heinekenEerder schreef ik hier op RecTec al over het ultieme sollicitatie-interview van Heineken. Ik vond het een prachtige actie, dus heb ik contact gezocht met Heineken om te vragen hoe deze tot stand is gekomen en hoe een aantal zaken zijn gegaan.

Variërend van het doel van de actie tot het recruitment proces als zodanig. Want de laatste stappen zijn duidelijk, maar hoe kom men bijvoorbeeld van de 1734 kandidaten naar de mensen die ze daadwerkelijk gesproken hebben? Vandaag heb ik ook de antwoorden van Heineken gekregen.

In de video zien we drie geinterviewden, maar hoe is de procedure daarvoor gegaan? Men heeft het over 1734 sollicitanten? Hoe is het proces gegaan van 1734 naar 3?

Ruim 1700 sollicitanten hebben gesolliciteerd en daarvan zijn er 25 uitgenodigd voor een gesprek in Amsterdam. Door het enorme aantal sollicitanten hebben we een interne pre selectie gedaan waarop kandidaten werden beoordeeld niet enkel op hun kwalificaties, maar ook op de creativiteit die ze in hun CV aan het licht brachten.

In de video wordt gezegd dat de drie beste op een interne Heineken marketing portal gezet zijn, waarom men kon stemmen. Kan je hier iets meer over vertellen? Hoe zijn ‘de drie beste’ gekozen? Wie konden er stemmen?

De leden van het Heineken Brand Team waren uiteindelijk de beslissers. Dat is het team waar de winnaar, Guy, uiteindelijk komt te werken. Zij hebben in totaal 10 personen gekozen uit de 25 interviews voor de portal.

Wat was eigenlijk het doel van de campagne? Recruitment? Of branding?

The Candidate campagne is bedoelt als versterking van de merkwaarden van Heineken: innovatief en creatief en geeft Heineken de mogelijkheid om te communiceren op deze karakteristieken met consumenten. Het was wel een echte wervingsactie, Guy zal de komende 10 weken ook echt voor het Heineken UEFA Champions League team werken in deze cruciale fase aan het einde van het seizoen.

De kans dat we bij Heineken een exact vergelijkbare campagne zullen doen is minimaal of zelfs nihil. We zijn erg trots op het feit dat we steeds nieuwe acties zoals deze bedenken. Door deze actie verwachten we wel meer mensen aan te kunnen trekken die juist dit soort acties kunnen waarderen en nieuwe varianten bedenken in de toekomst.

Is het recruitmentproces nu ook wezenlijk verandert na deze campagne? Of was dit een eenmalige actie en zijn het nu weer de standaard interviews waar in de actie zo tegen geageerd werd?

Het normale werving- en selectieproces is traditioneler. In dit geval leek het ons erg te passen bij het type persoon dat we wilde aantrekken, creatief, enthousiast, gepassioneerd, open-minded en vol vertrouwen. Het recruitmentproces voor deze stage is dus aangepast aan de functie en het karakter dat we zochten.

Tot slot: was Mr. Ross echt een Heineken werknemer die zo goed kon acteren? Hoe hebben jullie de brandweer zo ver gekregen en stond het ‘je hebt de baan’ echt op het Juventus bord voor de wedstrijd?

Mr Ross was een acteur, net als de assistent. Beide hadden een verborgen microfoontje om aanwijzigingen te geven. De brandweerlieden waren ook ingehuurd en het filmpje in het stadion is ook post-productie. Het was vanwege de timing helaas niet mogelijk alle interviews af te ronden voor de wedstrijd, dus dat zit er puur is voor het ‘dramatische effect’ in het filmpje.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


970 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën