In het kader van Woensdag Gehaktdag vandaag een nieuwe sitereview. Aangezien het wielerseizoen weer begint en ze een wielerploeg hebben dacht ik: we gaan eens kijken bij Vacansoleil. Een bedrijf dat natuurlijk vacatures op het hoofdkantoor heeft, maar ook veel seizoenswerk. Ik zou verwachten dat men daar wel serieus werk heeft gemaakt van het digitale deel van de werving. Het begin geeft meteen een dubbel gevoel. www.werkenbijvacansoleil.nl bestaat niet en komt nergens uit. Een gemiste kans, want waarom zou je de URL niet registreren en doorverwijzen (zeker als hij zo mooi rijmt). Het positieve is dat in de navigatie meteen een kop ‘vacatures en opleidingen’ staat. Op de eigen site is het dus niet ver weg gestopt en heeft wel een aparte URL: http://www.campingjobs.nl

Schermafbeelding 2013-01-16 om 16.28.25

Schermafbeelding 2013-01-16 om 16.35.55

Als je naar het vacature deel gaat krijg je meteen de keuze tussen drie verschillende ingangen. Aangezien het 3 totaal andere doelgroepen zijn vind ik dat een hele slimme keuze.

De keuze gaat tussen seizoenswerk, dus gewoon werk op de camping in de vakantie, vaste banen op het hoofdkantoor en opleidingen en stages.

Helaas gaan ze daarna wel weer verder met keuzes. Want als ik op seizoenswerk klik komt er eerst wat tekst, maar daarna moet ik weer een keuze maken tussen de camping jobs, de academy en de animator jobs. Zonder uitleg wat het is vind ik dit niet slim. Immers, ik had eerst niet gekozen voor de opleidingen en stages en krijg nu de academy als keuze? Is dat iets anders? Wil men mij hier toch weer heen sturen? En is animator geen baan op een camping? Het plaatje doet vermoeden van wel…

Als ik dan kies voor de campingjobs zie ik onder andere staan: Ben jij onze nieuwe receptionist, animator, horeca-medewerker, groenmedewerker of tentbouwer of -afbouwer? Huh? Ik had toch net niet gekozen voor de animator functie? Dat is blijkbaar toch een campingjob, want hij staat er nu weer. Verwarring alom.

Schermafbeelding 2013-01-16 om 16.40.48

Naast de pagina staat wel een mooi overzicht, hoewel de invulling wat apart is. Het begint met de top 3 vacatures, maar op basis waarvan? Zijn dit de populairste (en dus de minste kans dat ik een baan krijg) of is het de top 3 waar men het meest desperaat over is? Ik kan er niets mee. Nog even afgezien dat deze top drie uit vier regels bestaat omdat de eerste functietitel te lang is… slordig.

Wat daaronder staat is dan wel heel slim. Hoewel de titel ‘vraag het camping jobs’ misschien wat vaag is, staan er contact opties die keurig uitkomen waar je ze verwacht.

Daar dan weet onder een twitterfeed en links naar social networks die er ook weer boven staan en niets toevoegen. Er is duidelijk een reclamebureau bezig geweest met ‘social media is hot, laten we iets met twitter doen, laten we een feed integreren, laten we niet denken of het toegevoegde waarde voor de bezoeker heeft’.

Schermafbeelding 2013-01-24 om 15.42.13

Dan weer verder met de keuze. Ik kan kiezen tussen welke taal ik spreek of welke functie ik zoek. Kijk, daar is nu goed nagedacht over gebruikersgemak. De gebruiker mag zelf kiezen hoe hij wil zoeken, zo hoort het. Want zoek ik een baan of zoek ik iets in een land / taal? Dat zal voor verschillende mensen verschillend beantwoord worden en daar biedt men een oplossing voor. Keurig!

Vanuit de ‘welke taal’ spreek je kom je per taal op de land(en), meestal 1, maar in het geval van Duits zitten daar ook Oostenrijk en Zwitserland bij. Daarbij een beetje informatie over het land, een link naar de ervaringen en de vacatures. De vacatures die er staan behoren ook bij het land, helaas zijn de ervaringen generiek en niet per land specifiek. Jammer.

Per functie

Schermafbeelding 2013-01-24 om 16.01.15Gaan we naar de vacatures per functie komen we in een ratjetoe van verassingen terecht. Hoewel het uiterlijk overal gelijk en consistent is, is de uitvoering overal anders. Bij de een (b.v. animator) zijn de vacatures direct klikbaar, bij de ander (b.v. allround) staan geen vacatures genoemd en staat een niet klikbare solliciteer! in de tekst. Bij weer een ander (terrein) staan helemaal geen vacatures, maar ook geen melding dat ze er niet zijn, en bij beheer staan wel vacatures, maar die zijn niet klikbaar en daaronder staat een link naar de algemene vacaturebank. Bij de tentbouwers staat de tekst zoals hiernaast: men is ‘al’ op zoek voor de periode maart-april 2013. Dat is toch best snel en om daar ‘alvast’ op te solliciteren?

Vacature

De vacature zelf is goed opgesteld, helder en met veel puntsgewijze items. Men eindigt heel verstandig met een hele uitgebreide ‘wij bieden’ waar duidelijk over nagedacht is. Goed, het zou een stuk uitgebreider kunnen (salaris zegt niet zo veel, waarom niet zeggen hoeveel ongeveer, lijkt me vast te staan voor standaard beroepen als deze). Men geeft ook aan voor welke periode en het soort camping en de activiteiten. Helaas niets over de sollicitatie procedure, waar ik wel benieuwd naar zou zijn. Tot wanneer kan je solliciteren? Hoe gaat het proces?

Sollicitatie formulier

Het sollicitatieformulier is dan weer een ‘pijnlijke’ ervaring.

Het begint goed met duidelijke punten waar je aan moet voldoen (helder) en dat je bepaalt perioden beschikbaar moet zijn. Je exacte perioden kan je daaronder aangeven. Slim.

Het pijnlijke zie ik wanneer ik merk dat ik net onder een functie heb geklikt op solliciteer, maar op een algemeen formulier terecht ben gekomen. Ik mag aangeven waar mijn voorkeur naar uit gaat (ik dacht dat ik dat al gedaan had door bij een vacature te solliciteren). Daaronder een enorm formulier waarbij je bij een aantal facetten echt je vraag kan stellen hoe noodzakelijk het is te weten. Gehuwd/samenwonend is zo’n vraag bijvoorbeeld (waar in de pull down dan ook de ongehuwd optie zit, maar in het formulier staat niet gewoon burgerlijke staat).

Na een extreem lang formulier eindigt de pagina met het volgende…

Schermafbeelding 2013-01-24 om 16.11.22

 

Die verklaring is natuurlijk volkomen onzinnig, want dat is gewoon standaard Nederlands recht. Ook hoef je dat bij een brief er niet onder te zetten, dus online ook niet. Datum en plaats als ondertekening is ook wel heel erg formeel en volkomen overbodig. Daar heeft de afdeling juridisch een plasje moeten doen.

Nog veel meer

Natuurlijk heeft de site nog veel meer, aangezien ze ook de andere opties (hoofdkantoor en zo) hebben. Deze review is al lang genoeg geworden en echt onder de indruk ben ik niet van dit deel.

Conclusie

Er zitten een aantal dingen in de site waarvan ik echt denk: ja, dat is goed. De dubbele ingang bij vacatures, zowel per taal als per functie, dat is echt kandidaat vriendelijk.

De contactmogelijkheden zijn ook echt goed en de ervaringen vind ik ook netjes weergegeven en in een taalgebruik dat ik denk dat aanslaat.

De uitwerking van veel opties is echter erg slordig. Niet klikbare vacature links, niet direct kunnen solliciteren op een vacature, allemaal slordigheden.

Het sollicitatieformulier is ook echt dramatisch. Ook is het onbegrijpelijk dat men niet kan solliciteren op een functie. Ik snap dat voor deze functies mensen gemiddeld een aantal opties geven, zowel in type functie als in landen, maar dat kan je op een veel prettigere manier laten doen. Door bijvoorbeeld functies ‘bij te voegen’ bij een sollicitatie. Of een vacaturemandje maken zoals bij Continu bijvoorbeeld.

Al met al een gemengde ervaring, waarbij ik zie dat er echt wel over nagedacht is over een aantal zaken, maar weinig aandacht is geweest voor de details. Ook bekruipt het gevoel me dat het advies dat men uit verschillende hoeken heeft gehad ook niet het beste is.

Inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


889 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën