Op een congres liet een grote werkgever in een van de sessies vallen dat ze het erg jammer vonden dat bepaalde zaken niet meetbaar waren. Het zou erg handig zijn als dat wel het geval was. Dan kon namelijk de inzet van bepaalde zaken, met name social media, ook echt gemeten worden richting de hire.

Nu ben ik geen analytics expert, maar ik ken er wel een aantal. Die zitten namelijk bij Online Dialogue, waar ik regelmatig mee samenwerk. Het probleem zoals dit geschetst werd had ik eerder gehoord en toevallig al eens met hen over gehad en dit bleek redelijk eenvoudig op te lossen te zijn. Na de workshop ben ik dus uiteraard op de desbetreffende persoon afgestapt, met alle goede intenties.

Hoi, je zei dat jullie dat en dat niet konden meten, toch?
Ja, dat kan niet?
Nou, ik weet eigenlijk zeker dat het wel kan, je zou eens contact op moeten nemen met Online Dialogue. Ik heb verder geen belang hierbij of zo, het is enkel een bureau met wie ik wel eens samenwerk en ik weet zeker dat die dit vaker hebben opgelost.
Nou, wij hebben een heel goed bureau hoor
Eeeh, nou, daar zijn de meningen uiteraard over verdeelt, maar dit konden ze toch niet oplossen zei je net?
Jawel, ze zijn nu bezig een heel grote applicatie te bouwen met ……. en daarmee moet het wel kunnen op termijn.
Eeeh, je gaat nu dus veel geld uitgeven aan iets dat nog steeds niet kan wat je wilt, in de verwachting dat het dat straks wel kan?
Ja, want nu kan het niet?
Nou, als je nu met deze partij even belt, weet ik bijna zeker dat het wel kan. Je moet het zelf weten, zoals ik al zei, ik heb hier geen belang bij, maar ik weet nagenoeg zeker dat dit niet zo’n groot probleem is als dat jullie bureau er van maakt.
Nou, wij hebben een heel goed bureau hoor.
Ok….

Het verbaasd me hoe weinig kennis van zaken mensen aan de corporate kant soms hebben van online media. Natuurlijk hoef je geen analytics expert te zijn of een SEO expert, maar een bepaalde rudimentaire kennis lijkt me toch wel het minste als je iets doet met websites. Het verbaasd me dan ook hoe blind men gelooft in alles wat bureaus ze opspelden en hoe makkelijk deze bureaus dus geld uit de zakken kloppen. Ik denk in veel gevallen nog niet eens expres (hoewel ik sommige er wel voor aan zie), maar simpelweg vanwege hun eigen gebrek aan kennis en natuurlijk het feit dat ze per uur betaald worden. Dat is dan wel zo handig dat je veel uren kan spenderen, toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


210 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn