De eerste site in het kader van Woensdag Gehaktdag… Via een vacature op Facebook kwam ik op Werken bij Visma Software terecht. Een bedrijf waar ik nog nooit van gehoord had, maar als je een aparte werkenbij site hebt, ga ik er van uit dat je daar ook tijd en energie in gestoken hebt. Dus bij deze een analyse.

Omdat ik nog nooit van het bedrijf gehoord heb ga ik eerst even op zoek naar wie ze nu zijn en wat ze doen. Bij ‘over Visma’ staat ‘ons verhaal. Mooi, ik ben gek op een goed verhaal. Kort samengevat: Accountview (dat ken ik wel) is in 2006 overgenomen en dat is dus Visma Software, samen met Mamut (ken ik niet)… Echter, het is geen mooi verhaal. Het is een lap tekst waar ik verder weinig mee kan. Ik mis veel relevante zaken. Men zegt wel dat er 5.000 medewerkers wereldwijd zijn, maar hoeveel in Nederland heb ik geen idee van. En zoals ze zelf zeggen: die buitenlandse collega’s zie je amper… Het is geen echt verhaal, het is geen corporate story, het is een lap tekst. En ook visueel is hij niet mooi weergegeven. Dan vind ik bijvoorbeeld Coolblue het al beter doen met hun historie, en zelfs dat kan visueel nog mooier.

Ook de tabjes klanten, producten en partners zijn niet prettig om te lezen. Je wordt al moe als je er naar kijkt. Geen mooie visuele weergave, geen logo’s bijvoorbeeld bij de klanten. Bij partners ontbreken zelfs alle namen. Het lijkt te gaan om resellers (noem die dan ook zo), ik ben juist benieuwd altijd met wie een bedrijf echt samenwerkt. Want resellers zijn partners, maar ik hoop dat er toch eer zijn, zeker als je zoals het bedrijf stelt, samenwerking essentieel vindt.

Test jezelf

Goed, het ‘over het bedrijf’ is dus niet om over naar huis te schrijven, maar men heeft op de site een mooie in het oog springende knop (hoewel hij niet extreem opvalt) met ‘test jezelf’ en kijk hoe het klikt. Een test of jij bij het bedrijf past. Kijk, daar ben ik gek op.

Visueel wederom geen geweldige weergave, maar goed, ze zoeken ook IT’ers, die vinden dat denk ik minder erg.

De vragen alleen…. daar wordt niemand gelukkig van. Het zijn oftewel vragen die echt te duidelijk een bepaalde kant op sturen zoals Ben jij iemand die zichzelf graag uitdaagt onbekend terrein te verkennen?. Daar zegt niemand nee op, want zelfs als je van jezelf weet dat je het niet bent, is het niet wat iemand in een sollicitatie wil horen. Of wat te denken van: Hou je ervan samen te werken met veelal jonge collega’s? 

De test is dus niet echt een test en dat is jammer. Je weet namelijk welke sociaal wenselijke antwoorden er verwacht worden. Geen bonuspunten wat mij betreft dus.

Informatie

De informatie over de procedure staat zeer uitgebreid beschreven onder het kopje sollicitatie. Het geeft hier een duidelijke en heldere uitleg van alle stappen. Niets op af te dingen, behalve weer het visuele aspect.

De arbeidsvoorwaarden zijn ook beschreven, maar nergens staat iets concreets. Er zijn heel wat regelingen, maar wat ze nu precies zijn blijft duister. Men geeft ook duidelijk aan waar men afwijkt van ‘standaard’ gedrag en dat is wel goed. Geen salarisschalen, maar individuele beoordelingen. Geen thuiswerkmogelijkheden. Helder. Of je daarbij past moet je zelf bepalen.

Sfeer en cultuur

Bij de sfeer en cultuur delen van de organisatie is ineens wel weer gedacht aan de visuele aspecten. Zo heeft men echt een onwijs leuke carrousel met de medewerkers die aan het woord komen.

De referenties zelf zijn wederom geheel in tekst, zonder tussenkopjes en geen enkele visual behalve de foto. Toch zijn ze niet heel vervelend. Ook staan er onder elk verhaaltje twee vacatures. Een ‘trainee’ en een ‘professional’. Wat een trainee is, is niet geheel duidelijk, maar ik heb het idee dat dat een interne term voor starter is.

Bij de werksfeer heeft men ineens allemaal ‘water’ metaforen gebruikt. Waar dat vandaan komt, geen idee. Ook is er een raft boot als plaatje, maar of men nu elk jaar naar de Ardennen gaat raften of zo is mij onduidelijk. Leuk om met metaforen te werken, maar als ze ‘kant nog wal’ raken (om er ook een te gebruiken), of in ieder geval nergens duidelijk is wat de link met het water is, kan je het beter laten denk ik.

Naast de medewerkers vertellen is er ook een stagiares vertellen. Daar heeft men de carrousel achterwege gelaten… blijkbaar zijn stagiaires niet zo gewaardeerd (tenminste, zo komt het op mij over).

Ook staan onder die verhaaltjes geen vacatures, maar een link naar alle stages… waar dan wel weer de verschillende stage vacatures staan. De logica ontgaat me volledig.

Vacatures en solliciteren

Dan het belangrijkste deel van de site: de vacatures en het solliciteren. Men heeft 3 categorieën, trainees (inderdaad, starters dus), professional (werkervaring, maar hoeveel laat men in het midden) en stagiaires. Aangezien men niet veel vacatures heeft is het ontbreken van een zoekopdracht niet heel vervelend.

De vacatures beginnen met een algemeen verhaal, daarna een opsomming met wij vragen en wij bieden en een solliciteer knop. Daaronder (leuk voor de service, slecht voor de conversie) weer de medewerkers aan het woord die relevant zijn voor de vacature.

De sollicitatie velden zijn er maar een paar en lijkt heel erg eenvoudig en prettig te werken. Dus daar niets op aan te merken.

Conclusie

Het is zeker geen slechte site, maar met een aantal onbegrijpelijke keuzes. Een mooie carrousel maken voor medewerkers aan het woord en die niet ook bij de stagiares erin zetten is volgens mij weggegooid geld. Overal gerelateerde links hebben, vacatures bij medewerkers en zo, behalve bij de stagiaires, wederom onbegrijpelijk.

Verder is de site visueel onaantrekkelijk, maar informatief redelijk goed op orde en qua proces ook best redelijk.

Inspiratie opdoen voor uw recruitmentsite? Download dan nu de gratis whitepaper: 10 recruitmentsites om iets van te leren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


464 views | Reageer (2 reacties)
  • Casper Haspels

    Bas, bedankt voor je commentaar. De inconsistenties heb je duidelijk verwoord en geeft stof ter overdenking, discussie en verbetering.

  • Ik ben blij dat je het zo positief opvat, zoals het bedoelt is, om van te leren en ik ben uiteraard benieuwd naar de vernieuwde versie over een tijdje 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën