Bij toeval kwam ik op de Eneco site op de ‘Eneco Match Machine‘. Met de vraag: pas jij bij onze cultuur? Iets waar ik al jaren heel enthousiast over ben dat bedrijven zoiets op hun site zouden moeten zetten. Dus met hoge verwachtingen ben ik deze match gaan doen.

De test begint met een filmpje dat volledig gebaseerd is op de inmiddels 4 jaar oude Honda Cog commercial. Misschien dat die nog bekend voorkomt, die geweldige commercial gemaakt met allemaal auto onderdelen die elkaar aantikte. Alleen is dit dus een goedkope kopie zowel in concept als in uitvoering. Een groot gebrek aan creativiteit bij het bureau dat dit gemaakt heeft dus. 

Wat de eerste video toevoegt is mij een compleet raadsel, maar daarna komt de eerste vraag. Deze zijn bijzonder interessant opgesteld, want het is totaal niet duidelijk wat het gewenste antwoord is. Alle antwoorden zijn namelijk mogelijk en heel erg cultuur afhankelijk.

Dit proces herhaalt zich 5 vragen lang. Dus 5 video’s die niets toevoegen, zeer irritant zijn, waar ik elke keer weer me moest inhouden om niet weg te klikken (ik wilde deze review schrijven) en die helemaal niets, maar dan ook niets, toevoegde aan de ervaring. Behalve irritatie dan.

De vragen zijn elke keer goed gesteld, groot respect daarvoor. Bij geen enkele vraag was duidelijk welk antwoord het gewenste was, hoewel je soms wel het idee had wat het onjuiste antwoord zou zijn zeg maar. Toch, allemaal hele realistische antwoorden. Knap gedaan.

De uitslag, ik ben een geweldige kandidaat voor Eneco (en ja, heb het eerlijk ingevoerd). Wat ik van Eneco weet heb ik zeer sterk mijn twijfel bij die uitslag, aangezien ik veel te kritisch ben.

De drie meters (uitgesproken, betrokken en daadkrachtig) die men geeft waar ze mij met de cultuur matchen slaan volledig positief uit. Leuk, maar ik stel dan dus grote vragen of men deze mensen echt zoekt. Interessant is dat ik de test daarna nog een keer heb gedaan met pogingen de minst goede antwoorden op deze elementen te geven. Nog steeds scoor ik op allemaal rond de 50% en is er dus een redelijk match. Het lijkt dus onmogelijk om een slechte match te krijgen en het advies te krijgen om niet te solliciteren.

Conclusie

Het idee van een culturele match is erg leuk. De uitvoering is ver onder de maat. Even afgezien van de twijfelachtige cultuurschets die men van zichzelf heeft (uitgesproken mensen? dan toch alleen als ze zich uitspreken zoals het management dat wil) is het bijna niet mogelijk om een negatief advies te krijgen. Een zwaktebod.

De uitwerking met alle filmpjes (het reclamebureau moest blijkbaar wat extra kosten in rekening kunnen brengen) voegt niets dan irritatie toe aan de ervaring. Gelukkig kan je ze versneld afspelen (door onderin de balk te klikken), maar een skip knop zit er niet bij (dus hoeveel mensen dat zullen zien weet ik niet).

Een mooi idee, maar zeer matig uitgevoerd.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


470 views | Reageer (5 reacties)