Na vorige week gekeken te hebben naar het Medisch Centrum Haagladen, wat een erg slordige, en in mijn optiek zeer matige, site was kijken we vandaag verder in de zorgsector. Te beginnen bij het St Antonius ziekenhuis, waarvan een kliniek vlak bij mij op de hoek zit. De URL is Werkenbijantonius.nl dus dat werkt al goed. Helaas heeft men ook hier niet nagedacht over de omliggende URL’s die in het geval van St Antonius voor de hand liggen lijkt me. www.werkenbijstantonius.nl en www.werkenbijsintantodius.nl komen nergens uit. Waarom vraag ik me af? Wel leuk is dat men als titel heeft: wil jij ook Antoniaan worden? Het geeft meteen de cultuur een beetje weer volgens mij, bedrijven waar personeel zichzelf een aparte naam heeft gegeven.

Op het eerste gezicht ben ik in ieder geval wel heel positief over het ontwerp. Simpel, clean, duidelijk, helder en toch niet steriel (ondanks dat het een ziekenhuissite is). Daar kunnen veel ziekenhuizen een voorbeeld aan nemen!

Schermafbeelding 2013-03-03 om 20.17.02

 

Usability

De usability op de homepage is dus goed. Netjes en overzichtelijk. Meteen linksboven een zoekbox. Zo hoort het. Gewoon meteen de vacatures laten zoeken. Daaronder de nieuwe vacatures en bovenin een navigatie met wij als werkgever, vacatures en jouw werkplek. Hoe makkelijk kan het zijn. Heerlijk.

Bovenin staan ook de ‘volg ons’ buttons. Veel beter dan share buttons want waarom zou je zo’n pagina delen? De Facebook pagina gaat naar de algemene pagina, ook iets dat ik erg kan waarderen. Waarom zou je een aparte werken bij Facebook pagina maken? Het gaat er toch om het bedrijf te laten zien? Daarom is het wel weer jammer dat men dat bij Twitter wel gedaan heeft. Wederom vraag ik me af: why? Helaas gebeurt er op beide heel weinig, dat is dan wel weer jammer. Facebook pagina heeft geen activiteit, Twitter pagina met 35 volgende en 65 volgers is ook niet om over naar huis te schrijven.

Informatie

Schermafbeelding 2013-03-03 om 20.55.12

De geboden informatie is heel summier. Wel goed dat men een link naar de CAO geeft, maar een eenvoudige samenvatting is er niet te vinden. Niets ook over de sollicitatie procedure en voor de opleidingsmodelijkheden moet je je weg zoeken op de andere site. Dat is jammer, een gemiste kans.

Ook wordt de informatie die men biedt vaak niet heel erg prettig aangeboden. Ik vind het prachtig als men een organogram heeft, zegt veel over een bedrijf volgens mij. Maar… waarom dan via een link? Waarom kan je die niet gewoon opnemen in de pagina? Jammer.

Heel mooi is wel dat men per afdeling aangeeft wat de afdeling doet en daaronder de vacatures plaatst. Vreemd is het dan weer dat ze voor de intensieve zorg, die los staat van die afdelingen, hetzelfde doen, zonder de vacatures. Daar zoekt men blijkbaar enkel open sollicitaties.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-03-03 om 21.17.38De vacature zoekfunctie geeft op mijn zoekopdracht communicatie geen resultaten, maar heel netjes wel de opmerking: maak dan een job alert aan of stuur een open sollicitatie. Heel slim, helaas werken beide knoppen niet!  In beide gevallen krijg ik namelijk de foutmelding zoals hiernaast vertoont. Slordig, erg slordig.

Via de sidebar bij het algemene zoeken werken beide functies wel, het is dus duidelijk een foutje van iemand die een linkje verkeerd heeft gezet.

Schermafbeelding 2013-03-03 om 21.19.37

Erg te spreken ben ik over de recent bekeken vacatures en, als je een vacature opent, de gerelateerde vacatures. Help de kandidaat is duidelijk waar men voor staat.

 

 

Schermafbeelding 2013-03-03 om 21.20.53De vacatures zelf hebben zowel boven als onder de vacature een sollicitatie mogelijkheid en keurig ernaast staat de recruiter die je gaat helpen. Met contact gegevens en Linkedin profiel. Precies zoals het hoort.

Ook geeft men bovenaan de basis data (zoals uren per week en zo), heeft men de procedure opgenomen in de tekst (heel goed die ontbreekt dus niet op de site) en heeft men een ‘plan je route naar deze baan’ routeplanner er onder. Heel gaaf gedaan.

Solliciteren

Het solliciteren zelf is dan helaas weer een drama. Geen CV extractie, geen Linkedin profiel sollicitatie mogelijkheid, een bijzonder lang, lang, lang formulier en een privacy statement dat je moet accepteren. Wederom vraag ik me af: wat gebeurt er toch met al die papieren sollicitaties? Die kunnen niet aangeven dat ze akkoord gaan met het privacy statement, dus… gooi je die dan maar meteen weg?

Conclusie

Het St Antonius ziekenhuis is duidelijk een van de betere in de zorg. Helaas dat het solliciteren zelf zo ongelofelijk klantonvriendelijk is aangepakt, maar verder is het een fijne site. Niet te veel tierelantijntjes, geen video’s, helemaal geen referenties zelfs, maar wel gewoon to-the-point, helder en overzichtelijk. Ik geef ze een dikke voldoende. Nu nog even nadenken over het digitale deel van het sollicitatie-proces.

Wil je meer inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


924 views | Reageer (1 reacties)