Metaforen en solliciteren: pas op!

Door Rik Baas op 14-11-2012 07:02.

Als je solliciteert, wil je dat er een goed beeld ontstaat van jou als persoon. Maar hoe schets je nu het juiste beeld? Hoe zorg je dat er een levendige representatie ontstaat van jou als persoon? Vaak vluchten wij in het gebruik van metaforen. Wij vertellen over onszelf en maken tal van vergelijkingen om duidelijk te maken wie wij zijn en hoe wij dat doen.

‘Een diepgewortelde interesse’, ‘een spin in het web’ of ‘jezelf ontwikkelen’: het zijn allemaal voorbeelden van metaforen. Een beschrijving van jezelf waarbij je een vergelijking maakt om je verhaal kracht bij te zetten. Een metafoor kan namelijk meer kleur geven aan onze verbeelding en kan functioneren voor alles wat we niet letterlijk onder woorden kunnen brengen.

We gebruiken instinctief metaforen in onze taal als we spreken over gevoelens, ideeën en andere abstracte zaken. Iets is hartverwarmend, baanbrekend of de economie zit in het slop. Metaforen nemen een heel landschap aan associaties met zich mee die anderen in staat moeten stellen om een beeld te vormen bij een tekst. Eigenlijk kunnen we niet zonder.

Mensen houden ervan om in beelden te denken. Metaforen kunnen daarbij helpen. Het werkt echter ook abstraherend. Als je teveel vlucht in beeldspraak kunnen begrippen hun betekenis verliezen en kun je de indruk wekken dat je niet exact weet waar je het over hebt. Je wilt in een sollicitatie concreet worden en ter zake komen. Het beperken van deze beeldspraak kan helpen jouw meerwaarde goed weer te geven.

Het is jammer dat wij steeds minder realiseren waarom wij een metafoor gebruiken en hoe het mogelijkerwijs wordt geïnterpreteerd. Dat jij denkt dat een communicatiespin een positieve weergave is van jezelf, neemt niet weg dat een ander een hekel kan hebben aan spinnen en daardoor hele andere associaties heeft met een spin.

Het is goed om in jouw eigen sollicitatie eens op zoek te gaan naar de metaforen en te analyseren welke associaties je over zou kunnen brengen. Als je ze leert herkennen en er over nadenkt zul je steeds beter in staat zijn om de indruk achter te laten die jij wilt achterlaten.

Over de Auteur

Rik Baas Nuchter en betrokken, kritisch en goedlachs. Rik Baas schrijft over de communicatie rond recruitment en analyseert hoe de interactie verloopt tussen werkzoekenden en HR-afdelingen. Zelf is hij recentelijk afgestudeerd in 'persuasive communication' en op zoek naar een juniorfunctie in (strategische) communicatie.


1.628 views | Reageer (2 reacties)
  • har van de bekker

    Wat bedoel je met het kleur geven aan je visie 😉

  • Rik Baas

    Haha, scherp. Het leuke van metafoorgebruik is dat het veel ruimte laat voor interpretatie. Mijn professionele visie is voor mij als een tekening waar ik graag kleur aan toevoeg om de afbeelding nog beter weer te geven 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën