Enkele weken geleden las ik het berichtje dat HEMA een nieuwe wervingssite heeft. Afgelopen week hoorde ik de CEO spreken op een congres met een goed verhaal over waar men allemaal mee bezig was. Als het goed gaat daar, en dat was zijn verhaal, zoeken ze dus personeel. Dus tijd om eens naar de site te kijken. Vanaf HEMA.nl kom je via de onderste navigatie bij werkenbijhema.nl. Men heeft er dus een aparte site van gemaakt, wat op zich goed is, en is zo slim geweest de URL te claimen. De site zelf is in de look-en-feel van HEMA, wat meteen aangeeft dat ze hun brand doortrekken naar hun employer brand en zich niet beter of anders willen voordoen. Goed.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 18.11.04

Homepage

De homepage geeft geen duidelijk call to action. HEMA probeert me nergens echt heen te sturen, ook niet naar de vacatures, en dat is in mijn optiek een gemiste kans. Er staat in de bovenste navigatie veel informatie. Daar kom ik zo op terug. Dan 4 buttons met verschillende bedrijfsonderdelen, tenminste, dat denk ik, waarbij men niet vermeld hoeveel vacatures er zijn. Dan een brand header, daaronder een duidelijk button naar stages (heel mooi), de topvacatures (wat is top vraag ik me meteen af, moeilijk vervulbaar?) en daaronder de medewerkers en een facebook like box. Die Facebook like box is van de gewone pagina, dus HEMA is zo verstandig om hun gewone fans (>180.000) in te zetten voor werving, of in ieder geval in aanraking te laten komen met werving en geen aparte site te maken. Verstandige keuze!

Als ik op de brand header klik (die tompouce in het midden) kom ik ineens bij de vacatures. Had ik dat verwacht? Nee. Jammer, geen heldere communicatie dus. De link naar stages komt gewoon uit bij alle stages, dus dat is goed gedaan (en het feit dat ik dat als iets goeds benoem geeft aan hoe vaak dat nog mis gaat bij andere sites).

Bij contact staat er naast het kaartje en het hoofdkantoor de laatste nieuwsberichten, leuk, slim, verstandig.

Informatie

Onder het kopje werken bij HEMA heeft men een reeks verhaaltjes staan over de cultuur en zelfs werkenbijmerken geïntegreerd als een soort cultuurtest (hoewel ik moet zeggen dat het er verdomd lelijk uit ziet). Ook omschrijft men de sollicitatie-procedure netjes en uitgebreid.

Ook staat er een stukje historie (had uitgebreider gemogen), de missie, het merk, de ambitie en de mensen. Die mensen zijn dan weer vreemd genoeg niet gekoppeld aan de recensies van de mensen. Dat is toch wel slordig. Want men heeft een enorme sectie ‘medewerkers‘ met foto’s en korte verhaaltjes. Dat had van mij ook net iets leuker gemogen, die sectie, maar het feit dat er vanaf ‘onze medewerkers’ bij over hema geen link is naar de medewerkers… slordig.

Verder staat er nog informatie over de bedrijfsonderdelen, de vakgebieden (goed dat men de kandidaat de keuze geeft welke insteek hij/zij wil) met daarnaast steeds de topvacatures (iets is beter dan niets denk ik maar) en de medewerkers.

Er is helaas niets te vinden over de arbeidsvoorwaarden, een gemiste kans.

Informatief is er dus redelijk veel te vinden, maar het lijkt er op dat de contentproductie zelf het sluitstuk was van de begroting, want de uitwerking had mooier gekund.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-04-28 om 18.25.19

De vacatures hebben naast de vacatures zelf goede mogelijkheden tot verfijning. Ook is er overal een plaatje bijgevoegd, nieuwe diensten een mobieltje, bij eenvoudige ‘hulpen’ een kassa. Leuk gedaan om het net iets minder tekst te maken. Er is duidelijk gespeeld met lettergrote, -kleur en gekleurde buttons zodat je duidelijk ziet waar je moet klikken. Deze pagina is erg goed gemaakt!

Als ik doorklik naar de vacature krijg ik een iets langer verhaal met boven en onder de vacature een sollicitatieknop, maar ook een ‘alle vacatures’ knop die net zo aanwezig is en direct onder de vacature staat. Dat is niet slim, ik denk dat ze die knop op een andere manier moeten aanbieden. Nu lijkt het wel of ze je net zo graag weer weg willen sturen en ik kan me goed indenken dat je de blauwe knop onder de vacature klikt als je wilt solliciteren, maar dan ga je dus terug. Een bedrijf met de ervaring in E-Commerce als de HEMA dat heeft zou beter moeten weten.

De opmaak van de vacatures loopt ook niet overal even lekker. Bullet points die niet inspringen, gewoon een beetje slordig.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 18.30.08

Ook een gemiste kans is de recruiter informatie onder de vacature. Verantwoordelijke recruiter: hoofdkantoor. Ik ben benieuwd hoe vaak de desbetreffende dame al op kantoor geroepen is met ‘hee, hoofdkantoor’. Recruiters zijn ook mensen, hebben ook namen en die kan je het beste erbij vermelden om het menselijk te maken. Een gemiste kans.

Het solliciteren dan? Je ziet helaas niet waarop je solliciteert, dat klinkt misschien overbodig, maar het geeft mij een gevoel dat het technisch goed is gegaan. In het formulier een hele reeks verplichte velden die in elk normale CV staan, zoals een geboorte datum, een adres, etc. Overbodig, want je moet ook je CV bijvoegen.

Ook een gemiste kans is dat men alle mensen hetzelfde formulier met CV laat invullen. Waarom heb je voor een vakkenvullen of een hulpverkoopmedewerker een CV nodig? Kijk je daar naar als iemand 16 is? Wat heeft hij eerder gedaan? Nee.

Conclusie

Het is zeker geen slechte site, maar hij zal Digitaal-Werven ook niet winnen.

Hij is visueel zeker niet onaardig opgebouwd, lekker ‘echt HEMA’ en dat kan ik erg waarderen.

Wat ik niet begrijp is waarom men 1 proces op 2 totaal verschillende groepen wil projecteren. De winkelhulpen zijn nu eenmaal anders dan de full-time bakkerij en hoofdkantoormedewerkers, die moet je ook anders behandelen, vooral in de sollicitatie-procedure.

Verder heeft men een aantal keuzes gemaakt, kleine keuzes, die ik echt net anders had gemaakt. Zoals het noemen van de naam van de recruiter, zoals de plek van de ‘alle vacatures’ button en dat soort dingen.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.878 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën