mobielDat er heel veel gaat gebeuren en dat mobiel een hele belangrijke ontwikkeling is, staat wel redelijk vast.

Dat er bij elke ontwikkelingen verschillende meningen zijn ook. Denk alleen al aan alle mensen die apps of mobiele sites predikken (omdat ze daar geld mee verdienen) en bijvoorbeeld geen responsive design. Dit met het argument dat dat vaak niet mooi is, waarbij natuurlijk geldt dat elk design dat je slecht designed (omdat je geen goede designers hebt er voor) lelijk is. Das logisch.

Nee, als ik kijk naar de mobiele ontwikkelingen, volg ik graag de echte leiders. Waar die zitten? Niet in Nederland. Nee, ook niet in Amerika. Die zitten in Rusland en Afrika. Daar slaat men namelijk de stap van het ‘gewone internet’ over, de stap van de desktop en laptop. Ze gaan meteen mobiel.

Een interessant artikel vond ik over recruitment in Zuid Afrika. Leuk dat wij praten over online, jobboard, etc. Maar in Zuid Afrika is meer dan de helft van de bedrijven niet eens online.

Wel heeft 80% een mobiele telefoon, maar daarvan is 85% nog geen smartphone. Dat is inderdaad anders dan hier, maar… je kan er wel van leren. Veel contact daar zal via SMS gaan.

Het meest vooruitstrevende mobiele betaalmiddel is M-Pesa uit Kenya, ja, ook in de ‘zware wereld’ van financiële instellingen zijn ze daar verder dan hier.

De mobiele internet ontwikkelingen in Rusland liggen ver vooruit op die van West Europa, gewoonweg omdat de meeste mensen daar geen desktop met internet toegang hebben, maar wel een telefoon.

Wij hebben last van de wet van de remmende voorsprong. Doordat we veel geïnvesteerd hebben in gewone websites, in internet via desktops en laptops, etc. denken we vooral nog aan mobiel als extra kanaal dat extra geld kost om in te investeren. Er zijn veel landen die de desktop internet stap niet hebben gezet en meteen mobiel gaan. Dat geeft een heel ander beeld. Dus wil je de echte leiders volgen? Zoek het dan in landen waar je normaal niet naar kijkt. Afrika, de armere landen van Zuid Oost Azië (Thailand, Indonesië, Vietnam, Laos, Cambodja) en Rusland bijvoorbeeld. Daar zie je de echte mobiele ontwikkelingen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


303 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën