Google is een van die bedrijven die eigenlijk altijd teveel sollicitanten heeft. Zo’n merk met een gigantisch sterk werkgeversmerk. Ik bedoel, als je een twee uur durende recruitmentvideo kan maken waar mensen voor betalen om die te zien (soort van), dan heb je het wel voor elkaar.

De vraag is dan dus: hoe zit het eigenlijk met hun wervingssite. Natuurlijk hebben ze de machtspositie om die helemaal niets te laten zijn, maar ergens hebben ze natuurlijk ook een reputatie hoog te houden. De absolute toppers moeten ze natuurlijk hunten, dus daarvoor bouw je in hun geval verwacht ik niet de recruitmentsite. Toch… ik ben benieuwd. Dus ga ik op zoek naar jobs at Google.

Het begint al slecht. Werkenbijgoogle.nl is niet geregistreerd. Ik zie kansen voor een domeinnaam kaper. Dat Google moet weten dat dat nadelen kan hebben zie je als je jobsatgoogle.com intikt. Maar via de site (over ons, werken bij) kom je toch terecht op http://www.google.com/about/jobs/

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.11.49

Homepage

Het begint meteen met een Google style zoekbox op de homepage met als zoekterm: do cool things matter. Leuk. Het is in stijl met het merk (een zoekbox, en meteen laten zoeken) en wel de uitstraling ook van cool.

Daaronder staan 3 keuzes. Terms & roles, locations en life at google. Bij Terms & Roles is een aparte student site ingericht. Goed gedaan, maar daar ga ik in deze review niet verder naar kijken (misschien iets voor een toekomstige review).

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.22.39Laat ik eerst even beginnen de zoekmachine uit te testen. Ik tik in verkoop Nederland en krijg inderdaad functies in Amsterdam en een enkele in Brussel. Het feit dat echte verkoopfuncties onder de marketing functie van branding solutions staat valt me dan iets tegen van Google (ik bedoel, zoeken en Google mag je je eisen toch heel hoog leggen), maar verder vind ik het erg netjes dat zelfs als je in het Nederlands zoekt, je de Engelstalige vacatures in het Nederlands krijgt.

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.24.12

Wat ik meteen super, echt super, goed vind, is dat ook de filters zich aanpassen aan mijn keuzes! Ik selecteer Amsterdam en de suggesties m.b.t. andere locaties komt ineens de Eemshaven (Groningen, waar men een data centre heeft) bij.

Dat is nog eens logische met de kandidaat meedenken. Dat is een heerlijke ervaring.

Ook erg grappig is dat men ‘Terms and Roles’ er heeft staan. Daar kan je dus verschillende rollen (let op, groter dan specifieke functies) selecteren. Dat ziet er als volgt uit.

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.26.00Wederom komt het ‘cool stuff’ terug. Build (technisch), Sell (sales) en Do (al het overige). Mooi dat men dus ook niet termen als overig gebruikt, maar doen. Net een kleine nuance.

In de additionele filters kan ik ook selecteren op part-time en full-time en op type baan (freelance, vast, etc).

Ook vragen ze of ze mijn Google+ profiel mogen gebruiken voor betere selectie van functies. Dat is erg netjes, want in principe kunnen ze dat ook gewoon doen. Het staat gewoon aan (mijn gmail staat open) en ik ben ingelogd. Maar je moet daar netjes toestemming voor geven. Keurig van Google.

Dat dit nog verre van optimaal werk is duidelijk aan de hand van de resultaten. Plots heb ik namelijk functies in Stockholm en Londen, terwijl ik als locatie nog steeds Amsterdam heb geselecteerd. Dus blijkbaar gaan mijn vakantietripjes naar Stockholm en Londen (ok, ik heb ook werkervaring in Londen op mijn CV) boven mijn eigen keuze. Dat vind ik dan toch weer een tikje arrogant van Google.

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.31.09Wel weer mooi is dat ze op basis van mijn profiel en de ‘wie kent wie’ van Google + aangeven wie ik misschien ken. Dat kan natuurlijk ook via Linkedin, maar Google gebruikt daar Google+ voor en het is mooi weergegeven en geïntegreerd met de site.

De vacature

De vacature zelf: ook weer erg goed gedaan technisch gezien.

Zowel boven als onder de vacature zit een apply knop, met daarnaast een ‘find connections’ knop. Dus twee knoppen (werkt conversie verhogend), waarvan een gewone en een ‘warme’ ingang. Slim bedacht.

Naast de vacature aan de ene kant staan je eerder bekeken vacatures, aan de andere kant de vacatures die anderen hebben bekeken die ook deze vacature hebben gezien. Ook keurig en slim gedaan. Daar weer onder: hangouts to watch, de Google + video en conversatie clubjes.

De vacatures zelf zijn ook opgemaakt op een manier waar veel van de leren is. Zo ben ik heel erg te spreken over het feit dat het de functie-eisen op deze manier opdeelt in ‘must have’ en ‘pre’.

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.35.21

Schermafbeelding 2013-03-27 om 13.37.07Onder aan de vacature staan dan weer de links die relevant zijn voor de vacature. Met beeldmateriaal (dat ontbreekt nogal eens bij veel vacatures) staan er links naar Marketing en communicatie (het vakgebied dat ik gekozen heb) en Amsterdam (de locatie). Met daaronder nog een samenvatting en een solliciteer knop.

Solliciteren

Het solliciteren dan. Is daar dan wel iets op aan te merken?

Het moment dat ik op apply now klik krijg ik de vraag of ze mijn Google+ profiel mogen gebruiken voor het invullen van mijn CV. Wederom: keurig netjes vragen en meedenken met de kandidaat. Dus van mij mag het.

Het sollicitatieformulier is een ‘google doc’. Normaal denk je daarbij: is wat karig opgemaakt, maar laten we eerlijk zijn: het past gewoon wel bij Google natuurlijk. Geen dramatisch ATS, geen kleurrijke omgeving, gewoon des Googles.

De gevraagde informatie: ook niet overdreven. Een aantal optionele velden, verder moet je wel je gegevens invoeren. Omdat mijn Google+ profiel niet zo uitgebreid is (als b.v. mijn Linkedin profiel) is dat wel een tikje een probleem, maar ergens begrijp ik van Google dat ze willen dat hun (toekomstig) medewerkers gewoon een heel goed Google+ profiel hebben. Ook al zou ik het heel stoer gevonden hebben als ze ook een apply with Linkedin button zouden hebben.

Conclusie

Ik heb nog heel veel niet bekeken, ik denk dat ik daar een volgend blog aan ga wijden, maar wat ik hier zie is boven verwachting. Ik had verwacht dat Google in haar arrogantie niet zo’n geweldige kandidaat-ervaring zou bieden, maar niets is minder waar. Tenminste, als ik kijk naar het vacatures zoeken, verfijnen en solliciteren deel is het precies wat je van Google mag verwachten. Innovatief, simpel, clean en met een focus op de gebruiker en de controle van de gebruiker.

Het enige waar ik kritiek op kan hebben is dat alles in het Engels is. Geen probleem, maar het nadeel is natuurlijk dat als men zoekt op Nederlandstalige vacatures in bijvoorbeeld Google hun eigen niet erin voorkomen.

Als ik namelijk zoek op  vacature product marketing manager komt die functie van Google, die ze dus open hebben, niet op de eerste pagina. Maar anders dan dat was het een zeer positieve ervaring.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.013 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën