Bij toeval kwam ik op de Eneco site op de ‘Eneco Match Machine‘. Met de vraag: pas jij bij onze cultuur? Iets waar ik al jaren heel enthousiast over ben dat bedrijven zoiets op hun site zouden moeten zetten. Dus met hoge verwachtingen ben ik deze match gaan doen.

De test begint met een filmpje dat volledig gebaseerd is op de inmiddels 4 jaar oude Honda Cog commercial. Misschien dat die nog bekend voorkomt, die geweldige commercial gemaakt met allemaal auto onderdelen die elkaar aantikte. Alleen is dit dus een goedkope kopie zowel in concept als in uitvoering. Een groot gebrek aan creativiteit bij het bureau dat dit gemaakt heeft dus. 

Wat de eerste video toevoegt is mij een compleet raadsel, maar daarna komt de eerste vraag. Deze zijn bijzonder interessant opgesteld, want het is totaal niet duidelijk wat het gewenste antwoord is. Alle antwoorden zijn namelijk mogelijk en heel erg cultuur afhankelijk.

Dit proces herhaalt zich 5 vragen lang. Dus 5 video’s die niets toevoegen, zeer irritant zijn, waar ik elke keer weer me moest inhouden om niet weg te klikken (ik wilde deze review schrijven) en die helemaal niets, maar dan ook niets, toevoegde aan de ervaring. Behalve irritatie dan.

De vragen zijn elke keer goed gesteld, groot respect daarvoor. Bij geen enkele vraag was duidelijk welk antwoord het gewenste was, hoewel je soms wel het idee had wat het onjuiste antwoord zou zijn zeg maar. Toch, allemaal hele realistische antwoorden. Knap gedaan.

De uitslag, ik ben een geweldige kandidaat voor Eneco (en ja, heb het eerlijk ingevoerd). Wat ik van Eneco weet heb ik zeer sterk mijn twijfel bij die uitslag, aangezien ik veel te kritisch ben.

De drie meters (uitgesproken, betrokken en daadkrachtig) die men geeft waar ze mij met de cultuur matchen slaan volledig positief uit. Leuk, maar ik stel dan dus grote vragen of men deze mensen echt zoekt. Interessant is dat ik de test daarna nog een keer heb gedaan met pogingen de minst goede antwoorden op deze elementen te geven. Nog steeds scoor ik op allemaal rond de 50% en is er dus een redelijk match. Het lijkt dus onmogelijk om een slechte match te krijgen en het advies te krijgen om niet te solliciteren.

Conclusie

Het idee van een culturele match is erg leuk. De uitvoering is ver onder de maat. Even afgezien van de twijfelachtige cultuurschets die men van zichzelf heeft (uitgesproken mensen? dan toch alleen als ze zich uitspreken zoals het management dat wil) is het bijna niet mogelijk om een negatief advies te krijgen. Een zwaktebod.

De uitwerking met alle filmpjes (het reclamebureau moest blijkbaar wat extra kosten in rekening kunnen brengen) voegt niets dan irritatie toe aan de ervaring. Gelukkig kan je ze versneld afspelen (door onderin de balk te klikken), maar een skip knop zit er niet bij (dus hoeveel mensen dat zullen zien weet ik niet).

Een mooi idee, maar zeer matig uitgevoerd.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


399 views | Reageer (5 reacties)
  • Michel Rijnders

    Het maakt het niet origineler, maar voor de goede orde is de Honda reclame ook niet origineel en vraag ik mij af of het op deze reclame gebaseerd is. Het effect dat je ziet is een ‘Rube Goldbergmachine’ en die bestaan al veel langer in heel veel verschillende uitvoeringen. Waarvan The Way Things Go wellicht de bekendste is (uit 1987!) http://homevideo.icarusfilms.com/cat97/t-z/the_way_.html

  • Michel Rijnders

    Het maakt het niet origineler, maar De Honda Cog commercial is voor de goede orde ook niet origineel en Eneco hoeft daarmee hun video’s daar zeker niet op gebaseerd te hebben. Het is een zogenaamde Ruben Goldberg machine die al veel langer in veel verschillende uitvoeringen gemaakt zijn.

    (excuus als mijn reactie nu twee keer verschijnt, maar het lijkt net mis gegaan te zijn)

  • Ernst Schipper

    Hi Bas, leuk dat je de matchmachine hebt ontdekt. Belangrijke nuancering is dat deze in 2009 is gemaakt en dus niet meer heel actueel is…

  • ik weet niet of dat nu een pre of een min is, aangezien hij dus blijkbaar al oud is, maar nog steeds niet goed aangepast.

  • Ernst Schipper

    ben er mee bezig 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën