De eerste winnaar van Digitaal-Werven, inmiddels 7 jaar geleden, was Reed Business met www.werkenbijreedbusiness.nl. Toen een zeer vernieuwende site, een van de weinige die redelijk compleet was en destijds zelfs een van de weinige die meer dan een 6 op een schaal van 1 tot 10 scoorde. Sinds die overwinning was hij nauwelijks meer verandert, enkel wat aan de achterkant, maar nu staat er iets geheel nieuws.

De homepage

De homepage is duidelijk gemaakt door jongens en meisjes die van bolletjes en tierelantijntjes houden, of het conversie oplevert is twijfelachtig. Bijzonder is dat de werkenbij pagina dus is verdwenen en gewoon opgegaan in de corporate homepage. Onderin staan een paar vacatures en een link naar solliciteren. Ook staat er een grote bol met ‘kom bij ons werken’, maar de hele eigen werkenbij pagina is dus gewoon opgeheven!

Als je dan op het werken bij stuk klikt kom je weer op een mooie pagina vol met bollen. Laten we de bollen dan maar eens bekijken.

Bij Carriere krijg je overal een verhaaltje over de verschillende afdelingen. Daaronder staat een button (aan de verkeerde linkerkant van de pagina) naar ‘bekijk alle vacatures’ en die krijg je dan ook. ALLEMAAL. Niet de marketing vacatures als je het marketingverhaal hebt gelezen. Niet de vacatures bij Events als je dat net hebt gelezen. Nee, alle vacatures. Geen enkele gerelateerde zaken dus.

De manier waarop die vacatures worden weergegeven…

Er opent een ‘venster’ over je scherm heen waarin ze allemaal gewoon onder elkaar staan. Geen zoekfunctie, geen kaartje, geen… eigenlijk niets. Ja, gestructureerd per afdeling.

Ook vooral geen informatie bij de vacature, enkel de functietitel en de locatie. De functie head of business communities staat bij IT… ik ben benieuwd wat dat is.

 

Na een enorme lap tekst van de vacature staat er onderaan de button solliciteren. Dit opent een bijzonder lang sollicitatieformulier waar je op het eind nog je CV aan moet uploaden. Niet dat die CV zo apart is, maar wel het feit dat je alles dat daarin staat (of een deel ervan) ook moet invoeren.

Verder laat Reed zien dat met de tijd meegaan niet voor hen is. Geen Apply with Linkedin knop en het feit dat de laatste vraag is: hoe heb je ons gevonden geeft wel aan dat het doormeten van site activiteit ook nog steeds niet hoog in het vaandel staat.

Sollicitatieprocedure en arbeidsvoowaarden

Men heeft ook kopjes sollicitatieprocedure en arbeidsvoorwaarden. De eerste geeft een heel beknopt beeld van de procedure, waarin je blijkbaar VIER gesprekken hebt. Ook niet echt wat ik gestroomlijnd zou noemen, maar misschien wel ‘doortastend’? Verder staat er niets in wat beloftes betreft over reactietijden of zo.

De arbeidsvoorwaarden zijn redelijk uitgebreid en men linkt naar de vier CAO’s die gehanteerd worden.

Happy Hours

Blijkbaar heeft iemand bedacht dat er iets leuks in moest en dat je ‘iets naast het werk moet laten zien’. Hier worden vier hele zinnen aan gewijd en bovenin een soort bannier staan wat foto’s. Een grote teleurstelling dus.

Ontmoet de mensen

Dan het stukje wat het meest unieke en onderscheidende was aan de oude Reed Business site. De video testimonials. Ongeëvenaard waren die door de prachtige weergave. Men had daar gekozen voor video’s die je ook kon lezen (uitgeschreven in tekst) die ook nog geïndexeerd waren. Je kon dus naar de persoon in combinatie met zijn/haar functie kijken, maar ook naar b.v. de mensen die spraken over het intern ondernemerschap, de arbeidsvoorwaarden of noem het maar op. Als je daar op klikte kwam je dus ook bij dat stukje van de video uit. Dit was iets dat tot mijn extreem grote verbazing in Nederland nog steeds geen navolging heeft gekregen, maar vanuit kandidaat perspectief fantastisch was.

De eerste stap is al een kleine teleurstelling. Ik krijg geen overzicht, ik krijg gewoon de eerste persoon, een hoofdredacteur. Als ik naar andere mensen wil moet ik dat via de pijltjes.

Er staat kort iets omschreven over de persoon, maar niet waar deze het over gaat hebben.

Klikken op de video levert de volgende teleurstelling op. Hij start niet meteen (terwijl ik toch echt een play knop aanklik), er opent weer een nieuwe video.

Bij die nieuwe video moet ik wederom op play klikken om hem af te laten spelen. Het effect laat zich wel raden denk ik: standaard video’s, zonder indexactie. Goed het zijn geen ‘talking heads’, er is veel gefilmd in het pand, aan de slag, met de voice over van de persoon over wie het gaat. Allemaal zo rond de minuut, waardoor je eigenlijk dus helemaal niets wijzer wordt.

Tot slot

Er zit ook nog een bijzonder irritant uitschuivend bovenste stuk in de website, waar dan alle items die je normaal onderin je site verwerkt (zeg maar een soort overzicht van alles dat er is, de sitemap) steeds naar voren komt. Totaal overbodig en bijzonder vervelend als je iets te hoog met je muis komt.

Conclusie

Het lijkt me een typisch geval van iemand die heeft geroepen: onze oude site is al zo oud, dat moet opnieuw. Ja, inderdaad, meestal is een site van 6 of 7 jaar wel aan vernieuwing toe. Echter is niet elke vernieuwing ook verbetering en dit is duidelijk een stuk slechter dan de vorige website als ik kijk naar het recruitment deel.

Het komt over als een zeer low budget site en voor de employer branding van Reed Business zal dit geen goed doen. Immers verwachten de goede mensen die bezig zijn met de vernieuwing van media (iets dat Reed toch nodig heeft) volgens mij wel een eigen wervingssite die niet voor een appel en een ei gemaakt is. Waar wel enige vorm van nieuwe techniek in toegepast wordt, waarbij ik ‘apply with Linkedin’ al als nieuwe techniek wil bestempelen.

Ook is er totaal niet nagedacht over de usability van de site alsmede de mogelijkheden om vacatures te zoeken.

Het bewijst maar weer hoe belangrijk individuele mensen zijn voor een organisatie. Een van de verantwoordelijke voor de vorige site, de toen winnende site, won dit jaar met Enexis de Digitaal-Werven award.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


320 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën