, het is economische crisis, dus het aantal sollicitaties zal hoog genoeg zijn, maar ik denk dat als het straks economisch weer mee zit ze snel een nieuwe site moeten maken, gericht op conversie en minimalisatie van irritatie voor de gebruiker.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


447 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën