social-media-bandwagon1Iedereen gebruikt social media en wie dat niet doet hoort er tegenwoordig niet meer bij. Daartegenover staat een gigantische generatiekloof op de werkvloer. Dit zijn twee zaken waar we als sollicitant en werkgever mee te maken hebben, maar wat betekent dit voor het Recruitment proces? Wie moet zich aanpassen? 

Steeds vaker zien werknemers het belang in van social media, tegenwoordig kan bijna iedere sollicitant die ook maar een beetje gebruikt maakt van social media zijn of haar unieke vaardigheden in een goed profiel verwerken. De vraag is echter of ook werkgevers deze trend volgen? Het antwoord is dat de meeste werkgevers een nog wat afhoudende aanpak hebben wat betreft social media recruitment. Dit kan komen door het leeftijdverschil tussen werkgevers en sollicitanten of door bedrijfscultuur etc.

Hype of Werkelijkheid?

Social media recruitment ofwel E-recruitment biedt een hoop voordelen voor beide partijen. Allereerst natuurlijk het voordeel van een laagdrempelige toegang. Sociale media zoals Facebook kan een bedrijf een ‘gezicht’ geven en daarbij het eerste contact met het bedrijf een stuk toegankelijker maken, sollicitanten kunnen met een zoekopdracht al snel direct of indirect terechtkomen bij interessante vacatures en dit geldt eveneens voor het behouden van contacten. Een recruiter kan een kandidaat met een interessant profiel regelmatig updates geven over interessante ontwikkelingen en mogelijkheden binnen het bedrijf om zo de binding te vergroten. Ook zal het aantal reacties op een openstaande vacature hoger zijn. Los van vragen over toegankelijkheid zegt het participeren binnen social media tegenwoordig ook een hoop over het vooruitstrevend imago van een bedrijf. Via Sociale Media hebben sollicitanten een mogelijkheid om zich op een originele en toegankelijke manier te promoten naar heel de wereld en zo een diepere kijk te bieden in de persoon dan mogelijk is met alleen een papieren CV.

Solliciteren via het internet is echter ook een zorgvuldig geplastificeerd visitekaartje geworden. Het heeft de recruitment business geprofessionaliseerd maar ook de onbevangenheid weggenomen. Door de snelle informatiestromen en de toegankelijkheid zal men niet zo snel alles over zichzelf vertellen. Daar tegenover staat weer dat een sociaal netwerk wel het ons-kent-ons gevoel versterkt.

Sommige recruiters hebben de neiging om contacten ongevraagd te spammen met updates en e-mails, wat vaak het tegenovergestelde bereikt. Dit zijn echter valkuilen die simpel vermeden kunnen worden en die niet opwegen tegen die vele voordelen die social recruitment kan bieden.

In de hedendaagse maatschappij zijn social media en het recruitment proces niet meer van elkaar te scheiden, dit geldt voor zowel de werkgevers- als de werknemerskant.

Samengevat: als bedrijf is de promotie en de toegankelijk die je krijgt via de social media ongekend wat veel meer sollicitaties oplevert en het uiteindelijk een kostenbesparing. Als sollicitant moet je een onderscheid maken tussen social media voor zakelijk gebruik en privé gebruik. Het allerbelangrijkste is je ervan bewust zijn dat je social media accounts bijdrage aan hoe werkgevers over jou denken voordat je een gesprek krijgt.

Deze gastblog is geschreven door T. Philips of Rexx-Systems 

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


417 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën