In het kader van de bijzondere verhalen, vandaag ook een stukje over een gesprek dat ik heb gehad met een niche werving en selectiebureau.

Door ervaring wijs geworden treed ik de W&S bureaus, en vooral ook de kleinere, altijd met enige scepsis tegemoet. Meestal is het vooral even gratis kennis opdoen en daarna niets, dus was al de nodige uitwisseling geweest via e-mail en telefoon.

Het ging om een social media strategie, want het bedrijf draaide nog steeds best goed (wat ik kan geloven gezien de specifieke focus en niche), maar men had wel het gevoel dingen te missen omdat ze niets op social media deden. De focus zou vooral liggen op kandidaten, klanten was niet zo het probleem.

Als je het over social media hebt, moet je als eerste een strategie hebben.
Ja, dat is logisch
Die moet natuurlijk aansluiten bij je bedrijfsstrategie
Ja, dat is logisch
Mooi, dus wat is nu jullie focus als bedrijf? Ik bedoel dan dus je onderscheidende vermogen? Waarom zijn jullie kandidaten bij jullie kandidaat?
Omdat we de beste banen hebben
Tja, dan moet je niets met social media doen, want dat is geen onderscheidend vermogen
Hoe bedoel je?
Nou, social media gaat vooral om social. Als je enkel vacatures wilt posten is het leuk, maar dan heb je aan mij de verkeerde.
Oh. Ja, we zoeken vooral eigenlijk iemand die het voor ons gaat doen
Hoe bedoel je, gaat doen? Wat gaat doen?
Ja, social media
Maar wat wil je dan dat iemand op social media gaat doen?
Nou, gewoon, aanwezig zijn namens ons, want wij hebben het erg druk
Maar wat moet zo iemand dan doen? Welke strategie wil je dan volgen?
Ja, gewoon, we hebben gewoon iemand nodig die het doet.
Maar, wat doet dan? Wat moet zo iemand posten? Wat is het doel?
Ja, gewoon, een beetje pragmatisch, gewoon, social media.

Ja, strategie, dat is belangrijk, maar een doel hebben voordat je iets gaat doen, dat kost te veel tijd voor velen. Gewoon doen… En dan vooral ook niet zelf doen, want dan kan je natuurlijk niemand de schuld geven als het geen effect heeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


250 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn