Ik had de tweets al eerder gezien, maar nog geen tijd gehad de site goed te bekijken. Nu ik recent zelfs een heus persbericht ontving over de nieuwe ‘werken bij kruidvat’ website lijkt het me goed deze met een bezoekje te vereren en eens te evalueren.

De website begint met bewegende beelden, maar gelukkig geen geluid. Dat is mooi, want een website die meteen geluid geeft is iets waar de meeste mensen een hekel aan hebben (we solliciteren immers allemaal op ons werk, niet?)

Het filmpje is echt mooi gemaakt, gewoon leuk gedaan. Elk van de zes hoofdfuncties die men blijkbaar werft (filiaalmanagers, vulploeg medewerkers, etc) komen heel snel langs en ze eindigen zittend als een team. Je kan vervolgens met elk van hen ‘kennis maken’. Dit kennismaken is een heel summier in tekst en je bent eigenlijk verplicht om de video te bekijken. Dat is een keuze, maar ik had liever zowel video als tekst gezien.

De video’s zijn wel weer wat anders dan gemiddeld, er worden ‘werkelijke situaties’ nagespeeld. Met klanten, interactie tussen collega’s, etc. Of het acteurs zijn of echte medewerkers weet ik niet. Als het acteurs zijn, zijn het niet de beste, maar ik betwijfel of met het verloop van Kruidvat men snel eigen medewerkers hier voor in zou zetten. Hoe dan ook, leuk gedaan.

Andere bedrijven

Interessant genoeg heeft Kruidvat, onderdeel van A.S. Watson, ook links naar hun zusjes. Zoals bijvoorbeeld Trekpleister. Die site ziet er vergelijkbaar uit (er is duidelijk een template voor beide gebruikt), maar heeft andere vacatures. Nu zijn er meer dan genoeg vacatures van Kruidvat, maar zelf vraag ik me altijd af of het slim is twee vergelijkbare bedrijven te scheiden qua vacatures. Immers, stel iemand wil filiaalmanager in Breda worden en Kruidvat heeft die niet open, Trekpleister wel. Dan laat je die persoon onverrichter zaken weg gaan van kruidvat, terwijl je in het bedrijf wel de ideale baan voor hem / haar hebt. Nou ja, het is een keuze, waarvan ik als ik eerlijk ben het bedrijf niet goed genoeg ken om deze goed te beoordelen.

Informatie

Op het gebied van informatie voorziening is de website erg karig. Men is erg uitgebreid over de opleidingen, waar men zich mee wil onderscheiden. Dat is erg goed. Echter, de enige informatie over de arbeidsvoorwaarden is: Naast een afwisselende baan in een team van leuke collega’s en volop doorgroeimogelijkheden, bieden wij je een goed salaris. 

Wauw, een goed salaris… dat is echt…. wauw….

Volgens mij staan de salarissen bij dit soort organisaties geheel vast, zeker voor de bijbanen, dus zie ik niet in waarom je die niet zou kunnen communiceren. De informatie over de sollicitatie procedure heeft men op een hele vreemde plek gestopt, bij het kopje vacatures. Ik had er in eerste instantie overheen gekeken, want bij vacatures verwacht ik… vacatures. De informatie die men biedt is redelijk uitgebreid, maar ik betwijfel of hij waarheidsgetrouw is. Zou je als vulploeg medewerker twee gesprekken, een E-assesment en mogelijk een arbeidsvoorwaarden gesprek hebben? Dat was in mijn tijd wel anders toen ik (niet bij Kruidvat, dat geef ik toe) vakkenvuller wilde worden. Wat ik dus mis in deze informatie is de splitsing naar doelgroepen.

Vacatures

Dan naar het meest essentiele deel van de site: de vacatures en het solliciteren.

Het zijn er veel, dus er is ruimte genoeg om te zoeken. Met de grote blauwe knop geeft men aan dat het hier enkel en alleen om ‘filiaal’ vacatures gaat. Immers, de hoofdkantoor en logistieke centra staan op een andere site. Wederom een keuze, maar deze begrijp ik al beter. De manier waarop men die daar aangeeft is ook wel interessant, misschien moet ik die site ook eens aan een bezoekje onderwerpen.

Opvallend is dat men heeft gekozen voor de ‘interne structuur’ en niet heeft nagedacht over de manier waarop onbekenden (en daar richt men zich toch vooral op) zoeken. Immers heb ik geen idee wat het verschil is tussen een filiaalmanager en een ervaren filiaalmanager. Ja, ervaring, maar hoeveel en als wat? Hoef je als filiaalmanager dan geen ervaring te hebben? Dat je een onderscheidt maakt tussen filiaalmanager en assistent-filiaalmanager kan ik me nog indenken, hoewel zelfs dat ‘betwistbaar’ is. Hetzelfde geld voor verkoopmedewerk(st)er en eerste verkoopmedewerk(st)er. Een onderscheid dat nog waziger is. Ook de functie gastheer/-vrouw is een vreemde, immers, dat is toch al je personeel als het goed is? Een goed gastheer/-vrouw?

Waar wel weer goed over nagedacht is, zijn de criteria die voor deze doelgroep van belang zijn. Uren per week en locatie staan centraal bij de selectie. Helaas werkt het zoeken op postcode vaak niet. Zo kan hij postcodes als 3000 (Rotterdam) niet vinden en krijg je de volgende foutmelding.

Ook 3511 (Utrecht) en een straal van 10km geeft geen goed resultaat. Dit keer de melding dat er geen vacatures zijn, maar die zijn er wel als je op Utrecht zoekt.

Het moment dat je over een vacature heen gaat (mouse over) krijg je een kort profiel. Helaas is het systeem niet zo goed ingevoerd dat dit vaak ook nuttige informatie geeft, want een kort profiel dat zegt dat het doorlopend een aanbod in interessante vacatures hebt is niet heel nuttig als je die vacature wilt zien.

Men heeft een leuke functie om de resultaten op een kaartje te laten zien, wat zeker iets toevoegt, maar niet steeds ‘in your face’ wordt gebracht. Je moet er zelf om vragen.

Helaas is het weer niet mogelijk om je zoekopdracht direct om te zetten in een alert service, wat natuurlijk gewoon slecht is. Immers, is het feit dat je je job alert los zet van je zoekopdracht gewoon een gevalletje van kandidaten pesten en slechte techniek.

Solliciteren

Het solliciteren zelf geeft een behoorlijk lang formulier, maar gelukkig is het mogelijk dit in te vullen met Linkedin of CV extractie. Opvallend genoeg vraagt men aan de vulploeg medewerkers dezelfde informatie als aan b.v. de gastheer of filiaalmanager, terwijl ik me afvraag hoeveel informatie je nodig hebt voor zo’n functie.

Conclusie

Opzet is leuk. Afwerking, met name het zoeken, is niet goed getest en dat is slordig. Zeker als je al even live bent en er zelfs een persbericht aan wijd. Ook is de alert service zo inrichten gewoon een verkeerde keuze.

De verschillende doelgroepen verschillend benaderen zit er niet echt in en dat is jammer. Met name voor ‘bulk’ recruitment als vulploegmedewerkers zou ik een heel ander proces inrichten dan voor filiaalmanager die toch wel tot de serieuzere baan gerekend kunnen worden.

Al met al een kleine voldoende, waarbij er veel nadruk is gelegd op de filmpjes en ‘het gevoel’, maar er niet goed is nagedacht over de verschillende doelgroepen die de site moet aanspreken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.058 views | Reageer (5 reacties)