kill chessKill your darlings. Ja, soms moet je afscheid nemen van dingen. Dingen die je nog niet zo lang geleden best leuk vond. Zo ook op Social Media, of misschien wel juist op Social Media.

Neem Hyves bijvoorbeeld, enkele jaren geleden nog de plek waar je moest zijn, nu inmiddels een verlaten stad waar enkel nog tieners rondlopen. Enkele jaren geleden was een branded Hyve een grote plus, nu… boeit niemand het meer want geen volwassenen die er nog is…. toch? Of….

Nee, heel veel gebeurt er niet op Hyves, maar dat wil niet zeggen dat er niets meer gebeurt. Het is dan vaak beter geen plek te hebben dan een plek die je niet bijhoud. Immers, als ik een winkel binnen loop verwacht ik geholpen te worden. Als ik een telefoonnummer op een site bel verwacht ik dat die worden opgenomen. Dus als ik op een corporate branded Hyve kom verwacht ik dat daar activiteit is, dat ik daar vragen kan stellen en…

Een klein rondje rond de bovenste ‘werken bij’ Hyves als ik werken bij intik (zonder ingelogd te zijn) op Hyves.

Vodafone: laatste WWW: 17 nov. 2011, laatste blog: 10 jan. 2012, een paar krabbels in 2012…
Sogeti: laatste bericht op 25 feb 2011, en nog een (onbeantwoorde) krabbel met de typerende vraag: Is deze hyves nog wel actief of kan ik beter naar FB gaan?
Careyn (zorgaanbieder): is nog zeer actief met de WWW’s (vandaag nog velen), heeft nog regelmatig blogs, maar de activiteit van bezoekers (met 1 stem per poll) is erg laag.
De Luchtmacht: heeft geen publieke Hyve. Bijzonder, blijkbaar iets te verbergen hoe het is om daar te werken?
Tempo-Team: De WWW’s zijn van vorig jaar zomer, de laatste forum berichten zelfs van de zomer van 2011. De laatste blog is wel van eind januari en een krabbel van oud medewerker Wesley verwijst nog naar de Facebook pagina.
VUmc: heeft nog wel veel actieve WWW’s, de polls zijn ook niet heel actief (met 6 en 4 stemmen) en de laatste krabbels stammen uit 2009 en 2010.

Conclusie

Als je zelf niet meer actief bent, waarom zou je er dan nog zijn? Als je doelgroep er niet meer zit, waarom zou je er dan nog zijn?

Kill your darlings, hef gewoon dergelijke pagina’s op. Hoeveel plezier je er ooit aan gehad hebt, hoeveel geld je er ooit in geïnvesteerd hebt. Op dit moment kan het meer afbreuk doen aan je merk dan iets bijdragen.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


344 views | Reageer (1 reacties)
  • Heey Bas,

    Bedankt voor de nuttige opmerking! We gaan kijken hoe we afscheid kunnen gaan nemen van deze “darling”

    GR CHiel


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën