t-mobile-g1Mobiel is hot, mobiel is enorm, mobiel is geweldig, mobiel is het. Volgens veel mensen die er belang bij hebben is dat ongeveer waar het om draait. Ik zal er niet omheen draaien, ja mobiel is belangrijk. Om een idee te geven: RecTec heeft zo’n 14.000 unieke bezoeken (die 21.000 pageviews genereren) de afgelopen maand. Daarvan is bijna 3.500 via een mobiel device. Dus 25% van het bezoek komt mobiel binnen, dat is veel. Je site moet dus mobiel beschikbaar zijn, de vraag is alleen: hoe?

In dit bijzonder interessante artikel van Yoast, met zijn lessen van 500 website reviews, staat daar een heel interessant punt over. Een van de zaken die hij het vaakst heeft aangegeven in al deze reviews.

Yoast (voor wie hem niet kent, een absolute topper als het gaat om SEO en websites) stelt:

If you’re serious about being on the web, whether to make money or to inform, you need to think about the different devices people will use to access your site, your content, your products. Rarely over the last few years did we find a site that had done this really well. Which is funny, especially for WordPress sites, because with good themes like a lot of the Genesis based themes around, having a responsive site doesn’t need to be expensive.

Responsive design is niet duur en werkt goed, mits het uiteraard goed wordt uitgevoerd. Ja, er zijn ook veel slechte responsive designs, waarin als je scherm kleiner wordt alles naar beneden gaat en de site mega lang wordt. Iets dat slecht is uitgevoerd wil niet zeggen dat de techniek niet goed is. Goede responsive designs veranderen echt als je device anders is. Voorlopers zijn partijen als thenextweb, waarbij de site zich gewoon aanpast aan je scherm. Test het maar door op de site je browserwindow te verkleinen.

Ik ben geen groot fan van aparte mobiele sites. Deze sites zijn toch vaak gebaseerd op bepaalde devices en passen zich wel deels aan, maar altijd dan aan standaard specificaties. Ook komen er steeds meer afwijkende formaten, als niet elke mobiel eigenlijk al afwijkend was, zoals ipad mini’s en zo. Optimaliseren voor alle devices is teveel werk, natuurlijk kan je allerlei middenwegen zoeken, maar ik ben zelf een groot voorstander van gewoon een responsive design. Een webdesign dat zich aanpast aan de schermomvang van de gebruiker.

Dus mobiel: ja, daar moet je rekening mee houden. Een aparte mobiele site: liever een responsive design.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


244 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën