nonGelijke monniken, gelijke kappen luidt het gezegde. Iedereen die tot een bepaalde groep behoort dient ook hetzelfde behandeld te worden. Echter zit daar ook meteen het probleem: een sollicitant is niet per definitie een groep, toch?

Het offline proces passen we al jaren op de groepen aan als recruiters, toch? Een potentieel raad van bestuurslid wordt op een hele andere manier gesproken, spreekt met andere partijen, moet waarschijnlijk een screening ondergaan op het gebied van integriteit. Allemaal dingen waar een vakkenvuller niet aan hoeft te voldoen. Dit is misschien het meest extreme voorbeeld, maar in de praktijk zijn er natuurlijk tientallen voorbeelden hoe we de ene groep sollicitanten anders behandelen dan de andere, en dat is volkomen logisch.

Helaas alleen offline, tenminste, bij de meeste partijen.

Zo heb ik recent de vacaturesites van twee retailpartijen bekeken. De HEMA en Albert Heijn. De site van de HEMA is gericht op zowel ‘hoger’ personeel als winkelpersoneel, twee verschillende bloedgroepen lijkt me. Immers heb je als manager finance of IT’er een heel andere rol dan als baliemedewerker of caissière. Ik geloof niet dat je voor die laatste functies iets aan een CV hebt, toch? Waarom vraag je dat dan online?

De website van Albert Heijn is zelfs geheel gericht op winkel- en bezorgend personeel. En ook daar vraagt men om…. CV’s. Wat zou de redenatie zijn? Toen ik 15 was en voor de Albert Heijn als vakkenvuller aan de slag ging heb ik geen CV in de winkel hoeven achterlaten. Enkel mijn naam en telefoonnummer. Het feit dat ik de moeite had genomen naar de winkel te komen gaf aan dat ik gemotiveerd was, zo was de redenatie. Een paar weken later was iemand vertrokken en mocht ik beginnen. Waar zou een recruiter naar kijken op het CV van een potentiële vakkenvuller of orderpicker? Behalve zijn/haar leeftijd?

Wat dat aangaat doet de McDonalds in de VS het al wat beter, hoewel je je moet afvragen hoeveel van deze vragen nu ook echt nuttig zijn. De McDonalds in Nederland doet dat dan weer veel, veel beter. Die vragen je noodzakelijke gegevens en je kan solliciteren. Niet moeilijk doen met CV’s, etc. En als ik als Restaurant managers solliciteer… moet ik wel een CV meesturen. Precies zoals het hoort.

Verschillende sollicitanten verdienen een verschillend sollicitatieproces, ook digitaal.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.097 views | Reageer (4 reacties)