Sitereview: Fortress Group

Door Bas van de Haterd op 23-01-2013 07:05.

In het kader van ‘woensdag gehaktdag’, of eigenlijk dus: je gratis sitereview op woensdag, vandaag de eerste partij die zichzelf heeft aangemeld (via Twitter): Fortress Group. Hulde als eerste natuurlijk voor de aanmelding. Fortress is, zo blijkt uit de homepage, een W&S bureau (met een hoop andere poespas) voor de security en risk.

Schermafbeelding 2013-01-18 om 17.24.10

 

De termen Security Risk Management en Integrale veiligheid komt vaak terug. Mijn eerste gevoel bij de site, zo clean en wit als hij is, doet me ‘financiële secutiry’ denken. De auditors en controllers, maar integrale veiligheid, het gaat het dan toch om bewakers? De homepage maakt het me niet duidelijk.

Ik ga voor de ‘staffing’, aangezien ik het gevoel heb dat daar de vacatures en sollicitatiesite te vinden zal zijn. Als ik hier op klik word ik niet heel veel wijzer, want er staat voor wat voor klanten ze werken, maar wat ze nu doen, wat men verstaat onder ‘security risk management en integrale veiligheid’ is me nog steeds onduidelijk. Moet ik hier nu zijn als corporate controller? Financieel auditor? Of beveiliger met een HBO diploma?

De teksten bij andere delen van de site maken me nog steeds niets duidelijk over wat ze nu zoeken. Het is echt een ‘we doen alles voor iedereen’ tekst. Minimaal 2 jaar werkervaring zegt mij dat er dus echt alles te vinden is. Immers zijn dat nog steeds starters. Operationeel, tactisch en strategisch werk… alles dus. Jammer, want hij die alles voor iedereen wil zijn, is doorgaans niets voor niemand in mijn gevoel. Tekstueel kan het veel sterker.

Tegenspraak

Of het nu gaat om de financiële of andere veiligheid, het lijkt me dat ‘betrouwbaarheid’ centraal moet staan in wat men uitstraalt. Het eerste wat me opvalt is dat men bij ‘voor opdrachtgevers’ zegt dat de minimale werkervaring 2 jaar is en bij ‘voor professionals’ moet men minimaal 3 jaar ervaring hebben. Niet echt consistent dus.

Design

Het design is strak, maar ook erg kil. Er is geen persoon te vinden op de hele website. Enkel foto’s van het fort (waar men als ik het goed begrijp gevestigd is). Het fotomateriaal is erg beperkt, er staat geen video, er is geen beleving.

Nu ben ik een voorstander van een clean design, van niet teveel toeters en bellen, maar je kan daarin door slaan en dat lijkt hier gebeurt te zijn.

Vervulde vacatures

Men heeft naast het kopje actuele vacatures ook een kopje vervulde vacatures. Waarschijnlijk om te laten zien wat ze gedaan hebben en heel eerlijk vind ik dat best slim.

Schermafbeelding 2013-01-18 om 17.50.32

De uitvoering daarvan laat dan helaas weer wat te wensen over. Want daar waar je bij actuele vacatures tijdelijk geen vacatures kan hebben in een bepaald vakgebied, is dit natuurlijk wel heel vreemd. Naast twee ‘vervulde’ vacatures een ‘op dit moment geen vacatures’.

Het tweede deel van de uitvoering hiervan is ook erg matig. Want in plaats van een verhaal over de vervulde vacature, waarbij je ineens niet meer bang hoeft te zijn dat iemand rechtstreeks gaat solliciteren bij je klant en je dus gerust die klant kan noemen, is het gewoon de oude vacature. Alsof men nog zoekt. Geen verhaal over hoe de plaatsing is gegaan, geen foto van de geplaatste medewerker, geen mooie omschrijving, maar de oude vacature.

Een leuk idee, slecht uitgevoerd dus.

Schermafbeelding 2013-01-18 om 17.54.12

Actuele vacatures

De actuele vacatures zijn onderverdeeld in categorieën. Nu kom ik dus eindelijk te weten wat voor soort security men in doet.

De indeling laat nog steeds wel iets te wensen over, dus even kijken bij beleid en advies. Daar staat een stagiair social media in. Wat dat met secutiry te maken heeft is me een raadsel.

Dan maar naar Fraud en Investigations. Daar staan dan eindelijk een aantal serieuze security functies in, maar tot mijn verbazing met verschillende talen door elkaar. Een Nederlandse vacature voor digitaal onderzoeker en een Engelstalige vacature voor security risk advisor. Blijkbaar vinden ze SEO niet zo nuttig, want dan zou je al je vacatures in ieder geval in het Nederlands posten.

Ook heeft men een tak ‘sales en account management’ die dan weer verkopers zoekt. Ik geef toe, voor bedrijven die iets met veiligheid te maken heeft (verkoper van sprinklerinstallaties bijvoorbeeld), maar toch voelt het niet goed. Als ik me als beveilingsexpert serieus bemiddeld zou willen zien zou ik toch graag willen dat men echt focus heeft op mijn vakgebied.

De reactiemogelijkheden zijn ook erg matig. Rechts boven naast de vacature verschijnen een drietal linksjes (geen buttons die het oog trekken) met reageer, stuur door en print. Bij de meeste vacatures zijn deze links volledig uit beeld als je de vacature eenmaal uitgelezen hebt. De ‘reageer’ link (niet solliciteer, maar reageer) is een e-mail adres. Dat maakt het wel weer makkelijk en gelukkig geen lange formulieren, maar b.v. solliciteren met een Linkedin profiel is er dus niet bij.

Onderaan de vacature staan wat ‘contact opneem mogelijkheden’, met een niet klikbaar e-mail adres een een fysiek adres waar je een brief kan toe kan sturen. Warm word ik er niet van, ik denk dat men veel kandidaten laat liggen met deze beperkte reactie mogelijkheden.

Join out network

Schermafbeelding 2013-01-18 om 18.00.01Overal op de site staat ook een link ‘join our network’. Leuk, maar wat doen ik daar? Een klik erop lijkt te vertellen dat ik een nieuwsbrief ga krijgen, maar wat het netwerk nu is blijft me volkomen duister. Ook moet ik een CV meesturen, of dat wordt in ieder geval gevraagd. Ga ik solliciteren?

Conclusie

Ik ben niet onder de indruk, sorry jongens. Ik probeer in deze serie echt de positieve onderdelen zoveel mogelijk in de schijnwerpers te zetten, maar dan moeten die er wel zijn.

Het idee van de vervulde vacatures, om je business wat cachet te geven, vind ik leuk bedacht, maar de uitvoering is erg zwak. De rest houdt ook niet over. Te weinig uitleg, het is erg vanuit de eigen praktijk geschreven en ik vraag me af of een buitenstaander het allemaal wel snapt. Het design is ook erg kil, er is op de hele site geen persoon te vinden.

Wie er achter het bedrijf zitten? Wie de recruiters zijn? Recruitment is mensenwerk, dan wil ik ook de mensen achter een bureau kunnen zien persoonlijk.

Bij de vacatures zijn de zoekopties naar soort functie ingedeeld. Op zich niet onlogisch gezien de grote spreiding van het soort functies, maar regio speelt ook altijd een rol bijvoorbeeld.

Al met al is er nog veel te verbeteren.

Inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


239 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën