Hoe maak je een goede recruitmentsite? Een vraag die ik regelmatig krijg en die ik technisch kan beantwoorden, maar meestal procesmatig beantwoord. Mijn standaard reactie is: je boerenverstand gebruiken in combinatie met ‘testen, testen en testen’.

Toch zit er natuurlijk veel meer achter. Seth Godin omschrijft in deze blog perfect volgens mij hoe je goede sites maakt, hoewel dit vooral geldt voor grotere organisaties met meer budget (waarbij groot natuurlijk relatief is, maar het kleinere MKB waar ik regelmatig voor werk heeft dat budget meestal niet). Ik denk dat de meeste organisaties volgens dit stramien kunnen werken, maar doordat ze verblind worden door hun bureaus die ze niet tegen durven spreken helaas veel geld aan de verkeerde zaken uitgeven.

Hoe dan ook, de methode…

Hieronder zal ik een aantal uitgangspunten en stappen omschrijven, deels die van Seth Godin, deels mijn aanvullingen.

  1. Zorg altijd voor een uitgangspunt. Gaat het primair om conversie of branding (ja, dat is een of vraag, keuzes maken is belangrijk). Neem ook een uitgangspunt van kwaliteit, bijvoorbeeld: de meest kandidaat centrale website. Of de beste totaal-ervaring. Op die manier heb je bij keuzes die je later in het proces moet maken een uitgangspunt waar elke keuze aan opgehangen kan worden en dat zorgt voor een consequentie in de website.
  2. Uiteindelijk draait je recruitmentsite om interactie en engagement. Deze moet goed ontworpen zijn en het basis uitgangspunt is wat mij betreft: zou je zo in de offline wereld communiceren?*
  3. Alle techniek is al ooit gebruikt en in een website verwerkt. Ga dus goed op zoek naar wat er is en hoe dat werkt.
  4. Zoek naar bestaande voorbeelden. Een goede recruitmentsite heeft misschien iets ‘unieks’, maar is bijna altijd een samenraapsel van alles dat overal anders gedaan is, maar misschien iets beter of gecombineerd met iets anders. Daarom heb ik ook de Whitepaper: 10 recruitmentsites om van te leren‘ geschreven.
  5. Teken de gehele website pagina voor pagina uit in een powerpoint-achtig programma. Met daarbij op elke site elk element. Het mooiste is om dit door een grafisch ontwerper ook te visualiseren, maar daar komt het budget dus om te hoek kijken. Als je een hele website voor < 20.000 euro wilt doen (wat ik regelmatig doe) is dat budgettair te duur. Kom je daar boven is het al snel veel goedkoper om een paar duizend euro te besteden om iedereen dezelfde beelden te geven.
  6. Ga pas programmeren als iedereen het eens is over alle elementen van de website. Grafisch en functioneel.

* Een voorbeeld van ‘communiceer je zo in de offline wereld’. Moet je je registreren voor je een sollicitatiebrief verstuurt? Nee? Dan is het onzin dat je dat online wel moet. Moet je een formulier invullen als je reageert op een advertentie? Nee? Waarom online dan wel?

Waar ik (en nu preek ik uiteraard voor eigen parochie) ook altijd voorstander van ben is een externe projectleider. Ja, dat kost wat extra geld en meestal hebben de bureaus er een hekel aan. Waarom? Omdat die persoon (ik bijvoorbeeld) heel goed weet wat wel en niet mogelijk is. Heel goed weet hoeveel dingen wel en niet moeten kosten. Tot in den treuren test (niets gaat bij mij live zonder dat het optimaal functioneert en dat kost meestal een hoop programmeer uren extra, omdat ik ook vooraf exact vastleg hoe iets moet werken). Je haalt met een externe projectleider een heleboel kennis in huis die aan jouw kant staat, want uiteindelijk is het bureau cq. de bouwer er vooral voor zichzelf. Die heeft belangen bij zo min mogelijk onbetaald meerwerk en zoveel mogelijk betaald meerwerk. Een corporate recruiter is meestal geen recruitmentsite expert en heeft derhalve, logischerwijs, niet de expertise om alles te ondervangen.

Een (corporate) recruitmentsite is van essentieel belang, het is de spil in de hele recruitmentstrategie, pak dat goed aan. Dat hoeft vaak niet meer geld te kosten, want de kosten voor een externe projectleider verdien je doorgaans in veelvoud terug in minder ‘meerwerk’ en een betere functionerende website.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


711 views | Reageer (3 reacties)
  • kerkie

    Bas, volgens mij noem je jezelf kenner en socialmedia goeroe! Ja, toch. Stop dan eens met die vergelijkingen tussen online en offline. Zoals je misschien hebt gemerkt zijn we bijna in 2013 en is er een groot verschil tussen beide werelden.

    Quote: “* Een voorbeeld van ‘communiceer je zo in de offline wereld’. Moet je je registreren voor je een sollicitatiebrief verstuurt? Nee? Dan is het onzin dat je dat online wel moet. Moet je een formulier invullen als je reageert op een advertentie? Nee? Waarom online dan wel?”

    Heel simpel beste Bas. Bij de offline reactie stop je je CV in een envellope, zet daar je naam op, vervolgens ook nog eens aan wie je deze wilt sturen. Daarna mag je deze over het plakrandje likken, postzegel erop en naar de brievenbus lopen. Dan moet je wel even opletten dat je de brief wel aan de goede kant van de bus doet en dan maar hopen dat deze brief ook daadwerkelijk aankomt.
    Al bij al best veel werk om een sollicitatie te versturen hé! En er zijn niet zo veel stappen bij online solliciteren en om dan (als je tenminste een baan wilt) een formuliertje in te vullen. Zelfs wordt er in de meeste gevallen al van alles voor je ingevuld als je je cv upload of met Linkedin solliciteerd. Ik kan niet begrijpen wat daar mis aan zou zijn.
    Kijk maar eens goed naar de tijd die nodig is om online te solliciteren en om offline te solliciteren. Als je dat gedaan hebt lees je artikel dan nog maar eens.

  • Beste Kerkie,

    Een goeroe noem ik me niet, maar inderdaad weet ik wel iets van social media ja. En de reden dat ik claim daar iets van te weten is omdat ik juist kijk naar offline en online. De mensen, zoals jij, die claimen dat er een groot verschil zit tussen beide werelden vergeten een ding. We zijn mens.

    Vanuit dit mens zijn hebben we bepaalde basis behoefte. Dat die vervolgens net iets anders ingevuld worden online dan offline, door de mogelijkheden, dat klopt. Dat we echter basale menselijke behoeftes, zoals fatsoen en respect, aan de kant schuiven omdat het online kan, dat klopt niet.

    Maar lees je reactie eens goed. Heb ik het over het invullen van een formulier? Nee. Ik heb het over het aanmaken van een account. Heel groot verschil. Als je het kan laten invullen via CV extractie of Linkedin: helemaal goed.

    De stappen die je omschrijft doe je online ook. Een CV maken. Het printen – toevoegen aan je digitale sollicitatie. Dan is er dus geen logica dat je opnieuw die informatie een tweede keer moet geven. Het lopen naar de brievenbus is het op send drukken. Inderdaad, de postzegel plakken heb je niet, heerlijk he, online?

    Dus mijn advies is: lees eerst eens goed voor je reageert, want je reageert nu op iets dat ik niet gezegd heb. Ik heb het niet tegen formulieren (enkel lange formulieren, maar dat staat hier niet), ik stel dat registreren onzinnig is. Als je dat online zou doen, zou je dus eerst een brief moeten schrijven met de vraag of je mag solliciteren.

    Mijn tweede advies: ja, kijk zoveel mogelijk naar hoe we in de offline wereld behandeld willen worden. Daar hebben we namelijk al veel beter uitgedacht hoe we als mens behandeld willen worden. Vervolgens moet je dat vertalen naar de mogelijkheden die de nieuwe technieken bieden, dus vooral niet 1 op 1. Maar misschien is dat juist waarom ik zoveel rendement voor mijn klanten haal, omdat ik dat wel doe i.t.t. vele anderen.

  • Pingback: Wat is een goede recruitmentsite? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo&#039;n poster op de deur?Wethouder van Verkeer &amp; Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën