Afgelopen week is mijn nieuwe boek officieel gelanceerd. (R)evolutie van werk heet het en de eerste recensies op b.v. managementboek.nl zijn erg positief (wat mij uiteraard deugd doet).

Nu gaat het boek niet over recruitment, in zijn geheel eigenlijk niet, maar als de wereld van werk verandert, verandert de wereld van recruitment natuurlijk ook. Hoe? Op verschillende manieren en daar wil ik in deze blog op in gaan.

Ik zal niet ingaan op de wereld van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Daar schrijf ik binnenkort (iets breder, over reclamebureaus) wel een blog op Marketingfacts over. Wel wil ik hier in gaan op de veranderende wereld van werk en daarmee veranderende rol van recruitment corporates en MKB.

Uitgangspunten

Er staan in het boek een aantal uitgangspunten. Waar die op gebaseerd zijn zal ik hier even aan voorbij gaan, dat is immers genoeg stof om een half boek mee te vullen…. Als je het niet met de uitgangspunten eens bent, koop vooral het boek, lees het, zie de voorbeelden en dan ga ik graag met je de discussie aan.

Een van de uitgangspunten is dat mensen gemiddeld meer plezier in hun werk hebben bij kleinere organisaties. Dat blijkt uit heel veel zaken, maar vooral ook uit het feit dat bij organisaties met meer dan 1.000 medewerkers mensen gemiddeld 80% van de productiviteit hebben als bij organisaties onder dat aantal. Er komen dan krachten van bureaucratie en zo naar voren die gewoon niet leuk zijn. Logisch, maar de vraag is: hoeveel organisaties moeten nu echt meer dan 1.000 medewerkers hebben. Het antwoord is: weinig. Organisaties worden al jaren gemiddeld kleiner (het is waar dat de grote steeds groter worden, maar het aantal grote neemt sterk af en het belang van de grote organisaties (b.v. >5.000 of >10.000 mdw) als onderdeel van de hele economie neemt ook af.

Impact meer kleine organisaties

De impact hier van op de recruitmentsector zal groot zijn. Veel partijen richten zich namelijk op het top segment. De grote corporates. Deze hebben volume en deze hebben budget. Echter, de grote massa markt gaat daar onder zitten. Dat zijn echter partijen die op een andere manier bediend moeten worden, want daar een account manager op zetten terwijl ze misschien 5 of 10 vacatures in een jaar hebben is niet rendabel. Marketing in plaats van sales (top of mind in plaats van verkopen) zal voor een serie leveranciers het adagium worden. Ook zullen veel producten en prijsstellingen een veranderingen moeten ondergaan.

Voor recruiters heeft dit ook een grote impact. Veel recruiters teren namelijk heel erg op de grote naam van het bedrijf. Iedereen in Nederland kent zo ongeveer Philips, ING en zelfs ASML. Werven voor kleinere, minder bekende, organisaties is heel ander werk. Er spelen andere krachtenvelden. Moeilijker? Dat weet ik niet, want je bent ook veel flexibeler in wat je kan bieden. Maar wel heel anders. De markt zal meer verschuiven naar hunten in plaats van posten bijvoorbeeld, want een vacature van Philips trekt nu eenmaal meer bekijks dan een vacature van Jansen Electro op de hoek, hoe spannend de functie ook is.

Dit is de eerste blog in een mini serie over de toekomst van recruitment, gebaseerd op het boek: (R)evolutie van Werk. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


538 views | Reageer (3 reacties)
  • Gefeliciteerd Bas! Mooie effort. Ga het lezen. Interessant uitgangspunt: In grote organisaties zijn de medewerkers 20% minder productief. Grote organisaties kunnen wel efficienter werken door volumevoordelen. Wat weegt zwaarder?

    jan

    ps is je boek ook als ebook verkrijgbaar?

  • @Jan: om je tweede vraag als eerste te beantwoorden: ja het komt al ebook beschikbaar, maar om de een of andere vage reden kan dat niet tegelijk met het gewone boek. Zowel mijn uitgever als ik balen daar erg van en snappen het nog niet, maar die komt (hopelijk heel snel)!

    Wat je eerste vraag betreft heb ik een wedervraag. Werken ze efficiënter? Ik denk het niet. Die 20% verliest aan productiviteit geeft aan dat het op menselijk kapitaal niet efficiënter is in ieder geval.

    Kopen ze goedkoper in? Ik denk het ook niet. Heb je ooit het drama ahold gelezen? Prachtige zinsnede daarin. Toen AH de Plus uit Breda (16 supermarkten) overnam (niet de plusmarkt die nu nog bestaat) kwamen ze erachter dat die betere inkoopprijzen had dan AH zelf. Daaruit ontstond de eerste prijzenslag.

    Ik heb een aantal grote organisaties van binnen gezien, doorgaans zijn de kosten overal 10 keer zoveel als dat ik betaal. Ik heb vorig jaar een aankoop moeten doen voor iets heel simpels (een digitaal forum) bij een grote organisatie. De versie van 60 euro per maand voldeed technisch aan al mijn eisen, we moesten de versie van 100 euro per maand aanschaffen, want daar zat een papieren factuur bij en anders kon het in de organisatie niet verwerkt worden.

    Dus stel jezelf de vraag: heeft groot daadwerkelijk volume voordelen? Ik kom ze zelden of nooit tegen.

  • Pingback: Toekomst van recruitment: community management | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën