Na vorige week een aardige ervaring te hebben gehad bij Werken bij HEMA kijk ik vandaag naar hun arbeidsmarktconcurrent Albert Heijn, die recent ook aankondigde een nieuwe wervingssite te hebben. De site zou duizenden bezoekers per dag hebben, waarschijnlijk dat men daarom niet de basis registratie heeft gedaan en daarmee nog meer bezoek wegjaagt. Want werkenbijah.nl komt nergens uit, wat ik toch een gemiste kans vind. Je moet maar weten dat je moet zoeken op werk.ah.nl (en gelukkig wijst werkenbijalbertheijn.nl ook door). Mocht je de site trouwens bezoeken, zet je geluid even uit want er begint meteen een filmpje. Iets dat ik sinds 2002 niet meer gezien heb bij een serieuze site.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 18.51.08

 

Homepage

Zoals gezegd: er begint een filmpje van mensen die leuk doen en snel willen uitleggen hoe de site werkt. Verschrikkelijk, beginnen met filmpjes is iets dat we zagen in de tijd dat de traditionele reclamebureaus nog vonden dat ze websites konden maken, maar dat niet voor niets bij serieuze sites niet meer gebeurt.

De homepage is wel overzichtelijk, bovenin heb je een drietal opties (werken bij, al onze functies en opleidingen & stages) en onderaan kan je een baan in de buurt zoeken.

Informatie

In de werken bij Albert Heijn staat een hoop informatie. Veel stukjes tekst hoe het is om er te werken. Ook de sollicitatie-procedure staat een beetje beschreven, je krijgt binnen 2 weken een reactie, maar wat er dan verder gebeurt laat men in het midden.

De arbeidsvoorwaarden zijn wel heel concreet. Men geeft de uurlonen per leeftijd. Voor de gewone medewerkers staat er eigenlijk weinig tot niets concreets, dat is dan wel weer jammer.

Opleidingen en stages is een apart kopje en staat ook heel veel over geschreven, met nadruk op heel veel. Het is heel veel tekst. Visueel totaal onaantrekkelijk, mar de informatie zal er ongetwijfeld allemaal staan als je er goed naar zoekt. Allemaal op 1 pagina, geen onderscheid tussen VMBO of HBO stages, tenminste, niet in categorieën of zo.

Bij al onze functies heeft men weer besloten om zoveel mogelijk tekst op een pagina te zetten. Alles onder elkaar, met linkjes ertussen. Een verschrikkelijke en gebruiksvriendelijke manier van zoiets weergeven.

Solliciteren

Via al deze functies ga ik naar ‘direct een baan zoeken’ en ik kom terug op… DE HOMEPAGE. Niet het solliciteer deel, nee de homepage met het irritante onzinnige filmpje.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 19.02.42Ik neem dus maar het zoek dingetje linksonder. Na het invullen van mijn postcode, want ik heb blijkbaar geen mogelijkheid te zoeken op het soort functie of zo, krijg ik 3 resultaten. Ik kan nu ineens wel uitgebreid zoeken en ik kan er 1 uit selecteren. Het selecteren is bijzonder traag en dan krijg ik in een vergelijkbaar KLEIN deel van het scherm een stukje tekst over de vacature.

Ik moet extreem scrollen, want in zo’n minimaal stukje van de pagina kan je natuurlijk niet al te veel tekst tegelijk zetten en wat zie ik tot mijn extreem grote verbazing?

Schermafbeelding 2013-04-28 om 19.05.02

Ik mag niet eens bij Albert Heijn solliciteren, dat moet via een uitzendbureau?

Ik dacht toch serieus dat ik bij Albert Heijn aan het zoeken was. Wat is dit voor iets krankzinnigs?

Ridicuul genoeg kan ik wel de solliciteer knop indrukken en dan begint mijn sollicitatie. Ik ben benieuwd waar die dan terecht gaat komen.

Vervolgens moet je na het invullen van je voornaam ook je favoriete product invullen. Is dat een sollicitatie-vraag?

De irritante video gaat door nu ik bezig ben met een sollicitatie, waar ik veld na veld na veld moet invullen. En op het eind…. moet ik alsnog mijn CV bijvoegen. Waarom? Dit is typisch zo’n functie waar een CV en een motivatie er toch niet echt toe doen? Bezorger? Vakkenvuller? Why Albert Heijn, why?

Dan nog even helemaal terug en de uitgebreid zoeken functie. Ik denk: eens kijken wat ze op het hoofdkantoor hebben. Helaas, dat kan je dus niet selecteren.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 19.10.53Alleen bezorgservice, distributie, winkel en to go (is dat geen winkel dan)

Conclusie

Een absoluut dramatische ervaring, de nieuwe recruitmentsite van Albert Heijn. Meteen beginnen met video, geen onderscheid in type functies, een user iterface van niets. Behalve dat ze netjes de uurloon per leeftijd weergeven kan ik er weinig goeds over zeggen.

Ze hebben een tijdje terug BOL.com over genomen, je zou verwacht hebben dat ze daar even bij hun collega’s om advies zijn gaan vragen, maar niets lijkt minder waar.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


5.695 views | Reageer (9 reacties)
  • Annemarie

    De To Go winkels zijn van NS. Daar werft AH dus niet zelf voor.

  • Zoals je op de site kan zien kan je dus wel de ‘to go’ aanklikken, dus daar werven ze blijkbaar wel voor (wat ik dan weer knap vind, dat ze bereid zijn om over die grenzen heen te stappen).

  • Sabrina

    Beste Bas,

    Je hebt gelijk, er is veel te verbeteren aan de website.
    Maar ik begrijp je commentaar niet.

    Wat bedoel je met “De site zou duizenden bezoekers per dag hebben, waarschijnlijk dat men daarom niet de basis registratie heeft gedaan en daarmee nog meer bezoek wegjaagt. Want werkenbijah.nl komt nergens uit, wat ik toch een gemiste kans vind.”

    Waar heb je de informatie over de bezoekers vandaan? Wat is de basisregistratie? Waarom zou dat bezoekers wegjagen?
    Ik mis een objectieve kijk en onderbouwing.

  • De duizenden bezoekers staan genoemd in het artikel op werf-en waar in naar verwezen wordt bovenin het artikel.

    Een basis registratie is gewoon een registratie van een domeinnaam die iedereen die heel even nadenkt registreert (iets dat zo basis is dat je daar niet over zou mogen nadenken). Daar waar half Nederland Albert Heijn afkort met AH is het volgens mij niet geheel onlogisch als je naar werkenbijalbertheijn ook werkenbijah vastlegt. Persoonlijk zou ik ook nadenken over logische typevouten (werkenbijalberthein), maar daar zeur ik niet over.

    En je derde vraag komt toch echt de docent in mij boven. Denk eens na? Wat gebeurt er als je een URL intikt die je denkt dat ergens uit komt en dat niet doet? Precies, niets. Dus heb je een bezoeker die niet naar je site komt.

    Objectiviteit is net als Elfjes, sommige mensen geloven er in, maar het bestaat niet.

  • Annet

    Ik bleef even in het beginfilmpje hangen. Als je daar niet snel genoeg gegevens intikt, verschijnen er hautaine, meewarige lachjes op de gezichten van de ‘acteurs’. Er gaat er zelfs eentje op z’n horloge kijken. Prettig vooruitzicht om tussen zulke arrogante collega’s terecht te moeten komen. . .

  • Pingback: Nabrander: werken bij Albert Hein, de foutieve aannames | RecTec()

  • Pingback: Verschillende sollicitanten verdienen verschillend sollicitatieproces | RecTec()

  • Pingback: Werken bij Blokker: wat ze doen, doen ze wel redelijk goed | RecTec()

  • Pingback: Recruitmentsite Albert Heijn vervult een voorbeeld functie | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën