Recentelijk kwam ik via een Facebook advertentie toevallig op de werken bij La Place site (u weet wel, het restaurant van de V&D) terecht. De eerste aanblik gaf aan dat hier de nodige energie in gestoken was, dus tijd om eens iets verder te kijken.

De homepage is… apart. Centraal onder de brand header staat een bak tekst, iets waar ik zelf nooit voor zou kiezen. Ook is het taalgebruik apart. Zo kom ik de zin tegen:

Wij bieden onze medewerkers niet alleen een leuke job of stage, maar ook een leuke werkomgeving. Een werkomgeving die alsmaar groeit.

Het lijkt wel of een Vlaming de tekst geschreven heeft, een leuke job. In Nederland noemen wij dat meestal toch een baan. Wat wel opvalt is dat men stages heel erg centraal zet. Het staat gewoon in de centrale tekst en je kan gewoon mailen. Dat is op zich wel weer heel positief, hoewel ik het visueel erg zwak vind weergegeven.

Onderaan het centrale tekstvlak staat ineens weer een logo van beste werkgever. Niet mooi uitgelijnd en ook zonder enige uitleg, klikmogelijkheid of wat dan ook. Heel bijzonder, echt zo’n geval van: we zijn trots dat we iets hebben gekocht, eeeh, gewonnen, en dat moet op de site. Maar we vinden het te lastig om even na te denken over de meerwaarde die we daarmee kunnen bieden. Want op deze manier zegt het natuurlijk helemaal niets. Jammer.

Navigatie

De navigatie is ook als ‘vreemd’ te kwalificeren. Home, over La Place, Functies, Opleidingen, Vacatures, Stages en Afdelingshoofd. Huh? Afdelingshoofd? Wat is dat voor een vreemde eend in de hoofdnavigatie? En wat is in hemelsnaam het verschil tussen functies en vacatures? Allemaal vragen die je je niet zou hoeven te stellen bij een goede navigatie. Het gaat er immers om dat men in 1 keer klikt op het juiste tabblad en dan moet je dus ondubbelzinnige, heldere titels hebben. Vreemd… bijzonder…. erg vanuit intern gedacht (en niet vanuit de bezoekers).

Zoeken

Op de homepage staat ook, heel verstandig, een zoekbox voor vacatures. Met trefwoord en plaats is de basis zoekbox erg logisch, maar de uitgebreide opties zijn wederom als ‘vreemd’ en ook gebruikersonvriendelijk te kwalificeren. Zo heeft de vacature of stage selectie (in de basis een mooi idee) de optie stage of afstudeeropdracht. Als HBO’er die beide heeft gedaan weet ik dat daar enig verschil in zit, maar ik weet ook dat van de meeste stages een afstudeeropdracht te maken is en dat een afstudeeropdracht als 3e jaars stage doen gewoon een iets grotere uitdaging is. Dus om daar onderscheid in te maken lijkt me niet logisch, zeker niet als je hierop zoekt.

Bij de selectie van de locatie wederom vreemde dingen. De eerste twee keuzeopties zijn La Place en La Place…. eeeh, huh?

Maar het gaat verder… want zoals hiernaast te zien is eindigt de lijst met Rayon A.K. en… nou ja, kijk maar naar de screenshot. Zou er een La Place medewerker zijn die dit begrijpt?

Weer een typisch geval van interne structuren op een externe communicatie laten verschijnen in combinatie met niet goed testen.

Voor elke werkzoeker dus een hele vreemde ervaring.

En het gaat nog verder, want bij de selectie full time of part time is de keuze tussen full time, part time of ‘full time en part time’. Eeeh, huh? Dit kan bijna niet goed gaan natuurlijk. Immers is alles full time of part time dus is dit een volledig overbodige optie.

Bij de provincies wederom iets vergelijkbaars, heel Nederland staat er tussen, maar niet selecteren zijn alle vacatures. Goed, ik geef toe, dan heb je dus ook Antwerpen en West Vlaanderen erbij, maar Nederland is geen provincie (of zijn we tegenwoordig een provincie van Europa)?

Al met al is het hele zoeken dus ook onlogisch ingedeeld. Het gebruik ervan is ook niet super klantvriendelijk, want als ik zoek klapt het uitgebreide deel meteen dicht. Erg jammer, want dat hoort niet. Ook blijft de zoekknop in het midden staan. Bij het uitklappen van het scherm moet je dus als je iets selecteert van provincie of zo weer met jet cursor omhoog, een hele onnatuurlijke beweging, je verwacht de knop onder de selecties.

Al met al is het zoeken ook geen positieve ervaring.

Informatie

De over La Place staat boordevol informatie in tekst, die niet aantrekkelijk is weergegeven. Leuk is de ‘redenen om bij La Place te komen werken’, maar wederom, een visueel ontwerper had daar met 1 uur werk iets veel mooiers van kunnen maken.

 

Er is verder een bak aan informatie over de opleidingen te vinden, daar is men duidelijk erg trots op. Wel weer in heel veel (interne) vaktermen, wat ik dan weer jammer vind. Ook zitten hier weer kandidaat onvriendelijke slordigheden in. Waar denk je b.v. dat de link hiernaast uit komt? Precies, gewoon bij de vacatures. Wat heeft dat te maken met de mogelijkheid voor een leiderschapsopleiding?

Het vreemde kopje afdelingshoofd is dus weer een functie waar men expliciet voor werft. De pagina heeft ook de ‘leuk om voor La Place te werken’ widget, maar dit keer zonder een titel zodat hij helemaal vreemd op de site zwerft. Onder functies staat de rest van de standaard functies, waaronder een medewerker p/f (je moet maar weten wat het is).

Basale informatie zoals over de sollicitatieprocedure of de arbeidsvoorwaarden is in zijn geheel niet te vinden. In de vacatures refereert men naar de CAO, maar die staat dan weer niet op de site.

Vacatures

De vacatures beginnen en eindigen met een solliciteerknop (mooi), die helaas niet erg opvallend is (gemiste kans) en linksonder en boven de vacature staat (terwijl wij van links naar rechts lezen en rechts dus veel logischer is). Ook beginnen de vacatures met een opsomming van de belangrijkste elementen (locatie en zo) en contactgegevens, wat dan weer erg netjes is.

Wel is duidelijk dat er geen goede integratie is met het ATS of plaatsingssysteem, want er zitten veel te veel overbodige witregels in de teksten. De opmaak is slordig.

Het solliciteren zelf… nou ja… het is niet dramatisch, maar ook niet kandidaat vriendelijk. Alle informatie die je normaal ook in de CV hebt moet je nog een keer invoeren.

Ook mag je zonder mobiele telefoon niet solliciteren blijkbaar en moet je voor alle functies, zelf een horeca bijbaan, een CV meesturen. Terwijl in de vacature zelf geen enkele functie-eis staat. Geen enkele opleiding of ervaring is vereist, maar je moet wel een CV sturen? De logica ontgaat me.

Conclusie

De gebruikte fotografie op de site vind ik erg mooi. 100% La Place, eigen foto’s, medewekers en een goed gevoel. Ook is de site consequent in wat ze willen uitstalen. Overal komen verse ingrediënten terug en overal zie je dat ze veel in mensen investeren.

De investering in de ervaring op de site zelf is echter erg slecht. Heel veel interne zaken die extern komen, van functie namen tot regio afkortingen.

De gebruiksvriendelijkheid is ook zeer matig en de geboden informatie is, buiten de opleidingen, minimaal.

Een vreemde ervaring dus, want men investeert veel in mensen die er al zijn, maar het lijkt dat er weinig investering is om die mensen er te krijgen. De fotografie is erg mooi en professioneel, maar de rest van de site is zeer matig. Getest is er ook niet zo lijkt het, of niet goed in ieder geval en niet door ‘vreemde’ ogen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.622 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën