Om onszelf als online individu in een goed daglicht te stellen, delen wij massaal onze kennis en interesses door middel van updates, links en filmpjes. Personal branding stelt ons in staat om onze persoonlijkheid te etaleren.Met name op de arbeidsmarkt kan het lucratief zijn om de eigen vindbaarheid te vergroten en te laten zien welke bijdrage jouw merk kan leveren. Bij personal branding bestaat daarentegen een grote valkuil die wellicht te vaak over het hoofd wordt gezien.

Met een groeiend aantal digitale platformen zijn er talrijke manieren om de wereld te laten zien wie jij bent en wat je te bieden hebt. Of je nu LinkedIn, Twitter, Pinterest of Instagram gebruikt, de manier van presenteren is aan jou. Draag je bij aan een discussie door interessante links te delen? Deel je de kennis van jezelf en je netwerk? Of maak je met foto’s en filmpjes visueel wat jij belangrijk vindt? Jij hebt de vrijheid om uit te stralen wat jij uit wilt stralen.

De vraag blijft alleen: hoe interpreteren jouw volgers/lezers de cumulatieve stroom aan gedeelde informatie? En, wellicht nog veel belangrijker, wat is de toegevoegde waarde voor hen? Hoewel we deze vragen niet exact kunnen beantwoorden, zijn er naar mijn idee maar weinig mensen die zich dit afvragen als zij iets delen.

Deze blinde vlek bij personal branding wordt veelal veroorzaakt door ons ego. Onze trots om te laten zien wie wij zijn en wat wij belangrijk vinden, kan namelijk al snel doorslaan in een vorm van zelfverheerlijking, waarbij elke update weer een manier is om de wereld te laten zien hoe goed het merk ‘ik’ is. Als je het belang van een ander niet in het achterhoofd houdt, loop je het risico dat mensen op den duur elk bericht van jou interpreteren als een streling van je eigen ego.

Uiteraard wil je graag laten zien wat je kunt en wie je bent. Een beetje trots hoort daarbij en past bij een sterk merk. Wat je echter wilt voorkomen is dat iedere update indirect te herleiden is tot een complimentje aan jezelf. Persoonlijk vind ik het storend als ik dit bespeur bij mensen en helaas komt het veelvuldig voor.

Eigenlijk is personal branding niet anders dan de branding van een bedrijf. Organisaties beseffen zich steeds beter dat externe communicatie alleen rendabel is, als de interesse van de doelgroep wordt gewekt. Als zelfstandig merk zul je daar ook over na moeten denken. Denk aan de inhoudelijke bijdrage die jij kunt leveren en leg minder de nadruk op ‘ik’.

 

Over de Auteur

Rik Baas Nuchter en betrokken, kritisch en goedlachs. Rik Baas schrijft over de communicatie rond recruitment en analyseert hoe de interactie verloopt tussen werkzoekenden en HR-afdelingen. Zelf is hij recentelijk afgestudeerd in 'persuasive communication' en op zoek naar een juniorfunctie in (strategische) communicatie.

Stem of voeg toe aan:  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
468 views | Reageer (1 reacties)

» Reacties RSS Feed1 reactie op “Personal branding of zelfverheerlijking?”



Reageer





Wij stellen reacties erg op prijs, maar er zijn wel regels.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën