Met veel vertrouwen heb ik mijn trends en voorspellingen voor 2013 geschreven, aangezien ik in 2012 in 80% van de gevallen goed zat. Nu komt hoogmoed altijd voor de val, dus hoewel ik ze met veel vertrouwen geschreven heb, zou ik als ik u was ze met enig wantrouwen lezen.

Zoals altijd is een lange termijn trend voorspellen een stuk makkelijker dan een korte termijn voorspelling doen, aangezien op macro niveau zaken zich wel redelijk aftekenen, maar op micro niveau een enkel besluit van 1 bedrijf of de overheid roet in het eten kan gooien. Toch ga ik een gooi doen naar de trends voor 2013.

1. Mobiel

De eerste trend is misschien volgens velen helemaal geen trend meer, maar dat is hij wel. Mobiel gaat eindelijk serieus genomen worden door de bedrijven. Nu het aantal bezoekers op websites een serieus aantal via mobiele devices komt zullen steeds meer corporates zeggen: Flash kan niet meer, dat werkt niet op iPhone/iPad (om maar een voorbeeld te noemen). Ook de luie bureaus die dit de afgelopen jaren nog steeds implementeerde zullen nu serieus werk moeten gaan leveren. Ook zal er een hausse komen aan (veelal matige, weinig waarde toevoegende) apps op recruitmentgebied. Veel corporates zullen denken een app te moeten lanceren die vervolgens nauwelijks gedownload en nog minder gebruikt wordt (en uiteraard roept iedereen dat het een succes is en deelt niemand de cijfers). Ook zal het eenvoudig mogelijk worden (zie voorspelling 2) mobiel te solliciteren. Al met al zal mobiel eindelijk serieus op de kaart komen te staan bij de corporates van Nederland.

2. Linkedin

De Apply with Linkedin knop, dit jaar op twee keer zoveel websites te vinden in Nederland dan in 2011, zal wederom een sterke toename in gebruik kennen. Om hier meteen een cijfer aan te koppelen, ik gok minimaal zo’n 20% van de onderzochte sites in Digitaal-Werven. Ook zal het de defacto manier gaan worden dat mensen via mobiele devices kunnen solliciteren.

3. Sterke tweedeling

Net als dit jaar zal er een extreem sterke tweedeling in recruitmentland zijn. Er is geen ‘goede of slechte markt’, berichten van ‘massa ontslagen bij’ zullen afgewisseld worden met ‘grote personeelstekorten in/bij’. Bedrijven die technisch MBO personeel nodig hebben, zoals Enexis, Liander, Gasunie, Stedin, Ziggo en vele anderen zullen campagne na campagne lanceren en regelmatig het nieuws halen over de grote tekorten. Hetzelfde geldt voor partijen als ASML en consorten. Ook in de online marketing zal er veel vraag zijn, maar aangezien geen enkele partij individueel grote hoeveelheden mensen zoekt zal dit niet het nieuws halen. Aan de andere kant zullen veel grote bedrijven grote hoeveelheden mensen laten gaan. Interim recruiters zullen vaak roepen dat er geen werk is, want die zitten traditioneel bij de partijen die nu niemand meer zoeken. Kleine start ups en snelgroeiende ‘shoestring’ organisaties gaan als een speer en kunnen het werk niet aan, grote corporates moeten mensen laten gaan en halen het nieuws keer op keer en geven de economie de schuld van hun malaise.

4. Mismatch op de arbeidsmarkt

Een vervolg op punt 3. De tweedeling op de arbeidsmarkt in succesvolle en niet succesvolle bedrijven leidt ook tot (wederom) een erkenning van een enorme mismatch op de arbeidsmarkt. Dit zal onder andere leiden tot het binnenhalen van buitenlandse professionals, waar de gebruikelijke partijen (SP en PVV) uiteraard het gebruikelijke geluid (auslander raus) op zullen laten horen. Immers zijn er genoeg mensen werkloos en moeten bedrijven die maar gewoon omscholen. De overheid zal een plan lanceren om iets aan deze mismatch te doen. Dit plan is uiteraard gedoemd om te mislukken omdat ten eerste de gebruikelijke bobo’s hier advies voor leveren (en dit de mensen zijn die deze mismatch hebben laten ontstaan) en er vanwege de bezuinigingen ook geen geld is om het goed te doen.

5. Facebook apps

De voorspelling die ik afgelopen jaar verkeerd had, herhaal ik dit jaar. Er komen een hele nieuwe serie Facebook apps voor werk. Mede ingegeven door het (slechte) Facebook jobs initiatief waar deze partijen allemaal op hopen in te haken. Wat er allemaal zal komen durf ik niet te voorspellen, allemaal zullen ze ronkende marketingteksten gebruiken, de term referral zal veel vallen, enkele zullen verstand hebben van de recruitmentmarkt en waarde toevoegen, velen zullen gedoemd zijn om te mislukken. Dit zal ongetwijfeld regelmatig te lezen zijn op recruitmentmatters.

6. Facebook verval

De eerste berichten over het verval op Facebook zullen ons bereiken. Niet ondersteund door enige cijfers, net als bij Hyves een paar jaar geleden, en de auteurs zullen vergruisd worden. Aangezien er nog geen goed alternatief is zal er weinig van te merken zijn, maar de eerste berichten over mensen die minder gebruiken, mensen die hun account opzeggen, etc zullen in 2013 ons gaan bereiken. Dit heeft uiteraard geen enkele invloed op de investeren van bedrijven in Facebook, immers zijn de meeste eindelijk overtuigd dat ze moeten instappen.

7. Big data en HR analytics

Data is de nieuwe olie. Ik bedoel niet de smeerolie, ik bedoel het meest lucratieve goedje ter wereld. Ik schreef er al over na aanleiding van SWSX. Big data komt er aan. Er is nog weinig echt mee gedaan, het staat nog in de kinderschoenen, maar er gebeurt op dit punt veel. Ik adviseer daarom iedereen ook het HR analytics blog van Irma Doze (een briljante vrouw op dit gebied, hoewel ze wat vaker en scherper mag bloggen voor mij) te volgen. De eerste serieuze stappen op dit gebied zullen in 2013 gezet worden. Op basis van verschillende bronnen (interne data, personeelstevredenheid, verloop, performance, externe data, time to hire, source of hire, etc) zullen analyses gemaakt worden die nooit eerder mogelijk waren. De eerste stappen zoals ik al zei, want het begint met het verzamelen van de goede data en dat is in bijna geen enkele organisatie al goed ingeregeld. Ook hier zal overigens een tweedeling zijn, veel organisaties zullen heel trots zijn op het feit dat ze hun webanalytics geregeld hebben, dat ze weten waar hires vandaan komen, enkele organisaties zullen dus met serieuze HR analytics aan de slag gaan en dit koppelen aan allerlei andere databronnen.

8. Elance en andere ‘remote work’ platformen

De groei van ‘remote work’ en de hybride organisatie zal verder toenemen. In 2012 was het aantal organisaties dat via Elance mensen heeft ingehuurd al met 70% toegenomen, dit zal nog veel meer toenemen. De eerste recruiters zullen komen die niet enkel meer bezig zijn met mensen aannemen, maar met zorgen dat het werk gedaan wordt en dus ook dergelijke ‘remote workers’ begeleiden. De hybride recruiter (die tussen inhuur en werving in zit) zal ontstaan, maar heel, heel mondjesmaat en nog niet bij de grote corporates die de media overheersen. De cijfers van Elance zullen echter onmiskenbaar aangeven dat de groei in 2013 wederom enorm is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.850 views | Reageer (14 reacties)