De inspiratie voor deze blog kreeg ik na het lezen van een artikel over sockpuppeting. Al wordt de beloofde oplossing hier niet geboden, het zet je wel aan het denken.

De recessie, het is een tijd van bezinning. Gaat het goed, dan hoeven we nergens over na te denken. Gaat het minder dan is er de vrijheid eens na te gaan denken. Gaat het slecht dan moeten we nadenken. Nadenken over hoe je met veel minder moet rond zien te komen. Nadenken over hoe je een baan kunt vinden. Nadenken over hoe je in het leven staat. Nadenken hoe het beter zou kunnen. Maar ook nadenken over jouw plaats in de maatschappij, jouw plaats als mens in een maatschappij waarin je wordt verleid, maar ook misleid. Een tijd waarin ieder bedrijf inventief zal moeten zijn om bestaansrecht te hebben en te houden. Zoals in iedere tijd van recessie, zijn het ook de minder oprechten die de keuze mensen te misleiden hoger in het vaandel hebben staan, dan oprecht verleiden. Want begrijp mij niet verkeerd, ik heb niets tegen verleiden, sterker nog ik verleid graag en word ook graag verleid. Maar niet door middel van misleiding. Nee, daar gaat het voor mij mis.

En dan moet je nadenken over hoe je wel of niet meegaat in de wereld van verleiding. Verleid worden tot het kopen van mooie en niet te missen producten en dit wordt door de vele recensies, reviews, Facebook-vrienden en like van het bedrijf waar men ze kan kopen, nog eens onderstreept. Er kan wel één voordeel tegenover gezet worden. Als je de financiële middelen niet hebt, dan hoef je over dit laatste niet na te denken. Als je geen geld hebt, dan kan je simpel gezegd niet worden verleid.

Vorige week heb ik als in between job’er in een tijd van recessie, heel erg moeten nadenken. Om te kunnen beginnen bij het begin, ben ik eens gaan nadenken. Nadenken omdat ik het wil, niet omdat het moet. Als gewezen ondernemer, ben ik vaak verleid tot het misleiden. Juist in tijden dat het slecht gaat wordt de verleiding te misleiden groter. Opvallend daarbij is wel, dat misleiden in de regel ook duurder wordt. Je kunt recensies kopen. Je kunt I likes kopen. Je kunt reviews kopen.

Hoe vaak heb ik mij in het verleden laten verleiden tot misleiden? Ik kwam tot de conclusie dat ik dat voor mijn gevoel nog nooit had gedaan. Wel heb ik vaak mijn klanten verleid. Verleid tot het kopen van mijn producten, omdat ik zelf overtuigd was dat mijn product de moeite waard was. Zal het de reden zijn geweest, waarom in tijden van recessies (tenslotte heb ik er al drie meegemaakt) mijn bedrijf succesvol was en bleef? Ik geloof dat graag.

Daarnaast rees de vraag. Wil men misleid worden? Ik kan het antwoord hierop niet geven, omdat ik hier geen gedegen onderzoek naar heb gepleegd. Ik kan dus alleen uitgaan van mijn eigen gevoel. In een tijd waarin de consument niet meer als “dom” wordt gezien en men beseft dat het uiteindelijk de consument is die jouw bedrijf succesvol kan maken, kan ik het mij bijna niet voorstellen. En toch gebeurt het. Gaat er veel geld rond in de wereld van misleiding. Dat laatste brengt mij in verwarring en weet ik dat om te kunnen beginnen bij het begin, ik dicht bij mijzelf zal moeten blijven.

Waarom ik moest nadenken? Vorige week kreeg ik een baan. Een leuke salesfunctie, bij een leuk mediabedrijf. Met leuke collega’s en een product waar ik voor 100% achter kon staan. Maar het ging mis. Na een dag meedraaien, bleek dat ik anders aankeek tegen de manier van verleiden. Het was mijn gevoel en wederom kan ik dat niet onderbouwen met feiten of cijfers, maar mijn gevoel is mijn begin. Ondanks dat ik de centjes goed kan gebruiken heb ik (in goed overleg) besloten de baan niet te nemen.

En nu ben ik weer op zoek. Weer in between jobs. Ik kan weer beginnen bij het begin. En het voelt goed. Trots ben ik op mijzelf, dat ik de verleiding heb kunnen weerstaan, mij te laten misleiden door factoren, die voor mij niet goed voelen. Dat ik dicht bij mijzelf ben gebleven.

Nogmaals, de keuze die ik heb gemaakt om de baan niet te nemen heeft alles te maken met gevoel en niet met feiten. Want wat voor de één verleiding heet, is voor de ander misleiding.

Zucht, misschien moet ik er toch maar eens een onderzoekje tegen aan gooien.

Over de Auteur

marion Marion Kremer blogt over haar ervaringen als [inmiddels] ex-sollicitant. Zie ook: http://marionkremer.wordpress.com http://mijnkalehoofd.wordpress.com


426 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën