De derde, en laatste, blog in deze mini-serie over de toekomst van recruitment, op basis van mijn nieuwe boek (R)evolutie van Werk. 

Eigenlijk in het verlengde van mijn vorige blog, de recruiter als community manager. Maar met een net iets andere insteek.

Ik geloof dat we in de toekomst gaan naar veel duurzamere arbeidsrelaties. Dat wil niet zeggen dat mensen langer in dienst zijn, maar wel dat de relatie duurzamer is. Dat er contact blijft, dat mensen terug in dienst kunnen keren (boomerangs) of ingehuurd worden.

Hierdoor krijgt ook de recruiter een andere rol.

De drang naar duurzaamheid is onmiskenbaar in de maatschappij. Nog lang niet overal, maar steeds meer mensen zijn er mee bezig. Duurzaam is niet per definitie groen of geweldig, maar gewoon duurzaam.

Ook relaties worden steeds duurzamer. Het aantal gescheiden mensen dat toch (goed) contact houdt neemt sterk toe. Bij arbeidsrelaties zien we dat nog maar mondjesmaat, maar het aantal alumni netwerken begint toch ook de groeien.

Daar ligt dus ook de nieuwe rol van de recruiter. Duurzame arbeidsrelaties, goed contact houden met vertrokken medewerkers en goed weten of iemand terug kan komen (wil je hem terug hebben) en in welke hoedanigheid.

Het is dus ook een soort community manager, maar dan voor het reeds bestaande netwerk in en om het bedrijf. Tevens is het belangrijk om medewerkers te begeleiden bij hun vertrek, zorgen dat men met een positief gevoel vertrekt, eventueel lijnmanagers te ‘corrigeren’ als deze nog in de ‘laatste maand uitknijpen’ zitten. Ook dat is een nieuwe rol voor de recruiter.

Dit is de derde blog in een mini serie over de toekomst van recruitment, gebaseerd op het boek: (R)evolutie van Werk. 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


516 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën