LinkedIn, Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest, Google. Allemaal instrumenten waarmee mensen gevonden kunnen worden. Recruiters maken hier massaal gebruik van. Niet alleen om te zien wat je allemaal doet. Zeker ook om het plaatje te zien. Wie ben je!

Veel cv’s hebben een foto. Het gros van de mensen is op internet te vinden en vrijwel altijd met beeldmateriaal, dus waarom niet een foto toevoegen? Er is al veel gediscussieerd over het wel of niet plaatsen van een foto op het cv. Mijn advies is, altijd doen. Zeker vanwege eerdere genoemde instrumenten, roept het tegenwoordig meer vragen op als je het niet doet, dan wel. Of je dit nou leuk vindt of niet.

Een foto op het cv is aan te bevelen. Maar besteed hier wel wat tijd en geld aan. De kwaliteit van foto’s die je tegenkomt, is tenenkrommend slecht. Gescande pasfoto’s uit de tijd dat de kleurentelevisie zijn intrede nog moest doen, kunnen echt niet. Het plaatsen van een foto waarbij duidelijk iemand weggewerkt is, ook niet.

Met de massale opkomst van digitale camera’s, ook in telefoons en tablets, is het zeer eenvoudig om leuke/goede foto’s te maken. Beter nog. Laat enkele professionele foto’s maken. Er zijn voldoende initiatieven van fotografen waar je goedkoop vakkundige foto’s kunnen laten maken. Deze kun je gebruiken voor het cv, maar ook voor bijvoorbeeld LinkedIn.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een slechte foto zegt nog meer. Vooral wat je niet wil vertellen! Denk goed na over welke foto je gebruikt. Slechte foto’s? Doe het nou niet!

Met dank aan Bas Bakker voor de tekening. De betekenaar

Volgende week vrijdag, 14 december geef ik in Nieuwegein een training met als thema Solliciteren is een baan! Als Nobelist (http://www.nobelisme.nl) mogen de deelnemers zelf de waarde bepalen. Interesse? Meld je aan via http://www.strictlypeople.nl/academy.html

Over de Auteur

Wim van den Nobelen Recruiter/Headhunter Management, Finance & Payroll, Nobelist, Spreker & Consultant Strategisch Recruitment, Blogger


3.184 views | Reageer (4 reacties)
  • Klaas V Innocentisart

    Het is een afweging tussen je privacy te grabbel gooien en je naams- en aangezichtsbekendheid verhogen. Iedereen wil weten wie en wat je werkelijk bent. Inderdaad zijn er mensen die geen plaatje van zichzelf op Internaat willen zien en gebruiken hun bedrijfslogo, een attribuut of wat dan ook. Wat is er mis met een oude foto, beste Wim. Ik heb op LinkedIn bewust daarvoor gekozen, omdat het een van de heel weinige foto’s is waar ik een stropdas draag.

    Als recruiters meer willen weten, zoals hoe ik er nu bijloop kunnen ze dat gewoon vragen. Op veel fora gebruik ik overigens nog de foto die er eerst stond van een jaar of drie ipv. ruim dertig jaar geleden.

    Ieder haar/zijn meug, toch?

  • Thomas Waldman

    Pff, dit onderwerp is wel echt al 5 jaar dood en begraven. Toen las ik je zin ” Met de massale opkomst van digitale camera’s…” en besefte ik me dat je wellicht een tijdreiziger uit het verleden bent!

  • Wim

    @Thomas haha goeie een tijdreiziger. Ik stam wel uit het stenentijdperk, of bedoel je dat niet! Je hebt helemaal gelijk dat het een antiek onderwerp is, maar helaas ook nog zo actueel als het ontslag van Johan Cruijff al sik de gemiddelde foto op een cv bekijk. Of kom jij enkel prachtige professionele foto’s tegen?

  • Wim

    @Klaas ook helemaal mee eens. Het heeft ook geen zin om een blog als deze te schrijven voor een individu. Jij maakt een bewuste keuze die bij je past, het gros doet maar wat. Daar zit het verschil denk ik, of?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën