Opvallen is een kunst

Door Yasin Bilgin op 23-11-2012 07:07.

In een arbeidsmarkt waar werkgevers een enorme keuze hebben aan passende kandidaten, is het de taak van de sollicitant om zich zo goed mogelijk te onderscheiden. Voor een doorsnee baan heb je al gauw te maken met tientallen en misschien wel honderden concurrenten met min of meer de zelfde ervaringen, kwaliteiten en vaardigheden. Hoe ga je je hierin onderscheiden? Hoe zorg je ervoor dat je CV boven op de stapel komt te liggen?

Aanpassen

Misschien wel een heel standaard opmerking, maar goed om er mee te beginnen en warm te draaien. Belangrijk is dat je je CV en motivatiebrief elke keer opnieuw aanpast aan de vacature waarop je solliciteert. Geen enkel vacature is letterlijk hetzelfde, dus waarom zou je CV en/of motivatiebrief dat wel zijn? Analiseer daarom je vacature goed en let op de functie inhoud, de functie eisen en uiteindelijke ook het bedrijf zelf. Ga vervolgens de irrelevante vaardigheden en kwaliteiten uit je CV verwijderen, zodat je een overzichtelijke, kort en bondige CV overhoudt. Vervolgens ga je je verkopen in je motivatiebrief. Beschrijf je kwaliteiten en motivatie. Niet elk kwaliteit is relevant, dus wees ook hier weer zuinig mee. Je wilt immers de recruiters niet vervelen met een roman over jezelf.

Creatief

Creativiteit is puur gebaseerd op je eigen inbreng en de een vindt het leuker dan de ander. Dit geldt tevens ook voor de recruiters. De een kan het waarderen en de ander zal het afkraken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat je gaat solliciteren voor bedrijf X en dat juist dit bedrijf altijd al je dromen heeft versierd. Een simpele manier van creativiteit wat gelijk bij mij opkomt is om bijvoorbeeld een foto van jezelf genomen voor de hoofdkantoor van dat bedrijf te gebruiken in je CV. Ik zou niet gaan photoshoppen, want dat maakt hem gelijk al kapot!

Bellen

Je eigen verantwoordelijk eindigt niet bij het opsturen van je CV en motivatiebrief. Meestal krijg je een bevestigingsemail met daarin praktische informatie over het vervolg van het proces en een data wanneer je een reactie tegemoet kan zien. Ga niet gelijk een dag of twee na je sollicitatie bellen, maar wacht eerst even een weekje en ga vervolgens bellen en navragen wat de status van je sollicitatie is. Met wat mazzel krijg je de recruiter te pakken en niet een assistente die geprogrammeerd is op het zeggen van: “sorry, ik kan u op dit moment niets vertellen”. Als je dus wel mazzel hebt en wel de recruiter te spreken krijgt, krijg je misschien ook de gelegenheid om beter kennis te maken en alvast mondeling je motivatie/interesse toe te lichten. Ik heb dit zelf meegemaakt en heb het als zeer positief ervaren. Zo kom je weer boven op de stapel te liggen of juist onder in, als je motivatie nergens op slaat. Wees dus voorbereidt voordat je de telefoon oppakt!

Curriculum Vitae

Je CV is je visite kaart, je gezicht en het belangrijkst is dat je CV je eerste contact is met de recruiter. Ze krijgen een eerste indruk van je door je CV te bestuderen en ik denk dat ik niet hoef aan te geven hoe belangrijk de eerste indruk is bij sollicitaties. Dus zorg voor een nette, gestructureerde, foutloze en kort maar krachtige CV (max. 2 A4’tjes). Daarnaast kun je natuurlijk ook hier weer creatief zijn. Voorbeelden hiervan zien we al in de grafische sector. Je kunt je persoonlijkheid en je mentale creativiteit zijn werk laten doen om op deze manier een 100% gepersonaliseerde CV te creëren. Voor diegenen die wel een kleurrijk persoonlijkheid hebben, maar waar de creativiteit ontbreekt, zijn er tegenwoordig genoeg mogelijkheden aan bureaus die het graag voor je willen doen. De vraag is natuurlijk of de Nederlandse recruiters toe zijn aan de Infographic Resumés? Een ding is wel zeker: je valt er mee op!

 

 

Over de Auteur

Yasin Bilgin Geboren en getogen Tukker, die zich Master of Science mag noemen in Arbeid & Organisatie Psychologie. Momenteel ben ik werkzaam als Teamleider HR Service bij NS Stations. Met mijn blogs wil ik mijn persoonlijke kijk beschrijven op de verschillende HR onderwerpen.


725 views | Reageer (2 reacties)
  • Ronald

    Aan het begin van het artikel staat een kleine fout, je schrijft dat werknemers in de huidige markt enorme keus hebben en dat zijn neem ik aan de werkgevers !

  • Yasin

    Hoi Ronald, je hebt helemaal gelijk. Het zijn de werkgevers die een enorme keus hebben en niet de werknemers. Ik ga kijken of ik het kan aanpassen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën