Vorige week schreef ik hier over de geweldige ervaring die werken bij Google bood als het gaat om de vacatures en het solliciteren. Omdat het artikel al lang genoeg was heb ik in dat stuk het niet gehad over de rest van de site, de informatie die te vinden is en dat soort dingen. Een tweede artikel lijkt me dus de moeite waard. Vandaar de rest van het ‘werken bij Google’ (de website) verhaal, alles behandel de vacatures en het solliciteren zelf.

Ik begin mijn zoektocht via de locatie ingang.

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.49.57

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.52.02Dat zijn een boel locaties over de wereld. Toch heb ik Amsterdam redelijk snel gevonden, maar het is wel een kleine teleurstelling. Het image stelt natuurlijk niets voor. Ik had wel een foto van het pand of zo verwacht, maar misschien is dat te lelijk?

Er is geen streetview beschikbaar zo lijkt het en de map laat zien dat het in de hoogbouw tussen de advocaten en zo ligt bij Zuid-WTC en de VU in de buurt.

Er naast staan de teams die Amsterdam heeft, een knop naar de jobs in Amsterdam en locaties in de buurt.

De locatie ingang is dus een teleurstelling.

Teams & Roles

De ‘teams and roles’ ingang dan. Veel ingangen naar alle groepen die men heeft, ik kies voor marketing en communicatie.

Het eerste dat me opvalt is dat bij de ‘featured locations’ Amsterdam niet staat. Zonde, want ze weten dat ik in Amsterdam al gezocht heb, ze kennen mijn locatie, en toch hebben ze dat ‘hard’ gecodeerd blijkbaar. Pas in tweede instantie zag ik dat je ook kon zoeken op andere locaties met deze functies en dan wel in Amsterdam uit komt. Dat valt me tegen van Google, zoals ze meedenken met de bezoeker bij het vacature zoeken, zo laten ze het bij de additionele informatie pagina’s liggen.

Onderaan staan twee gerelateerde verhalen, de 1 in video, de ander in tekst. Leuk gedaan, hoewel ze niet heel veel toevoegen als ik naar de verhalen kijk.

Life at Google

Life at Google staat vol met verhalen van Googlers over de hele wereld. Leuk, maar selecteren op verhalen uit Amsterdam of Brussel kan ik dus niet. En omdat ik weet dat er grote verschillen zitten tussen Googleplex in Amerika en b.v. Google in Israel en Amsterdam, wil ik wel relevante verhalen.

De verhalen zijn erg divers, sommige eigen blogs, soms video’s, soms interviews in magazine. Het is wel een hele uitgebreide selectie van Google en hoe het is er te werken.

Ze hebben stukken over de diversiteit, met video’s van minderheden en vrouwen bijvoorbeeld, over innovatie bij Google en over hoe het is er te werken. Verhalen dat hoewel de secundaire voorwaarden geweldig zijn, je het daar niet voor moet doen en nog veel meer.

Onderin de pagina staan 2 belangrijke links: benefits en how we hire. Arbeidsvoowaarden en het proces dus. Het proces gaat niet zozeer over het aantal gesprekken en reactietermijnen, wat natuurlijk ook heel lastig is omdat dat niet een wereldwijd beleid zal zijn. Wel gaat het over de kernwaarden van het werven, waar men op let en dat men feedback wil van meerdere mensen in de organisatie.

De benefits zijn ook uitgeschreven, waarbij men bij bepaalde arbeidsvoorwaarden aangeeft dat het per locatie verschilt. Verder ben ik benieuwd of sommige voorwaarden inderdaad wereldwijd zijn (extra geld als je een kind krijgt, reisverzekering voor iedereen), maar omdat ik niet weet of het niet zo is kan ik daar niets over zeggen.

Conclusie

Toch een beetje een teleurstelling. Zo goed als het wervingsproces was, zo matig is de manier waarop men de informatie deelt. Men paste in het vacature deel van alles aan aan mijn voorkeuren en bij de informatie kan ik er niet eens op zoeken of selecteren. Verhalen uit Europa? Nee, je moet gewoon door alle verhalen heen. De benefits van locatie Amsterdam? Alleen de algemene benefits zijn te vinden.

Ik begrijp de insteek en dat het vanuit een wereldwijde organisatie niet zo makkelijk is, maar juist die dingen waar ze zo geweldig mee bezig waren bij de vacatures en het solliciteren, het personaliseren van mijn ervaring, gaat hier mis. Als je weet dat ik in Amsterdam al naar vacatures heb gezocht, waarom geef je me dan toch ‘featured locations’ zo ver weg?

Dus ook Google scoort niet op alle vlakken 100% en heeft nog verbeterpunten aan hun digitale wervingservaring.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


443 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën