Het is niet enkel in recruitment het geval natuurlijk. Het is een algemeen probleem in corporate Nederland. Als je een keuze maakt kan je er op afgerekend worden en als je dat niet doet gaat het bijna altijd fout, maar kan jij niet degene zijn die er op aangekeken wordt.

Toch is het maken van keuzes essentieel voor een goed resultaat. Ook voor bijvoorbeeld een goede ervaring op een recruitmentsite.

Een mooi voorbeeld van wel of geen keuzes maken had ik enige tijd geleden in een brainstorm voor een corporate recruitmentsite bij een groot bedrijf waar ik aanwezig was.

Ik denk dat de primaire vraag is: moet de site primair conversie gericht zijn (dus het binnenhalen van sollicitanten) of branding gericht (het bedrijf als werkgever neerzetten)?

  1. Hoof recruitment: Conversie gericht.
  2. Online recruiter: Conversie gericht.
  3. Hoofd arbeidsmarktcommunicatie: Conversie gericht.
  4. Corporate communicatie: ik zie niet waarom dat niet beide kan

Op dat moment, nog voor ik kon reageren, riepen twee mensen (de webdeveloper en het hoofd recruitment) tegelijk: omdat dat niet kan. Je moet een ding als uitgangspunt nemen.
Nee hoor, je kan best branding doen en ook zorgen dat je sollicitanten krijgt.
Ja, het is ook niet 100% het ene of 100% het andere, de vraag is: wat is primair? Waar ga je van uit?
Nou, nee, het kan gewoon beide.
Nee, dat kan dus niet, dat is het maken van geen keuze, waardoor je dus elke keer opnieuw iets half gaat doen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is ook een keuze.
Ja, het is een keuze om geen keuze te maken.
Beide doen is wel een keuze.
Wij zeggen ook niet dat we bij een conversie gedreven site enkel vacatures posten. Het punt is wat je centraal stelt.

De blik kan ik helaas niet goed omschrijven, maar de rest van de aanwezigen waren gelukkig volledig eens met de stelling dat je een uitgangspunt moet nemen. In dit geval was het uitgangspunt conversie, dus de vacatures en het solliciteren waren primair. Rondom de vacatures kan dan veel branding gedaan worden. Natuurlijk is het van belang dat je ook aangeeft wat voor werkgever je bent. Door echter een keuze te maken voor conversie beantwoord je bijvoorbeeld meteen de vraag: staan de vacature zoekmachine centraal op de homepage of zetten we daar filmpjes neer van medewerkers? Je hebt een uitgangspunt op basis waarvan je alle detailbesluiten kan nemen.

Is het ‘gevaarlijk’? Ja, want er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet met je eens zijn. Dan is iets half-half doen en geen besluit nemen een stuk minder gevaarlijk. Het resultaat is dan meestal ook half-half… ongeveer de helft van wat het anders is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


338 views | Reageer (2 reacties)
  • Ronny van Dooren

    Nog wat mogelijke combinaties met je corporate recruitment-site, voor optimale efficiency:

    – Webshop.

    – Customer portal.

    – Collaboration tool.

    – Kiala afhaalpunt.

    Sorry, bijna vergeten: Amber alerts. Een zekerheidje in het kader van corporate branding en meteen ook lekker MVO.

    Mag natuurlijk ook allemaal tegelijk, voor een nog beter resultaat!

  • Pingback: Hoe maak je een goede (corporate) recruitmentsite? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn