Gisteren had ik weer een nieuwe volger op Twitter.  Is dat zo speciaal? Ja, voor mij wel. Twitter biedt de mogelijkheid in contact te komen met mensen, die je in het dagelijks leven niet of misschien wel nooit zou zijn tegen gekomen.

Ik hoop dan ook op veel waardevolgers en ben blij met deze nieuwe volger. Hij is een marketeer, een reclameman. Weer iemand die ik niet ken, maar wel dezelfde ideeën en/of denkwijze heeft. Daar ga ik tenminste van uit en zoals bij alle nieuwe volgers heb ik mij ook verdiept in deze nieuwe volger. Ik voelde mij na mijn onderzoekje op internet vereerd. Vereerd dat deze interessante man mij nu volgt.

Vandaag heb ik weer plaats genomen achter mijn PC en kwam een vacature tegen op de site van mijn nieuwe volger.  Daar wilde ik meer over weten en dook dan ook nog verder in het bedrijf. Ik kwam daarbij een interview van mijn nieuwe volger tegen en daar zei hij het. Het? Ja het!

“De Digital/online wereld is een leeftijdsding”. Een leeftijdsding?! Ok, het werd  iets genuanceerd doordat er bij werd vermeld, dat het deels een leeftijdsding is, maar toch. De uitleg, “techniek is techniek als die er al was toen je geboren was en dat de digitale wereld daarom in het DNA van jong zit” kon ik op zich nog wel begrijpen. Maar vervolgens hoor ik mijn nieuwe volger zeggen dat reclame an sich jong is en (door het  inkoppertje van de interviewer) ook jong moet blijven.

En daar zit je dan als 50 jarige. Helemaal ontgoocheld. Gek van marketing, reclame, social media en er helemaal van overtuigd dat ik de komende jaren carrière ga maken in deze branche. Ja daar zit je dan als in between jobber. De werkloze die het constant heeft over de verbinding maken tussen jong en oud. Dat de sociale media daar op dit moment de meest ideale manier voor is. Een ieder die mijn blogs heeft gelezen zal begrijpen dat ik hier iets mee moet. Want ik ben ook getriggerd. Getriggerd om de discussie aan te gaan. Mijn visie met mijn nieuwe volger te delen. Hem uit te dagen om elkaar met onze verschillende inzichten te overtuigen en wie weet, elkaar daarmee te verreiken. Maar misschien komen we er dan wel achter dat de verschillen heel erg mee vallen en dat ik heel goed in de digitale wereld blijk te passen. Ik stel daarom graag een vraag en zie dit als een soort open sollicitatie. Een nieuwe manier van solliciteren.

De vraag: is de digital/online (marketing) wereld een technologie, een leeftijdsding? Of is het een emotie, iets van alledaags, iets dat aanzet tot actie?

Laat ik beginnen een onderscheid te maken tussen techniek en emotie, met als thema leeftijd.

Techniek : Het is 1997. Ik ga als 17 jarig meisje voor het eerst met de auto naar het buitenland. Het verre, verre buitenland. Helemaal naar Duitsland! Vol opgewonden spanning zit ik achterin de auto en als we vanuit Amsterdam richting de Utrechtse brug  rijden (daar waar de A2 begint) zeg ik: “hopelijk komen we in een file te staan”, want dat lijkt mij echt spannend! In mijn beleving was een file iets speciaals, maar hoe deze eruit zag? Ik had geen idee!

De file kan je in dit geval zien als de techniek. Toen ik werd geboren bestonden er nog geen files. De file zit dus niet in mijn DNA. File is in dit geval een leeftijdsding.

Emotie: Zou ik op dit moment net zo blij zijn om een file tegen te komen? Nee, natuurlijk niet. Ik weet nu wat een file is en door ondervinding wijs geworden. Waarom zou ditzelfde niet voor digital/online media gelden?

Is het niet eerder een generatieding? Er is sprake van een andere gedachtegang. Mijn gedachtegang is die van een 50 jarige. Een gedachtegang voortkomend uit generatie Nix, generatie X oftewel de verloren generatie. De generatie die is geboren tussen 1956 en 1970. Deze generatie is vooral gericht op: samen doen, toegevoegde waarde, duurzame processen en het constructief benutten van de toenemende diversiteit.

Zet daar eens de generatie jong tegenover. De generatie geboren vanaf 1986. Het is de grenzeloze generatie, de digitale generatie, de screenagers, generatie Y of generatie Einstein. Deze generatie is vertroeteld, zelfverzekerd en opgegroeid met grote technologische vooruitgang. Authentiek zijn vinden ze belangrijk. Ze willen flexibel werken in sfeervolle omgevingen waar ze zichzelf kunnen zijn en waar ze zich authentiek kunnen ontwikkelen. Ze willen meteen meedoen en toegevoegde waarde leveren, bijvoorbeeld met de inzet van sociale media.

En daar zie ik de verbinding. Beide generaties willen een toegevoegde waarde leveren. Meedoen met bijvoorbeeld het inzetten van sociale media en het constructief benutten van de toenemende diversiteit, oftewel…..de sociale media.

Generatie is niet voor niets een begrip uit de sociologie. Het is een emotie, een beleving. Door gebruik te maken van de overeenkomsten tussen de verschillende generaties, kan de nieuwe generatie worden gemaakt. Een generatie waarin technologie kan worden gezien als emotie en vice versa. Dus niet met verschillen maar met verbindingen en is dat niet het meest ideale uitgangspunt voor marketeers? Marketeers die merken willen helpen om het verschil te maken en groei te realiseren. Dit door emotionele waarde aan merken toe te voegen. Zou juist de digitale marketingwereld geen gebruik moeten maken van generatiemanagement?

Maak je de keuze? Ga je voor een leeftijdsding of toch voor een generatieding? Ga je voor technologie of ga je voor emotie? Ga je alleen voor jong of toch ook voor oud?

Ik ga nu even voor mijn eigen gemaakte kippensoep. Die heb ik vanmiddag gemaakt naar het recept van mijn moeder. Een ouderwets lekker kippensoepje. Zonder generatiegedoe of leeftijdsdingetjes.

Jammie!

Over de Auteur

marion Marion Kremer blogt over haar ervaringen als [inmiddels] ex-sollicitant. Zie ook: http://marionkremer.wordpress.com http://mijnkalehoofd.wordpress.com


701 views | Reageer (6 reacties)
  • Toen ik nog veel algemene techniek workshops gaf zei ik altijd: iets is technologie als het na je pubertijd is opgekomen, daarvoor is het er altijd geweest. Alles dat we na onze pubertijd hebben geleerd, hebben we geleerd.

    Het gevolg is dat we er altijd met enige scepsis naar kijken. Ik beschouw mezelf als best goed met social media, maar ik realiseer mezelf dat ik er anders (niet meer of minder, anders) mee om ga dan de generatie die er echt mee is opgegroeid.

    Dat is denk ik wat iedereen zich moet realiseren, niet meer, niet minder, anders. Net zo min als dat ik de perfecte persoon ben de hele jonge generatie te bereiken, is die generatie het de oudere generatie te bereiken.

  • marion

    Ja Bas, eens. Het is wat je zegt. We zijn allemaal anders, niet(s) meer en niet(s) minder. Ik ga weer anders met social media om dan jij en dat is juist goed. Want ligt de kracht niet juist in onze verschillen? Het uitsluiten van groepen kan nooit wist opleveren lijkt mij. Wat wel winst kan opleveren is leren van en luisteren naar elkaar. Dat is wat ik hoop te bereiken, niets meer en niets minder.

  • Als je in 1997 een 17 jarig meisje bent, dan is het wel knap dat je nu 50 bent. Of het is gewoon een typfout! 😉

  • Elmer

    Hem uit te dagen om elkaar met onze verschillende inzichten te overtuigen en wie weet, elkaar daarmee te verreiken. Oei Marion… ik denk toch dat je hier verrijken bedoelt…
    Over triggeren gesproken, heb je nog contact met Mr. Follower gehad?

  • marion

    Hi Joyce,
    Allereerst dank voor je reactie. En oeps, 1979 is natuurlijk het enige juiste jaartal. Een typfout, of is het nou een typefout? Het laatste is juist, maar het eerste mag van mij ook. Want is het relevant? Valt of staat de inhoud van mijn blog hiermee? Ik hoop van niet. Ik ben in ieder geval blij dat je mijn blog gelezen hebt.

  • marion

    Hey Elmer,

    Bedankt voor je reactie! Nope, Mr. Follower heeft nog niet gereageerd.

    Wbt. de ij en de ei. Goed opgemerkt. Ik ken het woord verreiken als iets doorgeven en in die context heb ik het geschreven. Verrijken had hier waarschijnlijk beter op zijn plaats geweest, maar beide zijn juist. Maar ook hier…is het relevant? Ik deel en geef graag dmv mijn blogs en daar mogen wat mij betreft best taalfoutjes in zitten, al probeer ik deze natuurlijk zoveel als mogelijk te voorkomen. Dus blijf mij maar gerust scherp houden hoor.
    Gr. Marion


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën