Een andere site die in de reacties op het artikel over de nieuwe UMC Utrecht site genoemd werd als ‘wel een goede zorg site’ door de verder anoniem ‘John’ was die van Bouman GGZ. Geestelijke gezonheidszorg, maar net zo goed zorg. Amerpoort heeft in die sector al jaren een bijzondere site, dus eens kijken wat Bouman daar tegenover zet. Ook hier doen we meteen een URL check. werkenbijboumanggz.nl komt goed uit, maar werkenbijbouman.nl is nog gewoon vrij. Weet iedereen dat je daar ggz achter moet zetten? Waarom voor die paar euro per jaar niet die URL vastleggen vraag ik me (weer) af. De site dan.

Schermafbeelding 2013-03-13 om 09.54.10

 

De visuele kant van de homepage… smaken verschillen zal ik maar zeggen. Ik ben er niet heel enthousiast van.  Veel tekst in het midden, maar vooral: geen duidelijke call to action. Waar wil je nu dat ik heen ga beste site bouwer? Wat is mijn bedoelde volgende klik?

Bovenin zie ik, nadat ik al even naar de site zat te kijken, ineens een ‘zoek vacature’ box. Hoe onopvallend kan je die wegstoppen? Zonde.

Links staat een menu, met als tweede ‘hoofdkop’ doelgroepsites. Volgens mij hebben deze mensen iets te veel training gevolgd bij de AMC academie en leuke theorieën gehoord, maar is men vergeten dat doelgroepensites echt iets is dat recruiters onderling gebruiken en ‘de doelgroep’ niet warm of koud van wordt!

Rechts staat de ‘banenladder’, ik denk een poging om de oude intermediair te doen herleven, met daaronder wel heel mooi foto’s van mensen met daarbij hun functie. Geen naam, (al is het maar een voornaam) dat het net iets persoonlijker zou maken. Dit is volgens mij nu op alleen de homepage al het derde geval van: echt leuk idee, maar slecht uitgevoerd.

Wat mij wel heel erg aanspreekt op de homepage is het logo, gewoon mooi gedaan en het met ‘sinds 1910’ erbij spreekt er ook meteen historie en vertrouwen uit. Ook is de hele rustgevend, mooi vormgegeven, bovenste banner er goed gedaan. Geen slider, niet schreeuwen, gewoon mooi.

Historie

In het logo staat ‘sinds 1910’, dus ik ga op zoek naar de historie. Er is daar geen apart kopje van, dus valt vast onder ‘wie we zijn’. Helaas is er niets te vinden. Ze bestonden in 2010 maar liefst 100 jaar (logisch als je logo al ‘sinds 1910 zegt’ en vernoemd naar prof. Bouman. Maar zelfs geen woord wie hij was of waarom hij zo speciaal was. Gemiste kans. Misschien moeten ze eens op bezoek bij hun collega’s van ’s Heeren Loo, die bestaan 120 jaar en hebben een digitaal museum opgericht. Een mooi project voor de komende 7 jaar?

Wat ik wel heel gaaf vind, is de cijfers en feiten. Gewoon een hele mooie, to the point, opsomming van de organisatie. Daar kunnen anderen iets van leren!

Doelgroepensites

Schermafbeelding 2013-03-13 om 10.25.58Dan naar die doelgroepensites… die je vooral niet zo zou moeten noemen volgens mij. Dat is dus 1 pagina, want alle andere informatie blijft hetzelfde. Een beetje een deceptie voor mij. Aan de andere kant laten ze hier wel zien dat een aantal adviezen die ik voor de homepage had wel zijn doorgevoerd. Een duidelijke call to action (solliciteer direct) in een hele vet gekleurde knop. De naam van de medewerker onder de foto. Ze weten het dus wel, dus waarom niet meteen op de homepage? Waarom laat je mensen dwalen?

Schermafbeelding 2013-03-13 om 10.28.47Wel vreemd vind ik dat je direct kan solliciteren zonder de vacatures te zien. Die had ik daar dan toch even bij gezet zeg maar. En erg pijnlijk… als je op de knop klikt krijg je een melding dat de vacature die je wilt bekijken niet beschikbaar is… in een minimaal klein frame wat zich niet aanpast. Een doelgroepsite gemaakt dus voor een functie die blijkbaar niet open staat, met een solliciteer direct knop die vervolgens niet werkt… geen mogelijkheid om dan een open sollicitatie in te brengen, geen manier om toch je interesse te tonen. Ik dacht dat de zorg het moeilijk had verplegers te vinden.

Heel erg slecht gedaan, niet nagedacht wat er gebeurt als je tijdelijk niet naar een functie zoekt blijkbaar.

Stages en afstuderen

Na wat zoekwerk ben ik weer uit de doelgroep sites gekomen en terug naar de gewone site. De navigatie leidt dus veel te wensen over als ik eerlijk ben. Daar zie ik ook een aantal vreemde dingen. De eerste staat helemaal onderaan: Voor scholen, stagebureaus en BPV-coördinatoren Die kunnen contact opnemen met… een postadres en een telefoonnummer. Geen mail, niets. En dat voor een organisatie die in het begin letterlijk zegt: wij zijn een van de oudste en meest innovatieve GGZ instellingen.

Schermafbeelding 2013-03-13 om 10.34.43Tevens staat er dit stukje tekst. Niet onlogisch, maar dat onderstreepte stukje ‘alle stages’ is dus geen link. De stagiair helpen staat dus digitaal niet hoog in het vaandel.

Waar op de site de tab ‘alle stages’ staat is mij ook een raadsel. Ik kan ze niet vinden in ieder geval.

Vacatures en solliciteren

Schermafbeelding 2013-03-13 om 10.37.15Dan de vacatures zelf en het solliciteren. Ik zoek niet, vink niets aan, wil gewoon alle vacatures (zijn er stuk of 20) zien. De eerste vacature verbaasd me meteen. Ik wist niet dat je op een open dag kon solliciteren.

De vacatures zelf zijn wel erg goed opgebouwd. Snelle facts bovenaan, veel informatie daaronder. Misschien wat veel tekst, maar daar zeuren we niet over. Nee, dat ziet er goed uit.

Schermafbeelding 2013-03-13 om 10.38.58Het sollicitatieformulier is ook eenvoudig. Man vraagt niets wat niet per se nodig is, maar geeft wel de mogelijkheid het in te voeren. Dat is slim.

Niet netjes is dat het ontvangen van de nieuwsbrief automatisch aangevinkt staat. Dat is een typisch irritante sales truc die ik zeker een GGZ instelling onwaardig vind. Zonde, al helemaal als je bedenkt dat ze dus geen alert service hebben, geen open sollicitaties willen, dus geen relatie met de werkzoekende zoeken als ze even niets zoeken, maar dan wel een nieuwsbrief door de strot willen drukken?

Conclusie

Innovatief, deskundig en maatschappelijk betrokken. Dat zijn onze drie kernwaarden. Dat staat op de site te lezen. Innovatief is de site niet, wat op zich niet erg is, maar als het je kernwaarde is had ik iets van innovatie terug willen zien komen. Een deskundige heeft hier ook niet naar gekeken en als je verder geen mogelijkheid geeft om in contact te komen zonder te solliciteren of via een eenweg verkeer als een nieuwsbrief vind ik het ook niet betrokken naar de sollicitant.

Ik geloof, wat ik bij GGZ instellingen gezien heb, oprecht dat het een mooi bedrijf is om te werken, waar heel veel mensen met heel veel passie hun werk doen tegen de vaak hele lage salarissen van de gezondheidszorg. Echter, ik haal het niet uit de site en dat is heel jammer.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


576 views | Reageer (4 reacties)
  • Ilja

    Hoi Bas,
    Ik lees je artikelen met veel plezier en je komt op mij als deskundig over. Daarom ben ik verrast door het laatste stukje van dit artikel……de vaak hele lage salarissen? Ik werk in de sector en ben van mening dat er goed (of in ieder geval normaal) betaald wordt. Ik ben benieuwd hoe je tot deze conclusie komt?

  • Dag Ilja,

    Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat perceptie je perspectief bepaald. Als je er in werkt vind je dingen al snel normaal, maar als je een breder perspectief neemt, wat ik als oud beloningsonderzoeker kan doen, kan ik zonder enige moeite zeggen dat de beloning in de zorg in zijn algemeenheid niet goed is. Verre van.

    Vergelijk de CAO’s maar eens met die van b.v. de banken of grote bedrijven. Kijk naar jaren ervaring, opleidingsniveau, etc. En je zal grote verschillen zien. Ik geef toe, aan de bovenkant (in dit geval de psychiaters en zo) word er behoorlijk beloond, maar als je b.v. IT salarissen in de zorg vergelijkt met andere sectoren zitten ze daar niet voor het geld zullen we maar zeggen.

    Als ik kijk naar het uitvoerend personeel (met name in de gewone zorg weet ik dat, maar naar ik vernomen heb is het in de ggz niet anders) is het in mijn optiek dramatisch gesteld met de salarissen. Net als bij bijvoorbeeld de politie. Ik schaam mij persoonlijk regelmatig over hoe slecht wij deze mensen belonen voor hun bijdrage aan onze maatschappij.

  • Beste Bas, je gaat duidelijk gedegen te werk in je reviews van verschillende recruitmentsites. Ik lees ze met veel plezier en leer er elke weer wat van. Wel vind ik een aantal aannames opvallend. Zo heb je het vaak over bouwers van sites. Ik hoop toch van ganser harte dat iedereen doet waar hij goed in is en er communicatiespecialisten meekijken bij de ontwikkeling. Dus om keuzes op het gebied van communicatie aan de bouwer toe te schijven lijkt mij wat kort door de bocht. En andersom ook.

    Daarnaast hebben sommige sites verschillende doelstellingen, dat lees ik niet terug in je reviews. Natuurlijk is een call to action belangrijk, en moet er plek zijn voor vacatures, maar niet elke site heeft hetzelfde doel. Werving en branding zijn nou eenmaal verschillende zaken.

    Qua URL’s heb je zeker een punt, maar blijkbaar is dat ook een onderwerp waar vooral bouwers zich mee bemoeien in plaats van communicatie specialisten.

    Tot slot, misschien ook een idee om deze site zelf kritisch te bekijken. Ik vind persoonlijk de reviews rommelig qua opmaak, het verschil tussen een screenshot en de tekst is is sommige gevallen nauwelijks herkenbaar. Daarnaast zijn reacties in Chrome deels niet te lezen omdat ze in de donkerblauwe achtergrond verdwijnen.

  • @Cyril: in mijn optiek is het altijd een gedeelde schuld als dingen echt fout gaan, met name als er echt geblunderd is. Dat wil dus niet zeggen dat beide een stukje schuld hebben, maar beide helemaal. Dat heeft te maken met goed advies en doen wat goed is. Neem de URL’s, ik heb nog nooit een klant daar niet van overtuigd met 1 zin. Dus dat is gewoon gebrek aan kennis of lui-igheid van de adviserende (bouwende) partij.

    Elke wervingssite zou tot doel moeten hebben om kandidaten te converteren. Punt. Branding op je eigen wervingssite is redelijk zinloos. Het is een veel gehoord argument als iets niet werkt. Dus vandaar dat je mij daar niet over hoort.

    De opmaak van de reviews is inderdaad wat rommelig, dat geef ik toe. Als je ze niet prettig leesbaar vind, vind ik dat jammer. Dat je de tekst in de screenshots niet goed kan onderscheiden van de tekst zelf vind ik vreemd, aangezien het een ander lettertype en kleur is. Daar kan ik helaas heel weinig aan doen. De reacties is een bekend probleem, maar helaas geen technisch probleem aan de server kant. Ik irriteer me er ook al tijden aan, maar het blijkt te liggen aan de ‘client’ kant, dus in dit geval in jouw individuele chrome. Een refresh lost het meestal op.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën