In het kader van de sitereview op woensdag is het misschien leuk om eens de bureaus te bekijken die veel wervingssites maken. Deze zoeken doorgaans toch ook top creatief personeel en adviseren de eindklanten. Een veel gehoorde klacht van de bureaus is de ‘beperkte gewilligheid’ van veel eindklanten, het gebrek aan budget, etc. Dus voor hun eigen wervingssites mag je de lat dan natuurlijk best hoog leggen, niet?

Om vooraan in het alfabet te beginnen vandaag ARA uit Rotterdam.

Schermafbeelding 2013-02-09 om 13.24.00

De site is duidelijk gericht op het tonen van de projecten. Dat is mooi en slim, want daar zoeken marketeers en creatieven naar. Waar kom ik terecht, waar kan ik aan mee gaan werken.

Wat je echter ook ziet is dat de witte letters van de navigatie niet altijd even goed in de grote brand header uitkomen. Wit op wit is niet slim en bij een aantal van de foto’s gaat dit dus mis. Geen oog voor detail? Lijkt me juist iets dat de grafisch ontwerpers bij een bureau moeten hebben. Ook komt www.werkenbijara.nl nergens uit. Wederom een gemiste kans, waarom zou je het risico lopen dat een concurrent die kaapt voor 25 euro per jaar?

De eigen werken bij sectie is zeer beperkt. In de over ara zit een klein verhaaltje van het bureau, de mensen en de vacatures. Die staan ook allemaal onder elkaar.

De mensen

De mensen zijn allemaal mooi met foto’s weergegeven. Mooi gedaan, hoewel het niet had misstaan om bij elke persoon in de foto vast iets neer te zetten.Schermafbeelding 2013-02-09 om 13.29.42

Immers, als je nu als werkzoekende iets wilt weten van b.v. een DTP’er of zo, is het even zoeken wie dat dan is.

Schermafbeelding 2013-02-09 om 13.31.23De informatie over de persoon is dan ook niet waar ik heel warm van wordt. Laten we bijvoorbeeld Mike van ARA m/v nemen.

Leuk dat de laatste blogposts er ook bij staan. Dat is slim. Een Linkedin profiel, mooi. Geen Twitter? Hmmm, voor iemand die midden in de markt zit. Maar vooral ook niet heel veel informatie. Geen quotes, niets wat me iets vertelt hoe het is bij ARA te werken.

Het is misschien meer op klanten gericht, maar dan nog mis ik de warmte en menselijkheid hierin.

Vacatures

Schermafbeelding 2013-02-09 om 13.33.17En dan de vacatures zelf, daar begint de echte deceptie.

Ze hebben er twee open staan. Mooi. Maar dat zeggen ze dan… zonder iets van informatie erbij, maar de vacatures zijn ook niet klikbaar!

Je moet op het linkje ‘overzicht vacatures’ klikken. Dan kom je vervolgens inderdaad op beide vacatures terecht. Lappen tekst, waarin met name in de vacature (niet de stage) niets wordt gezegd over wat ARA voor jou zal doen als je er op solliciteert.

Men geeft wel aan met wie je contact kan opnemen in de vacature (ook voor solliciteren?), maar niet wat die persoon doet.

Schermafbeelding 2013-02-09 om 13.35.06

De vacature staat hier rechts afgebeeld. Valt jullie nog iets meer op?

Geen enkele call to action. Inderdaad een vet gedrukt e-mail adres in de vacature, maar geen solliciteer knop, geen solliciteer met Linkedin knop, niets. Een ‘naar boven’ knop zit eronder.

Conclusie

De eigen wervingssite van ARA, waar ze alle vrijheid hebben om een pareltje neer te zetten of in ieder geval te laten zien dat ze snappen waar het om gaat, is een grote deceptie. Ik kan het niet anders omschrijven. Alles wat online belangrijk is heeft men laten liggen. Ik snap goed dat een niet al te groot bedrijf met maar 2 vacatures geen hele uitgebreide site heeft, maar zelfs geen fatsoenlijke solliciteer mogelijkheden is toch wel echt een deceptie. Usability van de hele site is ook twijfelachtig en men mist op bepaalde plekken ook het oog voor detail. De eigen site is duidelijk niet het paradeplaatje van het bureau.

Ik ben benieuwd of andere bureaus het beter doen.

Misschien moeten ze maar inspiratie opdoen voor hun recruitmentsite? Dat kan door de gratis whitepaper te downloaden: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


439 views | Reageer (2 reacties)
  • ha Bas,
    helemaal gelijk! ons stiefkindje is het werkenbij gedeelte. Mag ik als verschoning opmerken dat ‘het dak bij de loodgieter het vaakst lekt”. De combinatie van prioriteit voor werk bij klanten in combinatie met een aantrekkelijke ‘stroom open sollicitaties’ van talent maakt dat de urgentie voor dit deel van de site achterblijft.. Met blog, onze cases en werk ed laten we wél zien waar we voor staan, maar de werkgeverspropositie moet ook beter! Dank voor observatie!

    hartelijkste groet
    Ton

    PS: wat vind je van mijn jobposting stagiair op de site..heb ik echt mijn best voor gedaan :-))

  • @Ton: vind ik altijd een slecht excuus als ik eerlijk ben. Ik weet dat het vaak zo is, maar dat maakt het er niet beter op.

    De vacature… erg veel tekst en geen beeld is mijn eerste observatie erbij.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën