Op verzoek (via Twitter) vandaag een review van de werken bij site van Macaw. Een bedrijf dat ik al jaren ken, vanuit mijn eerste baan als beloningsonderzoeker waar ze destijds klant waren. Macaw is een middelgroot IT bedrijf met bijzonder goede arbeidsvoorwaarden. Eens kijken hoe hun wervingssite eruit ziet. Het begint met een, zeker voor een IT bedrijf, beetje tegenvaller. www.werkenbijmacaw.nl komt nergens op uit. Dat ze die 25 euro voor een domeinnaam registratie niet hebben uitgegeven valt me tegen. Gewoon doorverwijzen naar de echte wervingssite lijkt me.

Schermafbeelding 2013-01-30 om 10.34.33

Onaantrekkelijk

Bij het openen van de wervingssite is het eerste wat me aanspreekt dat het visueel onaantrekkelijk is, om een understatement te gebruiken. Nu weet ik dat het een IT club is. Nu weet ik dat ze met name in de microsoft technologie zitten, dus dat design, usability en visuele aantrekkelijkheid niet in de genen zit. Maar toch, toch is dit een beetje een afknapper als ik eerlijk ben.

De tekst die er staat is op zich wel goed en het highlighten van die tekst ook, maar ik vraag me af hoeveel mensen de moeite nemen het te lezen. Opvallend genoeg staat onderaan de pagina dan weer een mooie visual, van (een deel van) het team. Die omhoog halen zou de hele site al een stuk mooier maken denk ik. Aan de andere kant past het wel weer goed bij het imago dat ik van Microsoft en Microsoft gelieerde clubs heb: doen best grappige dingen soms, maar snappen niet van mensen en intermenselijke communicatie. Zo staan de visueel interessante dingen altijd op de verkeerde plek.

Schermafbeelding 2013-01-30 om 10.40.00

Vanaf deze pagina heb ik twee links, die onder (en niet naast) elkaar staan. Echt leuk werk en vacatures. Ook dat is visueel gezien niet slim aangepakt. Bij echt leuk werk staat weer hetzelfde zinnetje als bovenin de pagina, dus of het uitnodigt tot klikken vraag ik me af.

Echt leuk werk

Schermafbeelding 2013-01-30 om 10.44.35Laten we eerst bij echt leuk werk gaan kijken. Bovenin staat meteen een button met contact de recruitment afdeling. Kleine foto erbij. Mooi, ik wil altijd wel weten wie de recruiters zijn. Helaas, een deceptie.

De medewerkers aan het woord zijn leuke, standaard, verhaaltjes met een foto. Helaas geen Linkedin profielen of twitter accounts erbij zodat je iets meer over deze persoon te weten kan komen. Ook hier is de visuele weergave niet iets waar ik wild enthousiast van wordt. Ook staan er geen vacatures bij. Je zou verwachten dat bij een architect de architect vacatures staan. Het echt grote probleem als je naar de medewerkers aan het woord gaat, is dat je navigatie verdwijnt. Je kan terug naar ‘werken bij’ of je moet via de back knop navigeren. De andere opties zijn ineens verdwenen aan de rechterkant.

De arbeidsvoorwaarden zijn, weet ik, bij Macaw uitstekend. Ze zijn redelijk uitgebreid omschreven en opgedeeld in hard en zacht. Ook hier zou men zeker meer kunnen doen aan de weergave, want wederom vraag ik me af hoeveel mensen deze lappen tekst gaan lezen.

Bij Fun verwacht ik dan toch echt wel de visuals. Ik bedoel, als je het hebt over de personeelsvereniging, met elke maand een feestje, het kerstfeest, wijnproeverijen en noem het maar op denk ik: foto’s! Helaas, er is er geen een te vinden. Wat dat aangaat kan men inspiratie opdoen bij Sogyo, die gewoon een flickr stream met foto’s hebben van de bedrijfsuitjes en het werk.

Procedure: Macaw geeft keurig aan hoeveel gesprekken je hebt en met wie en wat het doel van het gesprek is. Keurig. Daar kunnen veel organisaties iets van leren. Ook onderschrijft men de NVP sollicitatiecode en geeft men dat aan. Ook goed. Men geeft aan dat als het profiel aansluit ze binnen een paar dagen je uitnodigen voor een gesprek. Ook afwijzen? En een paar is twee? Dat zou ik (maar dit is zout op een slak leggen) iets concreter het benoemen. Bijvoorbeeld: je hoort binnen een week van ons.

Vacatures

Dan komen we bij de vacatures uit. Wederom is de visuele weergave zeer matig. Alles onder elkaar en geen enkele segmentatie te vinden. Account manager staat tussen de IT vacatures in. Je moet het zelf maar uitzoeken.

De opbouw van de vacatures is ook gemengd. Soms wel met opsommingen, vaak weer hele lappen tekst. Waar men wel consequent in is, is dat overal het ‘wij bieden’ ontbreekt.

Schermafbeelding 2013-01-30 om 11.13.48

Onderaan zit een sollicitatielink naar een e-mail adres en bovenin een solliciteer knop. Dat vind ik dan weer goed, de kandidaat heeft de keuze over de manier va solliciteren. Ik ken deze sector goed en ik weet dat de meeste echt goede kandidaten namelijk een broertje dood hebben aan formulieren. De solliciteer knop valt ook goed op en heeft zelfs een vinkje. Echter, hij staat alleen bovenaan en dat is dan weer jammer. Volgens mij solliciteer je vaker nadat je de vacature hebt gelezen toch?

De sollicitatieknop (ook) beneden neerzetten en vervolgens dus de optie: solliciteer per mail of met je CV bieden zou de conversie ook ten goede komen denk ik. Wat ik nadrukkelijk ook mis is het solliciteer met Linkedin, voor deze doelgroep ook geen overbodige luxe.

Schermafbeelding 2013-01-30 om 11.17.08Het sollicitatieformulier zelf is redelijk eenvoudig. Hoewel ik bij een aantal vragen me afvraag of die verplicht moeten zijn, zoals adres, postcode en woonplaats. Dat is niet essentieel voor een eerste gesprek, dus zou je optioneel mogen laten. Wederom, ik zeur, maar dat is het leven van een perfectionist.

Conclusie

Zowel grafisch als usability design zijn matig. Het past misschien wel heel goed bij de producten die men verkoopt, men is immers primair Microsoft leverancier en ook die zijn niet van de gebruiksvriendelijkheid of het goede grafische ontwerp en compenseren dat met enorme hoeveelheden tekst (gebruikershandleidingen noemen ze dat). Dus misschien sluit het wel goed aan bij de doelgroep, maar aansprekend is het niet.

Er is (te) weinig gebruik gemaakt van visuals, ook op de plekken waar het echt makkelijk kan zoals in de fun sectie.

Het verdwijnen van de rechter navigatie is ook iets dat zeer vervelend is voor de gebruiker. Ook is er veel te halen door ‘relaties’ aan te leggen. Gerelateerde vacatures bij artikelen (bijvoorbeeld de referenties van werknemers) zou al een stap in de goede richting zijn.

De reden dat ik zo kritisch ben? Ik ken het bedrijf dus redelijk goed en ik weet dat het inderdaad ‘echt leuk werk‘ is. Deze site straalt dat helaas op geen enkele manier uit. Nergens komt dat leuke eruit. Nergens komt de passie die ik bij Macaw ken naar voren. Nergens laat men de gedrevenheid zien. Dat kan je niet overbrengen met woorden alleen. En dat… dat vind ik erg jammer.

Inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.303 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën