Vier verfrissende perspectieven op employer branding, en één reden waarom employer branding niet bestaat. Deel één: je team is je merk.

‘Employer branding’ verdient nog geen plekje in de Dikke Van Dale.
Het mag dan wel een ingeburgerde recruitment-term zijn; wat het nou precies betekent is nog niet voor iedereen helder. En dat is ook helemaal niet gek, want je kan er op compleet verschillende manieren naar kijken.

Wij zien in ieder geval dat employer branding nogal achter loopt op de tijd. Voor het grootste deel tenminste. En in dat deel wordt erg hard gestreden tegen de verandering die Internet mogelijk maakt. Zonde. Want strijd kan uiteindelijk maar twee dingen opleveren: een blauw oog en dat van die derde hond die er met een been vandoor gaat. Kijk maar naar de muziek- en film-industrie.

Dus als je moeite hebt met de Internet-golven, kan deze serie korte artikelen je misschien enthousiast maken voor een surfrit. Je hoeft namelijk niet kopje onder.

Al jouw medewerkers zijn je ambassadeurs. Allemaal.
Dus niet alleen de mensen met rechtstreeks klantcontact. Wie jij bent als bedrijf wordt bepaald door hoe jouw team zich uitspreekt richting klanten, partners, leveranciers, vrienden en familie. Een emotionele campagne om gevoel in je merk te verweven is dan heel mooi; je hebt er op de lange termijn niks aan als je collega’s dat gevoel niet meenemen of niet weten over te dragen.

Deliver WOW through service!
Één bedrijf dat dit heel goed begrijpt is het Amerikaanse Zappos. Deze online schoenen-retailer bestaat nog maar elf jaar en is in die korte tijd uitgegroeid tot de grootste schoenenverkoper ter wereld, met een bizar hoge klantwaardering. Hun kernwaarden bestaan niet uit een gouden plak aan de muur: ze worden geleefd.

Eerst doen en daarna pas toestemming vragen.
Een vrouw kocht via Zappos een paar schoenen voor haar man. Haar man kon die schoenen echter nooit mogen ontvangen omdat hij zijn auto-ongeluk op weg naar huis niet overleefde. Toen de vrouw Zappos belde om te vragen of ze de schoenen kon retourneren, bestelde de Zappos-telefoniste bloemen om haar te condoleren. Met de credit card van het bedrijf. Zonder toestemming te vragen. De vrouw deelde dit verhaal tijdens de begrafenis van haar man, dus, nou ja, meer woorden heeft dit niet nodig. (Het Engelstalige verhaal lees je hier.)

De brutaliteit!
Zo zou je er naar kunnen kijken. De Zappos-telefoniste ging haar boekje te buiten. Tenminste, als ze een boekje had gehad was ze het te buiten gegaan. Want Zappos’ kernwaarden van waaruit zij werkte zijn geen dichtgetikte regels; ze sturen op beleving. Zappos weet dat de grootste ambassadeur uit de kleinste hoek kan komen. En wat er uit de energie komt die zij in het team stoppen koop je niet met marketing.

Dus als je wil weten wat jouw merkbeleving is…
Kijk dan eerst naar het humeur van je medewerkers. Samen met de feedback die je van klanten krijgt is dat je beste graadmeter. En het verdient net zoveel aandacht. Want klanttevredenheid kan niet zonder medewerkerstevredenheid. En het allermooiste is: die twee versterken elkaar enorm – ook de goede kant op!

Volgende keer: Controle is een illusie.
Employer branding kan je niet temmen. Maar wel mee dansen!

Afbeeldingen:
Boze Twitterazzi’s, via deze blogpost over controle, met dank aan Edith Scholte.
Foto van Zappos, via WOVOX.com: met dank aan Nan Palmero, onder een Creative Commons Attribution licence.
Foto van de schoen, via Javier Kohen, onder  een Creative Commons Attribution licence .
Inleidende afbeelding, via Chris Piascik, onder een Creative Commons Attribution licence.


Over de Auteur

Mundo Resink Ik ben mede-oprichter van WOVOX.com. Wij vinden dat recruitment vaak nog veel te veel geld en tijd kost. Wat niet zo heel erg zou zijn, als het je daadwerkelijk zou helpen om de beste mensen te vinden. Maar in veel gevallen is ook dat niet zo. En dat is gewoon krankjorum. We hebben tenslotte Internet: de mogelijkheden liggen voor het oprapen! Dus hebben we een aantal tools ontwikkeld die het anders doen. Waarmee werkgevers een kijkje in hun bedrijf kunnen geven. Tools die over contact gaan i.p.v. cv's. Ik haal inspiratie uit organisaties met een bijzondere team-dynamiek en mensen die doen waar ze van houden. Je kan me bereiken via mundo.resink@wovox.com.


529 views | Reageer (1 reacties)
  • frans van Polanen Petel

    Helamaal eens met de strekking van dit verhaal. Behandel je omgeving zoals je zelf behandeld wil worden


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën