220px-Marissa_MayerNormaal ben ik altijd heel erg fan van het feit dat de directie zich met de werving bemoeid. Immers geeft het aan hoe belangrijk men talent vind. Marisse Mayer bij Yahoo slaat hierin volgens dit artikel echter een beetje door.

Aan de ene kant is het goed dat Mayer serieus naar het personeelsbeleid bij Yahoo kijkt. Het bedrijf liep immers totaal niet en personeel is het enige onderscheidende vermogen van een organisatie als Yahoo. Dus dat is volkomen logisch en verstandig. Niet denken in processen, maar in mensen. Het beleid dat ze er vervolgens op nahoudt is er een waarvan ik echter twijfel of het succesvol kan zijn. Eerst schaft ze rucksichtlos thuiswerken af, zonder te kijken naar dieperliggende problemen. Nu blijkt ze ELKE kandidaat persoonlijk te willen spreken. Daarbij wijst ze veel goede kandidaten af, volgende bronnen, omdat ze niet de juiste universiteit hebben gedaan en duurt het proces veel en veel te lang.

Ik denk dat het goed is als een topvrouw zich zo met het personeelsbeleid bemoeit. Absoluut, want personeel is belangrijk genoeg om de aandacht van de board en eigenlijk de CEO te hebben.

Echter lijkt het onderliggende probleem dat ze zeer wantrouwend is, erg overtuigd van haar eigen gelijk, geen vertrouwen heeft in de managementlagen onder haar en geen onderscheid weet te maken tussen verschillende groepen.

Deels is dat logisch, want als je hoort waarom ze iedereen op kantoor wil hebben is dat het absolute toppunt van falend management. Echter heeft ze, in plaats van het management aan te pakken, de medewerkers aangepakt.

Nu lijkt ze dus ook de selectiekwaliteiten van het management niet te vertrouwen. Misschien wederom logisch, Yahoo trekt niet de beste mensen aan gezien de prestaties van de laatste jaren, maar wederom doet ze nu aan symptoom bestrijding in plaats van het probleem oplossen.

Ik geloof dus dat mevrouw Mayer fundamenteel het juiste uitgangspunt heeft dat de CEO betrokken moet zijn bij het personeelsbeleid en ik denk dat veel hoofden recruitment en HR managers zoveel aandacht geweldig zouden vinden. Ik vrees echter dat ze zo doorslaat in haar eigen gelijk en wantrouwen van haar hele organisatie dat het effect averechts zal zijn en juist de talenten die overal kunnen werken (de echte toppers die je nodig hebt) zullen vertrekken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


361 views | Reageer (5 reacties)
  • Helemaal mee eens Bas; falend management. Ik heb dit via mijn blog ook benadrukt. Voor de geïnteresseerden: http://www.expand.nl/hr-weblog/yahoo-en-het-misverstand-over-het-nieuwe-werken

  • F. Loots

    Ontsla dat mens!

  • Volgens mij om Yahoo uit de modder te trekken MOET dit zo ook gebeuren. Haar middelen en methodes zijn misschien anders, maar zij wil het beste team op dit moment om Yahoo er weer bovenop te krijgen. Dat is wat ik meekrijg.
    Daarnaast zijn er altijd roddels en gossip over hoe iemand op de werkvloer zou zijn. Dus om dit nou meteen falend management te noemen of direct ontslaan te roepen. Gaat mij te kort door de bocht. Vaak zijn dat ook de eerste mensen die roepen hoe goed ze wel niet is als Yahoo succes behaalt.
    Time will tell.

  • Ja, ze denkt dat ze hiermee Yahoo uit het slop kan trekken. Maar denk je serieus dat als Yahoo probeert om Google en Facebook in het klein na te doen dat ze het redden?

    Daar zit de crux in de kritiek. Ze moet het juist anders doen, juist andere talenten aanroepen, juist het lef hebben om niet de route te bewandelen die de rest bewandeld om Yahoo nog te redden. En dat is dus juist wat ze niet doet. Ze kopieert alles, of doet pogingen daartoe, en dan ben je als je geluk hebt nummer 2 of 3. En we weten dat in de online wereld alleen de nr 1 lijkt te tellen.

    Ik roep ook niet haar ontslag aan, maar ik stel wel dat ze de totaal verkeerde weg bewandelt op deze manier.

  • Pingback: Selectie: de juiste criteria? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën