Ik weet niet helemaal waarom, maar ik kwam ineens op werkenbijboskalis.nl uit. Het begint al goed, namelijk met het feit dat de URL gewoon bij de juiste site uit komt, namelijk boskalis.nl/werken-bij. Ook via de homepage van de gewone site goed te vinden, dus eindelijk een partij die daar over na heeft gedacht. Het tweede wat me opvalt is de Nederlands/Engels mogelijkheid die de site biedt. En wat denk je? ook de vacatures vertalen mee!

Daar heeft iemand echt nagedacht over de gebruiksvriendelijkheid en de zoekmachine optimalisatie. Want hoewel Boskalis veel internationaal werkt en werft, mis je als Nederlands bedrijf natuurlijk alle Nederlandse zoekopdrachten in Google als je enkel je vacatures in het Engels post. Hier is iemand echt wakker geweest! Ik begin heel enthousiast aan de rest van de site.

Schermafbeelding 2013-03-21 om 12.54.55

 

De hele site is dus geheel tweetalig, waar ik erg over te spreken ben, maar ik bekijk gewoon even de Nederlandse.

Homepage

Schermafbeelding 2013-03-21 om 12.58.51

De homepage is erg druk. Er is geen duidelijk doel waar men wil dat de sollicitant heen gaat en dat is jammer. In de brand header bovenaan wel, staat staat steeds ‘bekijk onze vacatures’, maar daaronder is het een ratjetoe aan dingen. De navigatie links is te begrijpen en de vacatures centraal ook. Dat daarnaast een nietszeggend twitter window is ingevoerd vind ik niet slim. Wat tweets als ‘succes’ en ‘ ‘krijg de film binnenkort en dan gaat hij online’ me over het bedrijf zeggen weet ik niet. Twitter is een communicatie medium, geen zendmedium. Dat lijken ze (men reageert op vragen) goed te doen, maar dan moet je het dus niet als een zend medium in je site hangen.

Daaronder zitten nog wel een aantal dingen die op zich niet onlogisch zijn, maar waarvan ik me afvraag of ze de bezoeker niet in verwarring brengen. Een website met een duidelijk doel voor de bezoeker converteert vaak veel beter.

Informatie

De site biedt veel informatie. Een goede sectie over de verschillende onderdelen en wat ze doen en ook een arbeidsvoorwaarden sectie. De daarin geboden informatie kan beter, men rept nergens over een CAO of de primaire voorwaarden, maar er staat nog steeds best veel.

Men heeft 5 testimonials, zowel in tekst als video, maar helaas staat er enkel initieel de naam bij. Ik had graag ook de functie gezien. De video’s zijn gelukkig niet enkel ‘talking heads’, maar om te zeggen dat ik er echt heel warm van wordt… nee. Maar ik ben dan ook geen doelgroep denk ik.

Er is een sectie voor het trainee programma, voor stages en afstuderen en er is een link naar de projecten. Vooral dat laatste vind ik een grote pre, die zou beter geïntegreerd mogen worden nog.

Wat ik niet heb kunnen vinden is informatie over de sollicitatie-procedure. Hoe snel krijg ik een reactie, hoeveel gesprekken, etc.

Job alert

De Job alert is gescheiden van de zoekfunctionaliteit op de site, wat ik eeuwig zonde vind. Waarom kan ik niet gewoon een zoekopdracht omzetten in een alert?

Vacatures

Schermafbeelding 2013-03-21 om 13.15.48

De vacatures beginnen met een plaatje, wat ik erg kan waarderen. Dat breekt meteen de pagina, hoewel het meer gebruikt had mogen worden, plaatjes.

De opbouw is helder, hoewel de bladspiegel zoals dat heet (het aantal witregels) niet even mooi is. Er is nogal veel witeruimte waardoor de teksten soms langer lijken dan ze zijn, wat mij als sollicitant eerder zou afschrikken (moet ik dat allemaal lezen) dan aanmoedigen.

Zowel boven als onder de vacature is een solliciteerknop.

Om de vacature heen is niets te vinden. Dat is jammer. Geen gerelateerde vacatures, geen eerder bekeken vacatures, geen bemiddeldende recruiter met een foto, niets.

Solliciteren

Het solliciteren zelf is zo klantvriendelijk mogelijk gemaakt, maar heeft toch iets amateuristisch bij mij.

Schermafbeelding 2013-03-21 om 13.18.08

Men geeft aan dat je met je cv dus het formulier wordt ingelezen, wat erg goed is. Echter, er is dan geen apply with Linkedin knop, maar een ‘zoek je profiel’. Dan kan ik uit allerlei profielen kiezen, zonder dat het dus de mijne hoeft te zijn.

Ik heb het overigens geprobeerd, maar… het werkt dus niet. Er wordt niets ingevuld uit mijn profiel, het scherm is volledig leeg.

De CV extractie werkt wel behoorlijk goed, dus dat zit wel snor.

Je moet nog wel een brief bijvoegen, dat geeft wel aan dat deze organisatie daar echt waarde aan hecht (is verplicht veld) wat mij zegt dat ze hun sollicitanten serieus nemen.

Ook geen privacy statement dat je moet accepteren, maar een mededeling dat ze zich aan de wet houden en dat je natuurlijk instemt met het opnemen in een database, gebruikt enkel voor werving en selectie doeleinden, door te solliciteren. Ook daar is over nagedacht!

Conclusie

De site is geen hoogvlieger. Er zitten geen mooie, leuke, bijzondere, unieke, innovatieve dingen in. Er is echter wel over nagedacht! Men heeft serieus nagedacht over het gebruik van de site, het feit dat hij geheel tweetalig moet zijn en hoe ze de drempels voor sollicitanten zo laag mogelijk kunnen maken.

Hier is duidelijk met niet al te veel budget een alleraardigste ervaring neergezet.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


667 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn