social-networksHoewel er veel mensen zijn die inmiddels heilig in social media geloven, zijn er ook nog steeds de nodige sceptici (13% van Nederland vind het nog een ver van mijn bed show) en stellen veel mensen terecht de vraag: wat levert het nu op.

Heel terecht is die vraag, alleen is het antwoord vaak niet wat ze willen horen. Er zijn mensen die stellen dat social media uit te drukken is in Likes en fans. Vind ik persoonlijk leuk, maar dat zegt nog weinig over het rendement. Traffic is ook een maatstaf en dat zegt al iets meer. Bezoekers naar je (recruitment)website kunnen namelijk sollicitanten worden. Dus moet je dan goed doormeten hoe je conversie ligt.

Het mooiste zijn de cases waarop je dus iemand individueel binnenhaalt, via Linkedin (hunting) of Twitter (meer talent pool) bijvoorbeeld. De reactie van veel sceptici is dat dat vaak toeval is en een enkele zwaluw geen zomer maakt. Die reactie klopt niet en daar wil ik het graag eens over hebben.

Bij werving, in tegenstelling tot sales, gaat het namelijk niet om zoveel mogelijk, maar de juiste. Bij sales wil je graag veel klanten. Natuurlijk wil je sommige klanten liever niet (Porsche bijvoorbeeld probeert de nekmatten toch te verwijzen naar BMW of Audi), maar gemiddeld genomen is een verkoop een verkoop. Als hij maar betaald.

Een sollicitant is geen klant. Een sollicitant die totaal niet voldoet is vervelend. Kost tijd. Kost geld. Heb je niets aan. Hoewel daar veel op af te dingen is, is het in de basis wel zo dat een verkeerde sollicitant zeker op korte termijn eerder lastig dan handig is. Dus de primaire reactie dat je algemene cijfers moet hebben en geen individuele gevallen klopt voor recruitment gewoon niet.

Toeval of serendipiteit

Het tweede wat niet klopt is dat het toeval is. Een case die ik al jaren aanhaal om te laten zien wat social media doet is die van een zakenpartner van me die in de trein een Tweet stuurde (in de begintijden van Twitter toen er nog niet zoveel mensen actief waren) met: eindelijk naar huis, nu in de trein van Amsterdam naar Arnhem. Binnen een minuut reageerde een andere zakenpartner van me met: zit jij nu ook in deze trein? Welke coupe? Dan kom ik er meteen aan. Het bleek, vertelde ze me later, dat ze al maanden een afspraak aan het plannen waren en de beide agenda’s gewoon te druk waren geweest. Nu zaten ze samen in de trein, een coupe naast elkaar. Zonder Twitter hadden ze dat nooit geweten.

Toeval, hoor ik dan vaak terug als ik het vertel. Maar het is geen toeval, het is serendipiteit. Het is het helpen van toeval. Door social media is de kans dat je toevallig op de juist plek bent een stuk groter, omdat meer mensen weet dat je daar bent. Door social media is de kans dat een perfecte kandidaat jouw baan ziet groter, omdat hij toevallig je al volgt. Daarom is social media ook niet iets voor recruiters, maar voor de lijn. Recruiters volgen vooral recruiters en worden vooral gevolgd door recruiters. Leuk dat rondpompen van vacatures en elkaar helpen, maar je hebt er zo weinig aan als je doelgroep je niet volgt. Soort zoekt soort, zo blijkt uit allerlei biologisch en neurologisch onderzoek, dus accountants volgen accountants, marketeers volgen marketeers en ingenieurs volgen ingenieurs.

Social media heeft mij al veel gebracht. Zowel zakelijk (ik leef er goed van) als privé (onder andere twee inmiddels ex-vriendinnetjes had ik nooit iets mee gehad zonder Twitter en Facebook). Dat is geen toeval, dat is serendipiteit. Op zoek gaan naar de speld in de hooiberg om eruit te rollen met de prachtige dochter van de boer. Je weet nooit wat je eruit kan halen, meestal is het niet wat je verwacht, soms is het niet waar je op zit te wachten, maar dat wil niet zeggen dat het niet heel positief kan zijn als je er voor open staat.

Recruitment

Recruitment zoekt de ideale persoon voor een baan. De kans dat je die vindt vergroot je met het goed, inhoudelijk en leuk gebruiken van social media. Niet meer, niet minder. Je vergroot de kans op een toevallige ontmoeting. Dat is serendipiteit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


496 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën