In het kader van woensdag gehaktdag vandaag het bedrijf van mede blogger Wim van den Nobelen, de man die mede op het idee voor deze rubriek is gekomen: Strictlypeople.nl.

Het eerste dat opvalt is dat hij de ‘omringende’ domeinnamen niet heeft geclaimd en die niet doorverwijzen. Nu tik ik zelf de URL nogal eens fout, maar Stricktlypeople.nl, striktlypeople.nl en stictlypeople.nl komen bijvoorbeeld niet uit bij zijn site. Een gemiste kans in mijn optiek.

Homepage

De site heeft een ruime tint. Het zou niet mijn keuze zijn en daardoor doet de site een beetje oudbollig aan voor mij. Maar misschien is dat voor de doelgroep juist wel een pre.

Centraal op de site staat iets over Nobelisme. Er wordt echter niet uitgelegd wat het is en je moet er pre se op doorklikken. Jammer, want ik vraag me af hoeveel partijen dat doen. Als je dat dan doet kom je op een andere site terecht, waar in alle eerlijkheid nog steeds bijzonder weinig te vinden is. Een grote gemiste kans in mijn optiek, want het systeem zo weet ik is echt heel erg geweldig. Daar is in de communicatie nog veel te winnen.

Op de homepage is heel erg veel te vinden. Te veel in mijn optiek. Links staat eerst het menu, daaronder iets over tevredenheid en daar weer onder de nieuwsbrief en twitterfeed. Rechts dan een vacaturezoekmachine met daaronder de recente vacatures en de referenties van kandidaten en klanten. Helemaal onderaan nog een ronddraaiende banner met klanten.

Het plaatje met kandidaat tevredenheid 8,5 en relatietevredenheid 8,0 trekt natuurlijk mijn aandacht. Het is klikbaar, dus ik ben benieuwd. Helaas kom ik daarna gewoon uit bij de ‘referenties’ die vervolgens ook nog eens een extra klik vergen (ik moet kiezen tussen kandidaat- en relatiereferenties, dus waar die cijfers vandaan komen blijft een enigma. Een grote teleurstelling die klik dus.

De kandidaat referenties zijn losse zinnen, soms met een cijfer erbij. Dat er positieve en negatieve door elkaar staan geeft de oprechtheid aan. Dat is mooi. Verder vind ik het erg lastig in te schatten of het veel waarde heeft, want het zijn allemaal losse snippers en zinnen, ook zonder verdere info. Zo mis ik dingen als leeftijd of functiegebied. Daar zou wel eens een groot verschil in kunnen zitten. De gemiddelde IT’er en Financial zal heel anders tegen recruitment aankijken als ik is mijn ervaring. Net als een 50 plussen of 25 minner.

Bij de relaties staat er heel groot de naam, heel klein het bedrijfslogo en als je doorklikt ook geen foto. Jammer. De referenties zijn wel wat uitgebreider en dat geeft wel enig gevoel.

Menu

Het menu… onder home staat inloggen. Ik heb geen idee waarvoor en voor inloggen heb je een account nodig en daar heb ik een broertje dood aan, dus dat is een afknapper. Daaronder uitleg over hoe men werkt (met iets meer uitleg over Nobelisme, maar nog steeds te weinig in mijn optiek), dan pas het ‘over het bedrijf’, wat natuurlijk veel te laag staat en ook nog een training voor kandidaten die aangeprezen wordt als de ‘academy’. In alle eerlijkheid vind ik het nogal een allegaartje.

Vacatures

Informatief en communicatief ben ik er dus niet zo heel erg over te spreken. Dan eens kijken naar de vacatures zelf, toch de kern van een vacaturesite.

Wanneer je op de vacatures klikt krijg je keurig een aantal vakgebieden. De indeling ervan vind ik apart. Financieel en salarisadministratie zijn twee aparte vakgebieden, terwijl ik administratie toch echt een financieel beroep vind. Ook heeft men een categorie overige… iets dat je op een vacaturesite volgens mij ten alle tijden moet vermelden. Niemand vind het leuk ‘overig’ personeel te zijn.

Dan eens kijken naar de vacature zoek opties. Daar kan ik ook weer zoeken in de vakgebieden. Het open zoekveld, zit helemaal onderin, terwijl ik er voor zou kiezen het juist als eerste te doen. Het eerste vakgebied is… audiologie…. ik heb geen idee wat het is, maar het klinkt wel spannend.

Helaas, de zoekactie heeft geen resultaten. Dus… een lege categorie, een ‘deceptie’ en ook geen alternatieven die geboden worden. Geen ‘maak hier een alert aan’. Geen ‘bekijk deze misschien gerelateerde vacatures’. Helemaal niets.

Dan maar eens kijken naar mijn eigen vakgebied, marketing/sales. Kijk, 4 resultaten en een uitstekende presentatie!

Locatie (belangrijk), eisen en wensen heel duidelijk en helder weergegeven. Perfecte variant van een kort profiel volgens mij. Alleen waar moet ik nu klikken? Waar is de ‘meer’ knop? Het blijkt de titel te zijn, maar qua design een gemiste kans.

De vacaturetekst zelf is ook goed opgesteld, hoewel er nog iets gedaan zou kunnen worden aan kopjes vet maken en zo. Inhoudelijk kan ik er echter weinig aan toevoegen. Het einde echter… heeft vier knoppen.

De derde van deze vier knoppen is de solliciteer knop. Goed verstopt tussen de rest. De solliciteerknop, die overigens niet altijd in beeld is, zou in mijn optiek eruit moeten springen. Die zou los moeten staan van de rest, liefst in een andere kleur. Dit is zoeken geblazen.

Het proces zelf ziet er goed uit. Linkedin profiel mag je gebruiken, CV kan je uploaden het formulier in te vullen en je kan het gewoon in tikken. Keurig.

Conclusie

In de communicatie en het ontwerp is nog veel te winnen. Men doet hele leuke dingen, zoals trainingen voor kandidaten op basis van waardebepaling achteraf, maar die komen niet goed uit de verf omdat ze het een ‘academy’ noemen. Nobelisme is een mooie werkwijze, maar men is niet helder over wat het nu inhoudt. Ik denk dat hier een stukje ‘bedrijfsblindheid’ is ingetreden.

Het sollicitatieproces zelf is niet super, maar voldoet ruimschoots. Daar zit natuurlijk wel het belangrijkste deel van de website, hoewel je mensen wel je eerst moet laten vertrouwen en dat doe je denk ik door heldere communicatie.

Inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


349 views | Reageer (3 reacties)
  • Wim Van den Nobelen

    @Bas de waarheid doet soms pijn! Gelukkig genoeg ruimte voor (simpele) verbeteringen. Wie volgt!

  • Tineke Stel

    Ik heb een dingetje (geen uitgebreide screening gedaan) voor Bas: op zijn site staan de koppen van de artikelen door de datum heen (ik kijk in Firefox 18.0 v Mac).
    Verbeteren is altijd fijn:-)

  • Dank je, ik gebruik het zelf normaal niet, maar ik zie het nu, ik ga het meteen aan de webbouwer doorgeven.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën