Saxion werft praktijkdocenten via een campagne kopte Werf& op hun site. Daarbij zat ook een nieuwe recruitmentsite, dus tijd voor een bezoekje. De URL is Werkenbijsaxion.nl dus dat is goed. Op de homepage van Saxion staat ook een link naar werken bij, helaas is men daar wel zo stom geweest om een apart deel op de gewone saxion.nl pagina aan te houden in plaats van mensen meteen gewoon naar hun aparte site te verwijzen. De vraag WAAROM? komt hier meteen boven. Wie heeft hier zitten slapen? Interessant genoeg zijn namelijk de vacatures wel weer van de werkenbij site afkomstig, het is dus niet zo dat het ‘nog niet’ is aangepast, het is gewoon weer een voorbeeld van geen echte keuze durven maken. Jammer. Maar goed, we kijken hier naar de nieuwe werken bij site.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 14.33.51

Homepage

De homepage is mooi en overzichtelijk. Niet een standaard brand header, maar eigenlijk een hele plaat, met daarbij drie duidelijke call to actions. Naar de vacature, naar een test en naar de referenties. I like it!

Bovenin staan de opties technologie, economie en zorg&welzijn. Blijkbaar de drie gebieden. Je komt binnen op technologie, want daar is de behoefte het grootst, daar zit ook de campagne op, dus niet onlogisch.

De foto’s zijn erg futuristisch en passen zich aan aan de gekozen richting, hoewel ik de link tussen de foto en zorg & welzijn een beetje mis, maar dat kan aan mij liggen, ik ken die markt niet zo. Het is in ieder geval anders dan anders en men positioneert zich hiermee denk ik wel goed.

Test

Eens beginnen met de test. Die opent in een nieuw venster met een nieuwe URL. Geen integratie in de site dus, ik weet niet of ik dat nu goed of juist vervelend vind, dus laat ik er maar geen mening over hebben.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 14.41.06Van alle moderne foto’s van de eerste site, met plaatjes op de maan en zo, is ineens niets meer over. De visualisatie van de test: een handgeschreven papiertje en een schrift. Docenten zijn weer old skool blijkbaar. Wat een verschil met de rest van de site!

De test zelf ziet er goed uit. Een aantal vragen m.b.t. opleiding, werkervaring en hoeveelheid beschikbare tijd en een aantal vragen die wat meer over je cultuur gaan. Je moet een quote selecteren, etc.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 14.43.51

Wat me opvalt is dat men mijn HBO diploma als minder ziet. Nu weet ik dat men vooral masters nodig heeft, maar als HBO school aangeven dat het onderdeel dat minder goed scoort een HBO diploma is, komt toch vreemd over, niet? Ook is het opvallend dat je hier misschien wel een hard criterium van moet maken, als het inderdaad zo is dat deze mensen WO master moeten hebben.

Wat ik bijzonder vreemd vind is dat je vanaf deze pagina naar ‘over saxion’ kan en naar een jobalert, maar niet naar de vacatures zelf. Op de andere pagina worden ook de open dagen nog gepromoot, maar wederom, geen vacatures. Je kan ook je profiel vergelijken. Allemaal hartstikke leuk, maar aan de conversie: stuur mensen na een test naar de relevante vacatures, is niet gedacht. Heel, heel slordig.

Referenties

De referenties zijn echt leuk opgebouwd. Met een weekagenda erbij, een inspiratie video (dus niet een video van de persoon, maar een die hen inspireert) en wat tekst en niet te vergeten: contact mogelijkheden. Ja, echt leuk gedaan, mooi vorm gegeven, gewoon goed.

Informatie

De informatie is wat ver weggestopt. Via over saxion kom ik uiteindelijk bij de arbeidsvoorwaarden. Die zijn uitgebreid beschreven en er is een link naar de CAO. Ook is er een uitgebreide procedure beschreven, helaas zonder tijdspad. Wanneer je een reactie op je sollicitatie krijgt weet je niet en de definitie ‘vrij snel’ vind ik gevaarlijk, dat kan nog wel eens een andere verwachting oproepen.

Al met al is de geboden informatie helder en overzichtelijk en behoorlijk compleet.

Vacatures

De vacatures hebben geen kort profiel, geen standplaats, dus de initiële informatie is wat beperkt. De opmaak van de vacatures is rommelig (niet mooi inspringen, verschillende lettertypes of in ieder geval regelafstanden, etc). Gewoon erg slordig.

Schermafbeelding 2013-04-04 om 14.55.41

Dan klik je op de solliciteerknop en…

Kom je ineens op een pagina waar alle lay out weg is. In Easycruit, met de hele vacature opnieuw (ik dacht dat ik net al zei dat ik ging solliciteren) met opnieuw solliciteer knoppen. Heel erg slordig, heel erg lelijk en volkomen onzinnig.

Voor de tweede keer klik ik op solliciteren, nu moet ik eerst een privacy statement accepteren. Wederom volkomen onzinnig. Als dat wettelijk zou moeten kan je dus niet per post solliciteren, want daar doe je dat ook niet!

Vervolgens moet ik meer dan 10 verplichte velden invullen naast mijn CV. Dat is pagina 1 van de 3 die ik door moet. CV uploaden en extraheren is er niet bij. Solliciteren met Linkedin kan niet. Allemaal erg jammer van een partij die zich visueel zo ongelofelijk modern en vooruitstrevend voor deed.

Conclusie

Het is een mooie site die een consistent beeld geeft, tot het moment dat je gaat solliciteren. Dan is alles ineens heel ouderwets en gebruiksonvriendelijk. Alle ‘moderne’ vormen van solliciteren gaan het raam uit en de hele ervaring die de site geeft word in 5 minuten om zeep geholpen.

Er is duidelijk goed over de site nagedacht en er zitten mooie dingen in. De afwerking is echter erg slordig. Dit is een typisch geval (en nu predik ik voor eigen parochie) om een externe in te huren om dit te testen voor het live gaat. Er zijn geen vacatures na de test. Het werken bij deel op de gewone pagina is nog live, terwijl er veel meer informatie staat op de werkenbij pagina. De ATS (easycruit) integratie is ronduit lelijk en ik weet zeker dat dat beter kan. Ook negeert men bij het solliciteren zelf het hele innovatieve imago dat men wil uitstralen.

Als men hier nog wat aan werkt zou het wel eens een contender kunnen worden voor Digitaal-Werven van dit jaar. Want de site heeft zeker potentieel. Mooi, maar erg slordig in de afwerking dus.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


859 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën